Ik heb laatst dit boek cadeau gekregen bij een bestelling, maar ik weet er eigenlijk niet veel van af. Graag zou ik willen weten wanneer dit boek uitgegeven is. Persoonlijk denk ik dat het een uitgave is van ongeveer 90 jaar geleden, maar ik heb geen sluitend bewijs, enkel indirect bewijs. (en op de Hogeschool leer je aan dat dat niet goed genoeg is). Even voor de duidelijkheid: het is Die Judenbuche, de Jodenbeuk, en niet het Jodenboek.
Foto's volgen, maar het fototoestel is vreemd genoeg verdwenen

Verder heb ik al enige info op het internet en in het boek zelf kunnen vinden:
Algemene Info:
-Titel: Die Judenbuche
-Auteur: Annette von Droste
-Serie: Deutsche Bibliothek (nr. 5)
-Uitgever: P. Noordhoff N.V. Groningen - Batavia
-Heruitgegeven door: H. Sparnaay
Verdere info:
- Niet antimsemitistisch
- Prijs is F 0.90
- Duitstalig
- Geschreven in 1842 -origineel, niet deze uitgave! (Bron: scholieren.com)
- Paperback
Info uitgever:
-Gesticht in 1858
-Gefuseerd in 1968 tot Wolters-Noordhoff (bron: Wikipedia)
Info H. Sparnaay: (grotendeels van ublad.uu.nl)
-Boeken uitgeven vanaf 1918 tot 1965 (bron: authormapper.com)
-Een v.d. eersten afgestudeerd aan Germaansche Taalverwantschap in het Duits, dit kon pas vanaf 1921
-Werd in 1942 hoogleraar in Utrecht
-Verdacht van colaboratie, na de oorlog 'gezuiverd', uit de zuiveringsgesprekken kwam 'ik heb het niet geweten' naar voren
-Zou tijdens de oorlog onderduikers verscholen hebben en BBC geluisterd hebben, maar is niet zeker
-Heeft echter in de redactie van Duitse tijdschriften gewerkt tijdens WO2
-Heeft geholpen bij het oprichten van 'Instituut Frantzen', de opvolger van de Leeszaal Duits (Misschien verband met Deutsche Bibliothek?)
Gelijkaardige boeken:
Der Koningsleutnant, Deutsche Bibliothek nr. 9, uitgegeven 1924, P. Noordhoff, H. Sparnaay. Auteur: Karl Guzlow
Das Bild des Kaisers, Deutsche Bibliothek nr. 25, utigegeven 1927, P. Noordhoff, E. Van Eck. Auteur: Hauff Wilhelm
Uit bovenstaande info kun je afleiden dat 'Die Judenbuche' ergens beginjaren '20 is uitgeven, maar ik zou het graag zeker willen weten. Weet iemand van jullie meer?