Kugelblitz schreef:Hmmm, dat zou wat zijn dan!
Op een ander forum was men nogthans wel zeer positief, waar ook wel wat lui zitten die zelf Schirmmützen verzamelen...
Groeten, Kugel!

Nou inderdaad, maar ik zou nooit zoiets zeggen als ik niet heel erg sterk dat vermoeden had. Ik weet namelijk hoe pijnlijk het is om over een aanwinst te horen dat het waarschijnlijk niet in orde is. Maar bij deze pet vertrouw ik met name de wol, de piping, de vreemde schade (en de zweetband an sich), de zwarte rand tussen de pet en de zweetband en de kleur niet. Ik zal uitleggen waarom dan kunnen mensen daar ook tegen in gaan als ze het ergens niet mee eens zijn.
De wol:
Deze is mij te grof. Het verschil tussen repro wol en de oorlogse is vrij duidelijk zichtbaar en nog veel beter voelbaar. De na-oorlogse wol welke voor vrijwel alle reproductie jassen, petten en andere uniformstukken word gebruikt heeft een veel grovere structuur dan de oorlogse. Om die reden heb ik een paar jaar lang een zeer goed repro jasje in de kast gehad waarvan ik de wol dan kon vergelijken met andere spullen met wol eraan die ik binnen kreeg. Het verschil tussen die repro wol en die van de originele spullen was altijd zeer duidelijk voelbaar alsook zichtbaar.
De piping:]
Hiervan zou ik een close up moeten hebben voor betere beoordeling maar deze lijkt mij niet van het juiste materiaal gemaakt. Bij originele piping zie je altijd als je goed kijkt een bepaalde structuur die zo goed al altijd gelijk is. Zie hieronder een voorbeeld waarbij je deze structuur redelijk kunt zien:

De schade:
Deze is vreemd omdat de staat van de pet verder bijna mint is. Daarnaast bevind deze schade zich op een plek waar je in dat geval dan al helemaal niet de eerste schade aan zo'n pet zou verwachten. Dit zit ten slotte aan de binnenkant, en hoewel deze zweetbanden inderdaad zwak zijn daar ze bijna altijd beschadigd zijn in originele petten, is de schade hier wel erg groot en overdreven aanwezig.
Zwarte rand tussen zweetband en de buitenkant van de pet:
Nog nooit gezien bij een originele pet. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het daarom niet origineel kan zijn maar het verkleint de kans wel aanzienlijk.
De kleur(en):
De kleur van de wol is vrij licht waar de luftwaffe blauwe kleur meer neigt naar donkerblauw dan naar lichtblauw. Daar moet wel bij worden gezegd dat voor de oorlog de blauwe Luftwaffe kleur wel lichter was. Echter is de kleur van de zweetband en de bekleding aan de binnenkant van de pet ook vreemd. Bij NCO petten was dit praktisch altijd lichtbruin van kleur hoewel er enkele uitzonderingen zijn. Kijk maar eens rond op gerenomeerde websites van handelaren naar NCO luftwaffe petten en dit zal je zelf ook op gaan vallen.
De dingen die ik wel positief vind aan de pet zijn de kokarde en de kinriem. Deze overtuigen mij beide wel, maargoed dit zijn natuurlijk losse, makkelijk op te zetten onderdelen dus hier zou men voor originele onderdelen kunnen hebben gekozen om de pet wat geloofwaardiger over te laten komen. Toch maak ik een optelsom van alles wat ik hierboven genoemd heb en moet ik dan concluderen dat er naar mijn mening teveel vreemde en/of uitzonderlijke dingen zijn bij deze pet en dat ik dus toch vermoed dat het hier om een goede repro gaat helaas.
Hoop dat er mensen zijn die mijn mening kunnen weerleggen en dat we hier toch met een origineel te maken hebben maar ben er bang voor.
Ben overigens ook benieuwd waarom ze op dat andere forum denken dat deze pet origineel is. Wellicht kan dit mij van het tegendeel overtuigen. Zou je wellicht een link kunnen plaatsen naar het topic op dat andere forum of doe je dat liever niet?
Gr, Sander