Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M95 KSO karabijn

Bericht door asjemenou »

Deze website ken je inmiddels al; http://www.collectie.legermuseum.nl/str ... 03514.html. Als ik het allemaal goed begrijp van de eerder genoemde website dan is een KSO (KamerSchietOefeningen) geweer of karabijn een soort van trainings(oefen)wapen. Een KSO wapen verschiet blijkbaar ook een lichtere 5,5 mm. patroon inplaats van de standaard 6,5 mm patroon. Op http://www.collectie.legermuseum.nl/str ... 04861.html staat meer over deze insteekpatroon t.b.v. de KSO wapens.
De Koninklijke Marine had blijkbaar ook van deze KSO wapens in gebruik maar of de letter M in het serienummer nu specifiek staat voor Marine gebruik durf ik niet te zeggen.
Zoals de website van het Leger- en wapenmuseum in Delft al vermeld zijn de M95 karabijnen een verhaal apart. En dat zijn ze ook zeker. Opvallend aan jouw KSO karabijn is dat het een ingekort M95 geweer is (dit is te zien aan de positie van de handgrepen-sleuven op de kolf) maar de achterste kordonbeugel op de kolf is niet verplaatst. Deze zit nog op de plaats zoals hij oorspronkelijk behoort te zitten op de kolf van een M95 geweer.
Een waarde toekennen aan deze KSO karabijn vind ik erg moeilijk. Ik begrijp dat je woonachtig bent in België. Ik kan mij dan ook voorstellen dat dit (KSO) wapen niet het meest gezocht word onder de Belgische vuurwapenverzamelaars. Dit zal dan ook van invloed zijn op de waarde ervan in België.
In Nederland zou er naar mijn mening meer interesse voor bestaan. Het M95 geweer/karabijn was tenslotte hét dienstwapen van de Nederlandse strijdkrachten tot en met mei 1940.
Het blijft alleen lastig voor je om zo'n wapen aan iemand in Nederland te verkopen, als je dit zou willen. Nu ben ik geen expert op het gebied van de Nederlandse wapenwet maar in de staat waarin dit wapen zich bevind zou je in Nederland sowieso al een vergunning e.d. moeten hebben. Dus voor een grote groep Nederlandse verzamelaars zou dit wapen al onbereikbaar zijn. Komt bij dat ik het eeuwig zonde zou vinden als dit KSO wapen Nederlands onklaar zou worden gemaakt. Dit geldt ook voor je overige M95 karabijnen. Echt mooie exemplaren heb je in je verzameling.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door Alex »

Aangezien dit een K.S.O karabijn is, zou de M wel eens kunnen betekenen dat deze karabijn geschikt is voor het verschieten van de Marga patronen.
Deze zijn ontwikkeld door de ou-kapitein Marga van het Belgische leger. Deze patronen zouden geschikt zijn voor het veilig oefenen op korte afstand met de karabijnen, waarbij het zoveel mogelijk overeen kwam met oefenen met scherpe patronen. Ik kan het niet zien op de fotos, maar zit er in het magazijn nog een extra steunstuk? Dit werd aangebracht omdat de Marga patronen niet lang genoeg waren om in de kamer te passen.

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door speurneus »

alex schreef:Aangezien dit een K.S.O karabijn is, zou de M wel eens kunnen betekenen dat deze karabijn geschikt is voor het verschieten van de Marga patronen.
Deze zijn ontwikkeld door de ou-kapitein Marga van het Belgische leger. Deze patronen zouden geschikt zijn voor het veilig oefenen op korte afstand met de karabijnen, waarbij het zoveel mogelijk overeen kwam met oefenen met scherpe patronen. Ik kan het niet zien op de fotos, maar zit er in het magazijn nog een extra steunstuk? Dit werd aangebracht omdat de Marga patronen niet lang genoeg waren om in de kamer te passen.

Alex
Nee in dit model hoort een stalen insteek huls ( adapter ) in deze insteek huls werd een .22 patroon gestoken om zo op de korte baan te kunnen oefenen .
Als ik de afsluiter bekijk dan zit er een slagpin in voor randvuur ( deze word gebruikt voor de .22 munitie )
Volgens mij is deze ook legaal in Nederland ( vrij voor verzamelaars ) :)
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door racefiets »

