Nieuwe items rood

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
SiNiStEr
Lid

Re: Nieuwe items rood

Bericht door SiNiStEr »

rood schreef:
SiNiStEr schreef:
michiel01 schreef:zeer nette aanwinsten, de kokarde van je kepi lijkt mij het meest op verkleurd gouddraad (als dat kan...) want het is wel erg licht.
Allereerst top aanwinsten! Erg mooi! :)

Dan over de kokarde. Het betreft hier geen goud of zilverdraad. Goud of zilver zijn namelijk metalen en deze verkleuren niet. Als ik het hier zo zie is er gebruik gemaakt van een zijde achtige draad in 2 verschillende kleuren. Draad klinkt misschien een stuk minder interessant maar als het inderdaad zijdedraad is, is het minstens even duur geweest als een kokarde van zilver of gouddraad.

Hoe voelt de kokarde aan? Zijde voelt zacht aan, zilver en/of gouddraad koud en hard.
sorry voor de later reactie, maar het is keihard. Misschien is het wel strak gespannen maar het is zeker niet zacht.
Ok, dat kan inderdaad komen doordat het zeer strak gespannen is. Lijkt me zeer waarschijnlijk zelfs als het inderdaad draad betreft. Als je dit namelijk te slap spant krijg je dat het snel gaat pluizen en er lelijk uit gaat zien. Iets wat je natuurlijk niet kunt hebben bij een net uniform.
Er blijft dus de vraag of het dan koud of gewoon kamertemperatuur aanvoelt. Moeilijke van dit soort dingen is dat het vanaf foto's nauwelijks te beoordelen is. Als ik het in de hand heb zou ik het je waarschijnlijk zo kunnen zeggen.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Kepie
Lid
Contacteer:

Bericht door Kepie »

Mooie verzameling heb je. Over de kepie deze is volgens mij ook van katoen. De gouden en zilveren werden vanaf de rang onderoffcier adjudant op de kepie gedragen. De katoenen waren voor de onder officieren. Op mijn site http://www.kepie.nl staat de indeling van de kokardes.
De portepee is in NL gewoon sabelkwast.
Ik verzamel de zwarte en grijs/groene kepies van voor 1940. Tevens de kolbakken en andere ceremoniële hoofddeksels. Kijk ook eens naar mijn site:
www.kepie.nl
King tiger
Lid
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Practige Arisaka :) Spijtig dat je geen type 97 hebt voor hem erop te monteren, alleszins verderdoen ^^
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie