K98 en PPSH-41

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
beno
Lid

K98 en PPSH-41

Bericht door beno »

Zijn deze PPSH-41 en Mauser K98 rifle uit 1943 Ok? mag je ze in Belgie zonder vergunning in je bezit hebben? Ze zijn alleszins onschadelijk gemaakt volgens de Britse wetgeving. En wat zijn ze waard?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jan-peter
Lid

Re: K98 en PPSH-41

Bericht door jan-peter »

[quote="the_beno"]Zijn deze PPSH-41 en Mauser K98 rifle uit 1943 Ok? mag je ze in Belgie zonder vergunning in je bezit hebben? Ze zijn alleszins onschadelijk gemaakt volgens de Britse wetgeving. En wat zijn ze waard?

wat bedoel je met ''ok''?
de ppsh en k98 kunnen nummergelijk zijn maar dat zie je niet op de foto's.
een k98 nummergelijk ga je denk ik tegen de 500-550 afhankelijk van de staat en type onklaar maken
een ppsh max 350 voor een hele mooie, nummergelijk
In beglie zonder vergunning vrij voor boven de 18, mits onklaar gemaakt in Luik, niet in engeland, dat moet je plaatstelijk navragen.
beno
Lid

Bericht door beno »

De PPSH staat aangeboden voor 230 euro en de K98 voor 290. Met ok bedoelde ik: zijn ze niet fake, in wo2 gebruikt door Duitsland en Rusland...
Als de PPSH nu al gedeactiveerd is, wat zullen ze er dan nog mee doen in luik?
Stevo
Lid
Contacteer:

Bericht door Stevo »

the_beno schreef:Als de PPSH nu al gedeactiveerd is, wat zullen ze er dan nog mee doen in luik?
Een in Belgie geldend attest afleveren dat hij volgens de Belgische wet onklaar is gemaakt en bijgevolg niet vergunningsplichtig meer is. in het ene land is het wegslijpen van de slagpin of het dichtlassen van het sluitstuk voldoende in een ander dan weer niet. Welkom in een ééngemaakt Europa nu ik er terug aan denk :bonk:

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Akko
Lid

Bericht door Akko »

Alle onklaar gemaakte geweren mag je vrij houden in belgie.
Alleen karabijnen ofzo van voor 1945 geproduceerd of als ouder model dan 1886 mag je ook vrij houden.;)

Je kan ook gaan zien tussen het topic:
Wapens die onder de wetgeving vallen of niet.
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
beno
Lid

Bericht door beno »

En die PPSH, is die ook vrij? Want die is wel een stuk goedkoper.
Je bent toch wel zeker hé, dat ik geen problemen krijg met de douane?
martinus
Lid
Ontvangen: 8 keer

Bericht door martinus »

the_beno schreef:En die PPSH, is die ook vrij? Want die is wel een stuk goedkoper.
Je bent toch wel zeker hé, dat ik geen problemen krijg met de douane?
Volgens mij moet die PPSH ook nog belgisch onklaar gemaakt worden. Bij mijn weten gaat dat nogal krom qua wapenwetgeving.
beno
Lid

Bericht door beno »

ik vind het persoonlijk ook nogal ingewikkeld, daarom stel ik mijn vraag hier :wink:
martinus
Lid

Bericht door martinus »

the_beno schreef:ik vind het persoonlijk ook nogal ingewikkeld, daarom stel ik mijn vraag hier :wink:
Ik begrijp het :wink: . Wat ik weet is dat in Belgie een werkend vol-automatisch wapen eerst word omgebouwd tot semi-automatisch wapen, daarna kan het worden onklaar gemaakt. Dit omdat volgens de wapenwet een volautomatisch wapen niet direct onklaargemaakt mag worden. Erg krom dus :?
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

martinus schreef:Ik begrijp het :wink: . Wat ik weet is dat in Belgie een werkend vol-automatisch wapen eerst word omgebouwd tot semi-automatisch wapen, daarna kan het worden onklaar gemaakt. Dit omdat volgens de wapenwet een volautomatisch wapen niet direct onklaargemaakt mag worden. Erg krom dus :?
Evenmin waar...

