Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door SiNiStEr »

Nu ben ik niet zo into wapens maar ik vond deze foto terug op mijn computer. Het zijn Nederlandse soldaten die op oefening zijn ergens voor mei 1940. De hierop gedragen wapens lijken identiek te zijn op de plaats waar de geweerriem bevestigd is na. Of is dit gewoon een karabijn versie van de M95 die hier te zien is?

Hopelijk helpt het.

AfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door speurneus »

Wat ik zo op de foto kan zien is dat ze de No1 nieuw model vast hebben ( cavalerie karabijn )
Toch bedankt voor de leuke foto .
:)
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Master
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2010, 22:41

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door Master »

Even een vraag aan jou.
Ik heb pas één gevonden met de datum 1917.Bij mij staat bovenop 3691HH.Wat staat er op de hembrug van jou uit 1917?
Master
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2010, 22:41

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door Master »

Wat bedoel je 4 M95-ers? Het zijn er nogal wat.

In totaal werden er vijf verschillende typen karabijnen ontwikkeld. No.1 was de karabijn voor de cavalerie en werd in 1896 ingevoerd. In datzelfde jaar volgde de No.2 voor de Koninklijke Marechaussee en was voorzien van een omklapbaar bajonet. No.3 kwam ook uit in 1896 en was voor de genie, artillerie en verbindingsofficieren. Deze had een langere handbescherming en een bajonet. In 1908 kwam uitvoering No.4 voor de compagnieën wielrijders beschikbaar met dezelfde bajonet als uitvoering No.3. Het nadeel van vier verschillende uitvoeringen bleek al snel tijdens de productie: voor iedere uitvoering waren specifieke onderdelen nodig.

Daarom werden er vier nieuwe karabijnmodellen ontwikkeld, No.1 (cavalerie), 2 (artillerie, genie en verbindingsofficieren), 3 (wielrijders) en 4 (wielrijders) Nieuw Model. Het was de bedoeling dat ze maar weinig verschilden om zo dus de productie te bevorderen. Ook was het de bedoeling de karabijnen van het type Oud Model te laten wijzigen in Nieuw model. In plaats van één type karabijn waren er dus acht. Vanaf 1935 werden geweren ingekort tot karabijnen voor de politie en later ook voor het leger (cavalerie, artillerie, genie en verbindingsofficieren). In 1937 kwam er nog een uitvoering bij. We hadden behoefte aan meer karabijnen, en aangezien we meer dan genoeg geweren hadden, werden wat geweren omgebouwd tot karabijn, wat No.5 werd.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door speurneus »

Master schreef:Wat bedoel je 4 M95-ers? Het zijn er nogal wat.

In totaal werden er vijf verschillende typen karabijnen ontwikkeld. No.1 was de karabijn voor de cavalerie en werd in 1896 ingevoerd. In datzelfde jaar volgde de No.2 voor de Koninklijke Marechaussee en was voorzien van een omklapbaar bajonet. No.3 kwam ook uit in 1896 en was voor de genie, artillerie en verbindingsofficieren. Deze had een langere handbescherming en een bajonet. In 1908 kwam uitvoering No.4 voor de compagnieën wielrijders beschikbaar met dezelfde bajonet als uitvoering No.3. Het nadeel van vier verschillende uitvoeringen bleek al snel tijdens de productie: voor iedere uitvoering waren specifieke onderdelen nodig.

Daarom werden er vier nieuwe karabijnmodellen ontwikkeld, No.1 (cavalerie), 2 (artillerie, genie en verbindingsofficieren), 3 (wielrijders) en 4 (wielrijders) Nieuw Model. Het was de bedoeling dat ze maar weinig verschilden om zo dus de productie te bevorderen. Ook was het de bedoeling de karabijnen van het type Oud Model te laten wijzigen in Nieuw model. In plaats van één type karabijn waren er dus acht. Vanaf 1935 werden geweren ingekort tot karabijnen voor de politie en later ook voor het leger (cavalerie, artillerie, genie en verbindingsofficieren). In 1937 kwam er nog een uitvoering bij. We hadden behoefte aan meer karabijnen, en aangezien we meer dan genoeg geweren hadden, werden wat geweren omgebouwd tot karabijn, wat No.5 werd.
Hallo , Bedankt voor de info!
Ik heb inmiddels mijn huiswerk gemaakt door verschillende boeken te kopen en te lezen.
Ik heb de complete serie van De vries gekocht en een speciale uitgave voor de hembrug geweer en zijn munitie.
Er zijn eigelijk toch wel wat meer modellen die de hembrug uitgebracht heeft.
Ik zal enkele modellen op een rij zetten van de landmacht!
No1 oud model
No1 Nieuw model
No2 Oud model
No2 Nieuw model
No3 Oud model
No3 Nieuw model
No3 Gewijzigd model
No4 Oud model
No4 Nieuw model
No5 Met handbeschermer
No5 Zonder handbeschermer

