Peter F schreef:Als US verzamelaar weet ik dat je met houten helm standaardtjes absoluut geen spanning veroorzaakt op de helm, daar je de standaard niet op de webbing laat rusten, maar op de liner zelf. En dat kan absoluut geen kwaad. Ik veronderstel dat dit de Duitse WOII helm ook vast wel mogelijk zal zijn.
Als je gaat redeneren wat er allemaal slecht voor je items is, dan moet je voortaan je collectie in een afgesloten kamer bewaren, en als je naar binnen gaat (let op, maximaal 1 keer paar) dan moet je een steriel pak aantrekken met steriele handschoenen, want het zuur van je lichaam heeft effect op je items.

Er zijn inderdaad verzamelaars die bovenstaand scenario naleven... Zoals al eerder gezegd ligt het er maar net aan hoe ver je wilt gaan met de conservatie van je collectie.
Bij Duitse helmen zit er wel degelijk spanning op het binnenwerk, en dit zal ook wel zo zijn bij Amerikaanse varianten. Dit kun je uiteraard niet altijd met het oog zien en daarnaast is de invloed slechts op lange termijn zichtbaar. Alles waar je kracht op zet staat immers onder spanning...
Ik weet overigens verder niet hoe die houten standaards eruit zien.
Bij stoffen hoofddeksels zit er dan weer spanning op het stiksel en dergelijke, waardoor dit kan scheuren, evenals de stof aan de binnenzijde.
Ik neem het persoonlijk ook niet zo nauw met conservatie, maar bovenstaande is wel goed om in gedachten te houden!
Groeten, Kugel!