martinus schreef:johan willaert schreef:martinus schreef:Ik begrijp het

. Wat ik weet is dat in Belgie een werkend vol-automatisch wapen eerst word omgebouwd tot semi-automatisch wapen, daarna kan het worden onklaar gemaakt. Dit omdat volgens de wapenwet een volautomatisch wapen niet direct onklaargemaakt mag worden. Erg krom dus

Evenmin waar...
De wet:
K98 behoort tot de vrije wapens, zelfs schietklaar en is bijgevolg zonder vergunning verkrijgbaar.
De munitie is echter onderhevig aan een vergunning
Het Machinepistool dient de stempels van onklaar maken van de BELGISCHE proefbank te dragen om vrij aangekocht te kunnen worden. Dat het ding in Engeland onklaar is gemaakt, maakt niets uit voor de wetgever ook al wordt het soms gedoogd.
Een volautomatisch wapen behoort tot de categorie van de verboden wapens en is in België alleen toegelaten voor personen met een vergunning Model 3 (Prive- museum of verzameling)
Alles staat duidelijk in de wapenwet die tevens online te vinden is...
Al de rest is zever en van 'horen zeggen'...
Waar ik deze info vandaan haal is het wapenmagazine ak56, nr. 88 (december 2008).
Ik citeer:
Er is in ieder geval een Belgisch instituut dat wel raad weet met de nieuwe georganiseerde wanorde: de Luikse proefbank. die is niet alleen verantwoordelijk voor de juiste registratie en beproeving van alle vuurwapens die het land binnenkomen of er worden vervaardigd, met houdt zich tevens onledig met het onklaar maken van vuurwapens en het ''duurzaam ongeschikt maken voor volautomatisch vuur'' van volautomatische wapens. Dat semi-auto maken kost ongeveer 150,- per aangeboden wapen. En het volledig onklaar maken van een wapen kost 87 euro. maar raad eens: de proefbank maakt alleen nog semi-automaten onklaar. Het gevolg: een volautomatisch wapen wordt dus eerst semi-automatisch gemaakt en dan pas onklaar gemaakt.
(...)
stel u bent een Belgische uniformverzamelaar en u wilt uw Amerikaanse para-pop uitrusten met een onklaar gemaakte Thompson. Dan gaat men in Luik eerst allerlei ingewikkelde toeren met uw wapen uithalen om het semi-auto-only te maken. Goed dat is dan 150 pegels monsieur. Vervolgens levert u het wapen opnieuw in (doe dat maar meteen want de wachttijden in Luik willen nog weleens oplopen) en slijpt diezelfde proefbank de kop van de afsluiter af, boort met gaten in de loop en wat al niet meer.
Wat ik dus mag concluderen uit dit artikel:
wil je een volauto onklaar willen hebben, zou je hem eerst semi moeten laten maken en dan pas maakt de proefbank in Luik hem onklaar (inclusief proefbankstempel)
Ik verwacht dus dat een onklaargemaakte volautomatisch geweer legaal te verkrijgen is in Belgie (zo lijkt mij uit het artikel)
Dit artikel komt uit eind 2008 dus mischien al wat verouderd?
Maar nogmaals, hier had ik mijn info vandaan.
Conclusie , Koop je onklaargemaakte automatische wapens op de militaria beurs in België en niet in een ander land .
Scheelt een hoop tijd en geld .
Kijk ook eens voor je een werkende enkel loops repeteergeweer wil kopen in het staatsblad die aangeeft welke wapens er vrij zijn voor wapenrek , niet alle repeteergeweren van voor 1945 zijn namelijk vrij voor wapenrek .
Ook een tip ! controleer of de wapens die in het staatsblad worden aangegeven als vrij nog even na op type en kaliber !
Niet alle wapens die vrij zijn zijn juist aangegeven , neem nu de Peru mauser model 1909 als voorbeeld , deze staat beschreven als vrij maar het kaliber klopt niet .
Als je deze Peru mauser wilt bezitten ben je dus strafbaar omdat het kaliber niet juist is volgens het staatsblad .
Wat ik wil aangeven beste verzamelaars , we mogen van geluk spreken dat we sinds 2007 weer wapens mogen verzamelen die vrij zijn voor wapenrek , ze zijn druk bezig bij de proefbank in Luik om deze lijst van vrije wapens aan te passen en zo nodig te verbeteren .
Door mij zijn er nu weer enkele wapens vrij gegeven bij de proefbank in Luik .
Als je wapens gaat verzamelen ben dan goed op de hoogten van de regels en blijf op de hoogten van de nieuwe regels , word zo nodig lid van diverse forums en verenigingen om op de hoogten te blijven van de nieuwtjes .
Het vervelende van een misberekening kan zijn dat je hele verzameling in beslag genomen kan worden en in het ergste geval kan daar een gevangenis straf op volgen .
Zo zit het en niet anders !
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.