Enkele KSO modellen

Heb ik die van de marine , luchtmacht en KNIL en politie nog niet opgenoemd.
Kom ik voor de landmacht al op 11 stuks zonder de KSO modellen.
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door speurneus »

Master schreef:Even een vraag aan jou.
Ik heb pas één gevonden met de datum 1917.Bij mij staat bovenop 3691HH.Wat staat er op de hembrug van jou uit 1917?
Ik heb er maar een die uit 1917 komt en dat is de No2 Nieuw model , die heeft de nummer 404RV ( 404 is het wapen nummer , RV staat voor rijks veldwacht )
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door speurneus »

Ik heb weer een ultra zeldzaam karabijntje gekocht.
Het is een KS ( "Kamer schiet" geweer ) M95 beaumont gemaakt in Delft.
Hij is mechanich 100% gelijk als het wapen wat beschreven word volgens de boeken van de Vries.
Hij heeft een prachtige insteekloop (15cm) waar 5,5mm Bosquette partoontjes mee afgeschoten kunnen worden.
Het enige jammeren van dit wapen is dat de kolf die ooit zwart geverfd was weer blank gemaakt is waardoor de stempels wat vager zijn geworden en later zijn de richtmiddelen civiel aangepast.
Verder is dit wapen nog 100% in orde , geen roest of wat dan ook + hij is helemaal 100% nummergelijk.

Ik heb het Nederlandse legermuseum aangeschreven met de vraag hoever dit wapen origineel is , zij schreven mij het volgende :

Hartelijk dank voor uw vraag.

Uw karabijn is inderdaad een Nederlandse Beaumont KSO-karabijn model 1895, vergelijkbaar met de exemplaren zoals die in het werk van Martens & De Vries afgebeeld is. Echter: het wapen is vermoedelijk in een later leven "opgekalefaterd" door het hout te bewerken en de originele richtmiddelen te vervangen door nieuwe. De richtmiddelen zijn dus civiel en niet militair. Vandaar dat u deze ook niet in de literatuur terug vindt. Het feit dat de kamer ongestempeld is, wil zeggen dat deze door de Geweerwinkel in Delft is vervaardigd (zie Martens & De Vries, p.132). Aldaar gemaakte Beaumontgeweren droegen geen naam van de vervaardiger. Op de kolf zou normaliter een afnamestempel moeten staan die de stad Delft vermeldt, maar deze zal vermoedelijk zijn verdwenen bij het opknappen van de kolf. Ook de zwart verf van de kolf zal hierbij zijn verdwenen.

Met vriendelijke groet,

Drs. Mathieu Willemsen, conservator vuurwapens.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door racefiets »

Mooi exemplaar! Enkel jammer dat hij een keertje opnieuw is beproeft in Luik.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door speurneus »

racefiets schreef:Mooi exemplaar! Enkel jammer dat hij een keertje opnieuw is beproeft in Luik.
Heeft de Luikse Proefstempel geen letter B ?
Hij is in Delft gemaakt , ik weet niet of deze wapens in Belgie werden omgebouwd naar M95, dit werd vaak uitbesteed en zo ook in Belgie.
Je kunt wel aan de proefstempel zien uit welke perioden deze komt , zo kun je er waarschijnlijk wel achterkomen of deze uit de zelfde perioden stamt als dat dit wapen is omgebouwd ( 1895 )
:wink:
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Master
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2010, 22:41

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door Master »

Zeg speurneus; Ik heb ook één uit 1917 en heb gelezen dat het nieuw model No2 is geïntroducerd in 1918.Ik snap er niks meer van.Dan zou die van ons toch een nieuw model N1 moeten zijn? Op Wikipedia staat er ook een stuk over.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door racefiets »

