schoenen op mannequins

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

schoenen op mannequins

Bericht door jurgen »

hey iedereen,

Ik ben van plan om in de nabije toekomst een paspop aan te schaffen.
Nu zit ik met een toch wel belangrijke vraag. Als je in winkels paspoppen ziet die schoenen aanhebben zie je vaak dat ze op de plaats waar de voet vastzit op de plaat een groot stuk uit de zool van de schoen hebben gesneden. Anders kan de pop immers niet blijven staan.

Dat lijkt mij bij militaria nu niet echt een optie, en ik kan ook niet geloven dat andere verzamelaars hun schoenen/laarzen daarvoor vernietigen?

Hoe kan dit opgelost worden zonder iets te beschadigen? (niks aan zijn voeten doen vind ik ook niets overigens).
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: schoenen op mannequins

Bericht door Kugelblitz »

jurgen schreef:hey iedereen,

Ik ben van plan om in de nabije toekomst een paspop aan te schaffen.
Nu zit ik met een toch wel belangrijke vraag. Als je in winkels paspoppen ziet die schoenen aanhebben zie je vaak dat ze op de plaats waar de voet vastzit op de plaat een groot stuk uit de zool van de schoen hebben gesneden. Anders kan de pop immers niet blijven staan.

Dat lijkt mij bij militaria nu niet echt een optie, en ik kan ook niet geloven dat andere verzamelaars hun schoenen/laarzen daarvoor vernietigen?

Hoe kan dit opgelost worden zonder iets te beschadigen? (niks aan zijn voeten doen vind ik ook niets overigens).
Hey Jurgen,

Niet alle paspoppen hebben natuurlijk zo'n metalen pin. Sterker nog, paspoppen voor uniformen hebben eigenlijk nooit zo'n pin, dit zijn toch vooral echt winkelpoppen...
Meestal moet je een stuk van de voet afzagen omdat deze vaak niet in de schoenen passen. Soms blijven de poppen dan vanzelf staan, als het goede poppen zijn (bijvoorbeeld met laarzen aan), maar vaak worden ze tegen een muur of kast geleund of wordt er een stukje hout onder de schoenen geschoven om de juiste balans te creëeren.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Steiner44
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 07 jul 2006, 23:18
Locatie: breda

Re: schoenen op mannequins

Bericht door Steiner44 »

Heey Jurgen,

Zelf heb ik ook 2 poppen staan op het moment en heb bij geen van beide de schoenen hoeven aan te passen.
Ik heb wel de voeten moeten inkorten, ik het bij een een munitie kist achter zijn hielen gezet om hem beter in even wicht te houden en ook heb ik een houten blokje om hem het gewenste evenwicht te geven. Ze staan met volle bebakking aangekleed en niet tegen de muur je kunt ervrij omheen lopen. Ik heb je op msn zal je wel foto sturen van ze met name de voeten.

Groetjes Jeroen
SALUS PATRIEA SUPREMA LEX..
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: schoenen op mannequins

Bericht door Robin V »

Sommige paspoppen hebben een pink in de enkel, waardoor enkel de broekspijp een beetje moet worden opgetrokken, of als deze breed genoeg is, gewoon erover gehangen.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: schoenen op mannequins

Bericht door Nico Roelofs »

Bij mij staan de poppen ook gewoon vrij. Maar heb al mijn poppen wel aan de muur gezekerd, door middel van een touwtje die ik ergens aan de uitrusting vast maak. Het zal mij niet gebeuren dat 1 van mijn poppen om valt doordat er tegen aan wordt gestoten.
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: schoenen op mannequins

Bericht door Alex »

Wat ook een mogelijkheid is: Een dun metalen pijpje door de broekspijp naar boven laten lopen tot halverwege de middel. Heeft de pop wat om tegen aan te steunen, werkt ook perfect!
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: schoenen op mannequins

Bericht door JimK »

Vastzetten met een visdraadje zie je ook bijna niet. Werkt perfect.
En soms blijven ze vanzelf staan inderdaad.

Geen gat in je spullen maken. :wink:

Gr. Jim
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: schoenen op mannequins

Bericht door jurgen »

Steiner44 schreef:Heey Jurgen,

Zelf heb ik ook 2 poppen staan op het moment en heb bij geen van beide de schoenen hoeven aan te passen.
Ik heb wel de voeten moeten inkorten, ik het bij een een munitie kist achter zijn hielen gezet om hem beter in even wicht te houden en ook heb ik een houten blokje om hem het gewenste evenwicht te geven. Ze staan met volle bebakking aangekleed en niet tegen de muur je kunt ervrij omheen lopen. Ik heb je op msn zal je wel foto sturen van ze met name de voeten.

Groetjes Jeroen
Die foto's zie ik graag komen, kan zeer zeker nuttig zijn.
Wat ook een mogelijkheid is: Een dun metalen pijpje door de broekspijp naar boven laten lopen tot halverwege de middel. Heeft de pop wat om tegen aan te steunen, werkt ook perfect!
Verklaar je is nader, bedoel je dat je dat metalen pijpje dan aan de pop moet vastsolderen ofzo? Of sla ik nu ontzettend hard de bal mis?
Vastzetten met een visdraadje zie je ook bijna niet. Werkt perfect.
Dat kan inderdaad ook een oplossing zijn, heb ik geloof ik al in een collectietopic op WAF gezien.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: schoenen op mannequins

Bericht door Jan Klaassen »

Heb zelf ook een pop staan...vastgezet met een visdraad ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: schoenen op mannequins

Bericht door sobel »

Poppen waarbij de schoenen moeten worden vernield zijn nogal oud, 90% van de winkels maakt al wel gebruik van de moderne poppen met eventueel een voetpin, danwel een kuitpin, deze poppen kunnen ook gewoon vrij staan of leunen tegen iets ( wat gezien uitrusting e.d. wel het makkelijkste is.)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Floris
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 sep 2005, 17:23

Re: schoenen op mannequins

Bericht door Floris »

Niet alle paspoppen hebben natuurlijk zo'n metalen pin. Sterker nog, paspoppen voor uniformen hebben eigenlijk nooit zo'n pin, dit zijn toch vooral echt winkelpoppen...
Pin of geen pin, winkelpop of uniformpop, de kop en de houding zijn voor mij het belangrijkst.
Zonde van een duur uniform om op een slechte pop te presenteren wat helaas veel te vaak gebeurt.
Gezocht: documenten mbt Market Garden 107e Panzerbrigade, 7e FJ Div., 59e Inf.Div, FJ Rgt.6, 245 Inf.Div. e.a.
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: schoenen op mannequins

Bericht door Alex »

Jurgen,

Dat pijpje kan je met een schroefdraad in je voetplaat draaien of inderdaad vastsolderen.
Ik heb het ook zo staan en het staat perfect. Hoop dat het nu wat duidelijker is voor je.
Zo niet, voeg me dan even toe op msn, dan stuur ik je de foto.

Groeten,

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Plaats reactie