Of die vrij is is een beetje een moeilijk verhaal. Je hebt insteekhulsjes voor 6mm maar ook voor .22LR. De .22 is niet vrij de 6mm wel. Nou staat dat niet op de wapens maar op de insteekhulsjes. Met andere woorden je kan niet aantonen dat het wapen enkel geschikt is voor de 6mm. De vraag is dus hoe ziet de wetgever dit.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door speurneus »

racefiets schreef:Of die vrij is is een beetje een moeilijk verhaal. Je hebt insteekhulsjes voor 6mm maar ook voor .22LR. De .22 is niet vrij de 6mm wel. Nou staat dat niet op de wapens maar op de insteekhulsjes. Met andere woorden je kan niet aantonen dat het wapen enkel geschikt is voor de 6mm. De vraag is dus hoe ziet de wetgever dit.
Oke bedankt ,
Nu heb ik wel geen insteekhuls , hoe weet ik dan welk caliber dit wapen is ? volgens mij zijn die insteekhulzen erg zeldzaam .
Mocht er thuis iemand een insteekhuls hebben dan zou ik deze wel over willen nemen of na willen maken door een metaalbewerker .
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door racefiets »

Ik heb er eentje in de collectie. Die blijft daar lekker zitten maar ik wil daar best de maten van nemen en foto's van maken. In principe is het een huls met het begin van de schouder.
Hier een foto die ik nog op mijn PC heb staan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door speurneus »

racefiets schreef:Ik heb er eentje in de collectie. Die blijft daar lekker zitten maar ik wil daar best de maten van nemen en foto's van maken. In principe is het een huls met het begin van de schouder.
Hier een foto die ik nog op mijn PC heb staan.
Afbeelding
Hay racefiets ,
Bedankt voor de foto , late reactie maar oke .
Heb je van deze insteek huls de maten ? ik wil deze laten maken door een bankwerker , het is trouwens wel een .22 randvuur .

Groetjes .
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door racefiets »

Als je een huls hebt dan kan je die gebruiken als maatvoering voor een insteek patroon. Zoals je kan zien is de onderkant tot het begin van de schouder hetzelfde. Als je de maten van een .22 pakt weet je ook het inwendige van de huls.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door speurneus »

racefiets schreef:Als je een huls hebt dan kan je die gebruiken als maatvoering voor een insteek patroon. Zoals je kan zien is de onderkant tot het begin van de schouder hetzelfde. Als je de maten van een .22 pakt weet je ook het inwendige van de huls.
Oke bedankt , klinkt logisch . :wink:
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door racefiets »

Het hoeft niet moeilijk te zijn. :)
Gebruikersavatar
wo2maneke
Lid
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 aug 2009, 14:07

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door wo2maneke »

cool die kogels zijn die onklaar gemaakt? :? :?
yo ik hou van bodem vonsten van de oorlog en ik verzaamel het ook graag ik vind wel de bodem vonsten mooi als ze uit de wo1 of wo2 komen dit is een coole site
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door Helmbrug »

ja, waarschijnlijk wel. eerst normaal afgevuurt en daarna voorzien van een nieuwe kogelkop (of de orginele) :P
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door ammo »

... schreef:ja, waarschijnlijk wel. eerst normaal afgevuurt en daarna voorzien van een nieuwe kogelkop (of de orginele) :P
Nee , waarom, en als ze al ontladen zijn , doet men dat met een zgn ontlaadhamer.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door racefiets »

wo2maneke schreef:cool die kogels zijn die onklaar gemaakt? :? :?
Nee hoor die zijn allemaal nog geladen. Ik ben munitieverzamelaar met vergunning en mag deze zonder problemen geladen bezitten.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door speurneus »

Het is nu alweer een enige tijd geleden dat ik in mijn topic wat geschreven heb .
Inmiddels ben ik in het bezit van een mooi setje hembrug K.S.O.(KamerSchietOefening) insteek hulzen , hembrug patroontas en sleuteltje .
Ik wil nogmaals een oproep doen aan ieder die dit model K.S.O. geweer herkend , ik heb verschillende mensen en boeken geraadpleegd maar niemand die me kan vertellen waar dit model werd ingezet , hij is origineel door hembrug aangepast en 100% nummergelijk .
Wat ook typerend is ! er zit voor bij het vizier een klein gaatje wat je ook terug ziet op de N02 nieuwmodel hembrug karabijn met klap bajonet , waar heeft dit gaatje voor gediend bij mijn K.S.O. geweer ?
Wat ook wel typerend is : er zit geen bajonet stift op , het is een ingekort geweer en het vizier is nog van het lange type ( geweer vizier )
Het model komt uit 1896 gemaakt door steyr met verschillende stempels op de kolf : K.S.O. , LW en het keurstempel van Wilhelmina .
Alle informatie is welkom .Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Plaats reactie