etensblik???

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joost-ww2
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2009, 11:32
Locatie: zeeland

etensblik???

Bericht door joost-ww2 »

hoi,
ik heb op een rommelmarkt een etensblik gekocht voor 1 euro.
wie weet uit welke tijd en wat dit waard is.
ik weet niet zeker of de verf origineel is ik heb ook geen datering kunnen vinden.
IMGP3026.JPG
IMGP3025.JPG
IMGP3027.JPG
dat zijn er wat foto's van MVG joost
Bijlagen
IMGP3027.JPG
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: etensblik???

Bericht door JimK »

Hallo Joost,

Ik denk niet dat dit militair is. Maar gewoon een oud blik.
1 euro is nooit teveel.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
joost-ww2
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2009, 11:32
Locatie: zeeland

Re: etensblik???

Bericht door joost-ww2 »

mgschutze schreef:Hallo Joost,

Ik denk niet dat dit militair is. Maar gewoon een oud blik.
1 euro is nooit teveel.

Gr. Jim
je kan wel gelijk hebben want ik vond het ook al zo gek je kan hem bijv niet aan een koppel enz monteren.
bedankt voor je informatie.

gt joost
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Etensketeltje

Bericht door asjemenou »

Op zich behoeft een soortgelijk etensketeltje niet aan een koppel te worden bevestigd. Dit kan ook aan een rugzak worden gehangen of er in worden bewaard. Een goede vuistregel voor het herkennen van militaire uitrustingsstukken is dat de meeste landen/strijdkrachten toch wel iets van een stempel of inscriptie in hun uitrusting hanteren. Denk hierbij maar aan de Britse "broad arrow" of de Finse "SA" stempel.
Het is ook heel goed mogelijk dat de etensketel een civiele aanmaak is. Vroeger werden dergelijke etensketeltjes ook veel door boeren(knechten), daggelders e.d. gebruikt. Als men de gehele dag aan het werk was op het land dan nam men dikwijls een lunch mee. Dit kon dan bijvoorbeeld in een soortgelijk etensketeltje worden bewaard. Vandaag de dag zijn dit soort gebruiksvoorwerpen een beetje in onbruik geraakt maar vroeger waren ze veel voorkomend.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Etensketeltje

Bericht door coco »

asjemenou schreef:Op zich behoeft een soortgelijk etensketeltje niet aan een koppel te worden bevestigd. Dit kan ook aan een rugzak worden gehangen of er in worden bewaard. Een goede vuistregel voor het herkennen van militaire uitrustingsstukken is dat de meeste landen/strijdkrachten toch wel iets van een stempel of inscriptie in hun uitrusting hanteren. Denk hierbij maar aan de Britse "broad arrow" of de Finse "SA" stempel.
Het is ook heel goed mogelijk dat de etensketel een civiele aanmaak is. Vroeger werden dergelijke etensketeltjes ook veel door boeren(knechten), daggelders e.d. gebruikt. Als men de gehele dag aan het werk was op het land dan nam men dikwijls een lunch mee. Dit kon dan bijvoorbeeld in een soortgelijk etensketeltje worden bewaard. Vandaag de dag zijn dit soort gebruiksvoorwerpen een beetje in onbruik geraakt maar vroeger waren ze veel voorkomend.
Hoezo onbruikbaar, ik neem elke dag gewoon een broodtrommel mee, is het zelfde idee alleen dan wat moderner ;)
Voor de rest ben ik het met je eens ;)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Etensketeltje

Bericht door asjemenou »

Met een in onbruik geraakt gebruiksvoorwerp bedoel ik eigenlijk meer zo'n etensketeltje. Broodtrommeltjes (lunchboxen) en thermosflessen worden nog steeds gebruikt, dat is waar. Maar wie neemt er vandaag de dag nu nog een soortgelijk etensketeltje gevuld met soep of pap o.i.d. mee naar z'n werk? Ik heb het dan niet over militairen. Er zijn krijgsmachten/legers die nog steeds dit soort etensketeltjes in gebruik hebben.
Als je het hedendaagse voedsel vergelijkt met vroeger dan word er tegenwoordig veel voorverpakt. Dit maakt soortgelijke gebruiksvoorwerpen min of meer overbodig. Denk hierbij maar aan magnetronmaaltijden.

(Sorry, dit is een beetje off topic) :|
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: etensblik???

Bericht door JimK »

Maar kijkend naar toen en nu. Dan is de huidige broodtrommel toch een soortgelijk idee.

De arbeider nam in die tijd zijn eten, of idd soep mee in een dergelijk blik.
Nu nemen (hier in de buurt, kennissen) ook nog soep mee naar het werk, maar in een thermosfles.
Dat is dan toch gewoon de moderne variant op deze ketel? Een Thermosfles bestond ook al wel in de jaren 20 en verder. Maar deze waren niet weggelegd voor iedere arbeider.
Plaats reactie