Het derde stempeltje van links is volgens mij het stempel van de stad Luik. Zo heb je bijvoorbeeld voor Antwerpen een handje.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door speurneus »

Ik heb zelf even een onderzoekje gedaan en ben uitgekomen op deze website :

http://www.proefbankstempels.nl/belgië2.html
( hij pakt de link niet dus dan moet je knippen en plakken om het te bekijken )

De letter R met een kroontje er boven op is een stempel van : Alle wapens met een getrokken loop Vanaf 1894

Deze beproeving is dus officieel in opdracht van de Nederlandse krijgsmacht omgebouwd en beproeft in Luik.

:)
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door speurneus »

Master schreef:Zeg speurneus; Ik heb ook één uit 1917 en heb gelezen dat het nieuw model No2 is geïntroducerd in 1918.Ik snap er niks meer van.Dan zou die van ons toch een nieuw model N1 moeten zijn? Op Wikipedia staat er ook een stuk over.
Ik heb het voor je opgezocht:
Eerst moet ik weten over welk type M95 het bij jou gaat.
Mijn karabijn is een No2 Nieuw model van 1917
Volgens mijn boek is het model No2 oud model ingevoerd in 1896 voor de bewapening van de Koninklijke Marechaussee.
In 1918 opgevolgd door de karabijn No2 Nieuw model , echter met deze tot 1940 in gebruik gebleven.
Nu komt mijn karabijn dus ook uit 1917 terwijl hij is ingevoerd in 1918.
Waarschijnlijk zijn deze No2 nieuw model karabijnen vervaardigt van oude No2 oud model karabijnen.
De ombouw was immers niet zo heel erg veel werk.

Deze veranderingen werden immers vaker gedaan.

Wat ik ook heb gevonden is het volgende :

In December 1917 informeerde de Minister van Oorlog bij de opperbevelhebber of het niet mogelijk zou zijn in het vervolg slechts een type karabijn te maken.
De opperbevelhebber vroeg de Artillerie Inrichtingen om advies.
Volgens dat bedrijf zouden de fabricageproblemen tot alleszins aannemelijke afmetingen worden teruggebracht als nog maar drie soorten zouden worden gemaakt : de nummers 2, 3 en 4 nieuw model.
Alle nieuw aangemaakte karabijnen zouden een grendel krijgen met een zogeheten dubbele rust, terwijl de No.s' 3 en 4 voorzien waren van een bekledingstuk op het magazijn.
De bedoeling was goed, maar toen de mening werd gevraagd van verschillende legeronderdelen liep het fout.
Elk van deze bleek er toch weer eigen wensen op na te houden.
In 1918 werd de knoop doorgehakt met de invoer van vier nieuwe karabijnmodellen.
De nummers 1,2,3, en 4 nieuw model.

Deze info komt uit het boek : De mannlicher M.95 en de patroon van 6,5x53,5 R

Onze modellen kunnen dus waarschijnlijk ook modellen zijn geweest die bepalend waren om de knoop in 1918 door te hakken.
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Master
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2010, 22:41

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door Master »

Prachtig die verhalen.Het is wel een heel gepuzzel.IK vraag mij dan weer af waar de letters HH (3691HH) voor staan,op die van mij.
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Re: Onbekende hembrug M95 geweer , herkend iemand deze ?

Bericht door speurneus »

Master schreef:Prachtig die verhalen.Het is wel een heel gepuzzel.IK vraag mij dan weer af waar de letters HH (3691HH) voor staan,op die van mij.
Welk type karabijn heb je in bezit ? Het is met zekerheid geen No. 2 Nieuw of oud model, deze hebben de letters RV wat betekend "rijks velddienst"
De letters HH na het wapen nummer staan voor de serie nummers die telkens na de cijfercombinatie van 4 opnieuw beginnen, de 1e die ooit van de band af rolden had de combinatie "0001" na dat de 4 cijfers van 9999 van de band af rolden begon deze weer opnieuw met de combinatie "0001A" na deze reeks van "9999A" kreeg je de reeks "0001AA"
Je kunt je denk ik wel voorstellen hoe veel er zijn gemaakt als je al bij serie nummer "3691HH" bent !
Zo zijn deze serie nummers dus opgebouwd. :)
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Plaats reactie