De wet:

K98 behoort tot de vrije wapens, zelfs schietklaar en is bijgevolg zonder vergunning verkrijgbaar.
De munitie is echter onderhevig aan een vergunning

Het Machinepistool dient de stempels van onklaar maken van de BELGISCHE proefbank te dragen om vrij aangekocht te kunnen worden. Dat het ding in Engeland onklaar is gemaakt, maakt niets uit voor de wetgever ook al wordt het soms gedoogd.
Een volautomatisch wapen behoort tot de categorie van de verboden wapens en is in België alleen toegelaten voor personen met een vergunning Model 3 (Prive- museum of verzameling)

Alles staat duidelijk in de wapenwet die tevens online te vinden is...
Al de rest is zever en van 'horen zeggen'...
29th Let's Go!!!!!
martinus
Lid

Bericht door martinus »

johan willaert schreef:
martinus schreef:Ik begrijp het :wink: . Wat ik weet is dat in Belgie een werkend vol-automatisch wapen eerst word omgebouwd tot semi-automatisch wapen, daarna kan het worden onklaar gemaakt. Dit omdat volgens de wapenwet een volautomatisch wapen niet direct onklaargemaakt mag worden. Erg krom dus :?
Evenmin waar...

De wet:

K98 behoort tot de vrije wapens, zelfs schietklaar en is bijgevolg zonder vergunning verkrijgbaar.

Het Machinepistool dient de stempels van onklaar maken van de BELGISCHE proefbank te dragen om vrij aangekocht te kunnen worden. Dat het ding in Engeland onklaar is gemaakt, maakt niets uit voor de wetgever ook al wordt het soms gedoogd.
Een volautomatisch wapen behoort tot de categorie van de verboden wapens en is in België alleen toegelaten voor personen met een vergunning Model 3 (Prive- museum of verzameling)

Waar ik deze info vandaan haal is het wapenmagazine ak56, nr. 88 (december 2008).
Ik citeer:

Er is in ieder geval een Belgisch instituut dat wel raad weet met de nieuwe georganiseerde wanorde: de Luikse proefbank. die is niet alleen verantwoordelijk voor de juiste registratie en beproeving van alle vuurwapens die het land binnenkomen of er worden vervaardigd, met houdt zich tevens onledig met het onklaar maken van vuurwapens en het ''duurzaam ongeschikt maken voor volautomatisch vuur'' van volautomatische wapens. Dat semi-auto maken kost ongeveer 150,- per aangeboden wapen. En het volledig onklaar maken van een wapen kost 87 euro. maar raad eens: de proefbank maakt alleen nog semi-automaten onklaar. Het gevolg: een volautomatisch wapen wordt dus eerst semi-automatisch gemaakt en dan pas onklaar gemaakt.
(...)
stel u bent een Belgische uniformverzamelaar en u wilt uw Amerikaanse para-pop uitrusten met een onklaar gemaakte Thompson. Dan gaat men in Luik eerst allerlei ingewikkelde toeren met uw wapen uithalen om het semi-auto-only te maken. Goed dat is dan 150 pegels monsieur. Vervolgens levert u het wapen opnieuw in (doe dat maar meteen want de wachttijden in Luik willen nog weleens oplopen) en slijpt diezelfde proefbank de kop van de afsluiter af, boort met gaten in de loop en wat al niet meer.

Wat ik dus mag concluderen uit dit artikel:
wil je een volauto onklaar willen hebben, zou je hem eerst semi moeten laten maken en dan pas maakt de proefbank in Luik hem onklaar (inclusief proefbankstempel)
Ik verwacht dus dat een onklaargemaakte volautomatisch geweer legaal te verkrijgen is in Belgie (zo lijkt mij uit het artikel)
Dit artikel komt uit eind 2008 dus mischien al wat verouderd?

Maar nogmaals, hier had ik mijn info vandaan.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Tja... boekskes....
Verstond de journalist wel Frans???

Met de wet van 2006 is het voor de sportschutter verboden geworden om nog een volautomaat te hebben...

