Spotprenten uit WO2

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zwelbast
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2009, 12:04
Locatie: Utrecht

Spotprenten uit WO2

Bericht door zwelbast »

Beste forumleden,

Ik verzamel voornamelijk originele boeken (jes) en kaarten met spotprenten of karikaturale tekeningen uit de Tweede Wereldoorlog of daarnet na (bevrijdingsuitgaven) Mijn aandacht ligt vooral op het Nederlandse verzetsvlak. Ik heb in mijn verzameling o.a: 'Het ABC van het Naziregiem' van Herman A. Vos. , Moffenspiegel (1944) van Karel Links, 'Mosquito maart 1944' van Tijl en 'De Sprinkgermanenplaag' van John C. Kennis.

Zie voor informatie en covers een deel van mijn verzameling op Catawiki: http://www.catawiki.nl/collection/Zwelbast/index

Zijn er hier nog meer verzamelaars van dergelijke spotprenten of Duitse of buitenlandse equivalenten. Of gewoon geinteresserden?
Lijkt me interessant om van gedachte te wisselen.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Spotprenten uit WO2

Bericht door iknowdintoo »

Ik vind dit zelf ook wel interessant ja, ik heb ook o.a. De Groene Amsterdammer 1940-45, Gek En Wijs Tijdens Seyss, en nog wat andere dingen. Overigens zijn de prijzen die jij bij je collectie hebt staan een beetje hoog, bv. De Groene Amsterdammer voor €40, ik heb deze voor €5 op de rommelmarkt gekocht (zo nu en dan liggen ze er voor 5-10 euro). Hier nog wel een leuke die ook in mijn bezit is:
Afbeelding
Gebruikersavatar
zwelbast
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2009, 12:04
Locatie: Utrecht

Re: Spotprenten uit WO2

Bericht door zwelbast »

Leuk om een medeverzamelaar te ontmoeten. En inderdaad een grappig 'In memoriam'
Overigens zijn de prijzen die jij bij je collectie hebt staan een beetje hoog, bv. De Groene Amsterdammer voor €40, ik heb deze voor €5 op de rommelmarkt gekocht (zo nu en dan liggen ze er voor 5-10 euro).
Klopt. Ik heb die prijzen er zelf ook niet bijgezet. De items zijn in eerste instantie door iemand anders toegevoegd.

Ik heb ook een interessant boekje met tekeningen van Rob Korpershoek: 'Oorlog met de tekenpen! ' Het staat niet in dit boekje, maar ben ik te weten gekomen dat het boekje dus van Korpserhoek is en dat deze samenwerkte met Andries Frederiks (Tijl) bij illegale uitgeverij 'het Stichtse Pepertje'.
Hij zou nog meer hebben getekend o.a 'Illegaal moppenblaadje' ? Heeft iemand hier meer informatie over of weet iemand hoe dit boekje eruit ziet?
Ik hoor het graag.

Afbeelding
Plaats reactie