Hopelijk helpt het.

Hallo , Bedankt voor de info!Master schreef:Wat bedoel je 4 M95-ers? Het zijn er nogal wat.
In totaal werden er vijf verschillende typen karabijnen ontwikkeld. No.1 was de karabijn voor de cavalerie en werd in 1896 ingevoerd. In datzelfde jaar volgde de No.2 voor de Koninklijke Marechaussee en was voorzien van een omklapbaar bajonet. No.3 kwam ook uit in 1896 en was voor de genie, artillerie en verbindingsofficieren. Deze had een langere handbescherming en een bajonet. In 1908 kwam uitvoering No.4 voor de compagnieën wielrijders beschikbaar met dezelfde bajonet als uitvoering No.3. Het nadeel van vier verschillende uitvoeringen bleek al snel tijdens de productie: voor iedere uitvoering waren specifieke onderdelen nodig.
Daarom werden er vier nieuwe karabijnmodellen ontwikkeld, No.1 (cavalerie), 2 (artillerie, genie en verbindingsofficieren), 3 (wielrijders) en 4 (wielrijders) Nieuw Model. Het was de bedoeling dat ze maar weinig verschilden om zo dus de productie te bevorderen. Ook was het de bedoeling de karabijnen van het type Oud Model te laten wijzigen in Nieuw model. In plaats van één type karabijn waren er dus acht. Vanaf 1935 werden geweren ingekort tot karabijnen voor de politie en later ook voor het leger (cavalerie, artillerie, genie en verbindingsofficieren). In 1937 kwam er nog een uitvoering bij. We hadden behoefte aan meer karabijnen, en aangezien we meer dan genoeg geweren hadden, werden wat geweren omgebouwd tot karabijn, wat No.5 werd.
Ik heb er maar een die uit 1917 komt en dat is de No2 Nieuw model , die heeft de nummer 404RV ( 404 is het wapen nummer , RV staat voor rijks veldwacht )Master schreef:Even een vraag aan jou.
Ik heb pas één gevonden met de datum 1917.Bij mij staat bovenop 3691HH.Wat staat er op de hembrug van jou uit 1917?
Heeft de Luikse Proefstempel geen letter B ?racefiets schreef:Mooi exemplaar! Enkel jammer dat hij een keertje opnieuw is beproeft in Luik.
Ik heb het voor je opgezocht:Master schreef:Zeg speurneus; Ik heb ook één uit 1917 en heb gelezen dat het nieuw model No2 is geïntroducerd in 1918.Ik snap er niks meer van.Dan zou die van ons toch een nieuw model N1 moeten zijn? Op Wikipedia staat er ook een stuk over.
Welk type karabijn heb je in bezit ? Het is met zekerheid geen No. 2 Nieuw of oud model, deze hebben de letters RV wat betekend "rijks velddienst"Master schreef:Prachtig die verhalen.Het is wel een heel gepuzzel.IK vraag mij dan weer af waar de letters HH (3691HH) voor staan,op die van mij.