Drie keuzes:

Volautomaat door proefbank definitief en onomkeerbaar semi-automaat laten maken... (Dat is die 150Euro)
Volautomaat laten onklaar maken (Kost nu pakweg 100 Euro)
Vergunning als Verzamelaar verkrijgen en een volautomaat mogen beschikken (kost 312Euro/5 jaar)

Ze maken nog steeds volautomaten rechtstreeks onklaar voor 100Euro
29th Let's Go!!!!!
speurneus
Lid

Bericht door speurneus »

martinus schreef:
johan willaert schreef:
Evenmin waar...

De wet:

Waar ik deze info vandaan haal is het wapenmagazine ak56, nr. 88 (december 2008).
Ik citeer:

Er is in ieder geval een Belgisch instituut dat wel raad weet met de nieuwe georganiseerde wanorde: de Luikse proefbank. die is niet alleen verantwoordelijk voor de juiste registratie en beproeving van alle vuurwapens die het land binnenkomen of er worden vervaardigd, met houdt zich tevens onledig met het onklaar maken van vuurwapens en het ''duurzaam ongeschikt maken voor volautomatisch vuur'' van volautomatische wapens. Dat semi-auto maken kost ongeveer 150,- per aangeboden wapen. En het volledig onklaar maken van een wapen kost 87 euro. maar raad eens: de proefbank maakt alleen nog semi-automaten onklaar. Het gevolg: een volautomatisch wapen wordt dus eerst semi-automatisch gemaakt en dan pas onklaar gemaakt.
(...)
stel u bent een Belgische uniformverzamelaar en u wilt uw Amerikaanse para-pop uitrusten met een onklaar gemaakte Thompson. Dan gaat men in Luik eerst allerlei ingewikkelde toeren met uw wapen uithalen om het semi-auto-only te maken. Goed dat is dan 150 pegels monsieur. Vervolgens levert u het wapen opnieuw in (doe dat maar meteen want de wachttijden in Luik willen nog weleens oplopen) en slijpt diezelfde proefbank de kop van de afsluiter af, boort met gaten in de loop en wat al niet meer.

Wat ik dus mag concluderen uit dit artikel:
wil je een volauto onklaar willen hebben, zou je hem eerst semi moeten laten maken en dan pas maakt de proefbank in Luik hem onklaar (inclusief proefbankstempel)
Ik verwacht dus dat een onklaargemaakte volautomatisch geweer legaal te verkrijgen is in Belgie (zo lijkt mij uit het artikel)
Dit artikel komt uit eind 2008 dus mischien al wat verouderd?

Maar nogmaals, hier had ik mijn info vandaan.

Conclusie , Koop je onklaargemaakte automatische wapens op de militaria beurs in België en niet in een ander land .
Scheelt een hoop tijd en geld .
Kijk ook eens voor je een werkende enkel loops repeteergeweer wil kopen in het staatsblad die aangeeft welke wapens er vrij zijn voor wapenrek , niet alle repeteergeweren van voor 1945 zijn namelijk vrij voor wapenrek .
Ook een tip ! controleer of de wapens die in het staatsblad worden aangegeven als vrij nog even na op type en kaliber !
Niet alle wapens die vrij zijn zijn juist aangegeven , neem nu de Peru mauser model 1909 als voorbeeld , deze staat beschreven als vrij maar het kaliber klopt niet .
Als je deze Peru mauser wilt bezitten ben je dus strafbaar omdat het kaliber niet juist is volgens het staatsblad .
Wat ik wil aangeven beste verzamelaars , we mogen van geluk spreken dat we sinds 2007 weer wapens mogen verzamelen die vrij zijn voor wapenrek , ze zijn druk bezig bij de proefbank in Luik om deze lijst van vrije wapens aan te passen en zo nodig te verbeteren .
Door mij zijn er nu weer enkele wapens vrij gegeven bij de proefbank in Luik .
Als je wapens gaat verzamelen ben dan goed op de hoogten van de regels en blijf op de hoogten van de nieuwe regels , word zo nodig lid van diverse forums en verenigingen om op de hoogten te blijven van de nieuwtjes .
Het vervelende van een misberekening kan zijn dat je hele verzameling in beslag genomen kan worden en in het ergste geval kan daar een gevangenis straf op volgen .
Zo zit het en niet anders !
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Plaats reactie