beginner

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: beginner

Bericht door zjopske »

michiel oyen schreef:Hallo

dank voor de reacties maar weet iemand wat voor boeken handig (of gewoon verplicht zijn eigenlijk)
maar als ik het goed begrijp zouden julie eerst de insignes en medailes gaan verzamelen

Groet michiel
Boeken heb je op elk gebied, kijk even rond op http://www.historymedia.nl/ dan heb je een impressie van hoe en wat.
En mijn advies is om inderdaad klein te beginnen, dit kan mooi door de medaille`s. (mocht je interesse hebben in een ek2 :wink: )
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: beginner

Bericht door ammo »

Bolt Action schreef:
ammo schreef:En hoezo niks wijs laten maken ,ik kan jou van alles wijsmaken wat betreft munitie.
(zie jou foto,s .50 hulzen als 151 hulzen benoemen
Dat is niet wijsgemaakt, dat is gewoon een persoonlijke fout in het meten en beslissen van het type aan de hand van een (verkeerd?) schema. Verder is het mooie dat de meeste zijn gedateerd met een stempel, hoewel dat ook na te maken is. Maar goed, in het algemeen hebben hulzen weinig last van repro e.d.

Is geen fout in het meten, is gewoon te zien, of heb je nog nooit een 151(20x82) huls gezien
Laatst gewijzigd door ammo op 23 apr 2010, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: beginner

Bericht door Bolt Action »

20x82 als ik het goed heb?

Toen ik deze huls onderzocht niet nee. En soms kijk ik niet verder dan mn neus lang is.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: beginner

Bericht door ammo »

[quote="Bolt Action"]20x82 als ik het goed heb?

yep , typefoutje, moet 82 zijn , en om precies te zijn de huls 81,8 mm lang
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: beginner

Bericht door Bolt Action »

Misschien vindt ik morgen op die documentatie/boekenbeurs waar ik heen ga nog nuttige boeken hierover. Tot nu toe heb ik eigenlijk nauwelijks (misschien beter gezegd geen) geschikt boekwerk hiervoor en doe ik het meeste met internet. (Ik denk dat dit verder ook niet de thread is om dit te bespreken.)
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: beginner

Bericht door fritz derochebrune »

Om even terug te gaan naar de originele vraag van de TS:

Zoals al door velen voor mij verteld, zijn medailles het beste om mee te beginnen bij het verzamelen. Er zijn echter ook hier enorm veel fakes van in omloop. Ook hier kan ik de tip van mijn mede-forumleden onderbouwen, literatuur is essentieel.

Even wat tips die ik nog niet heb zien langskomen:

Regel van 3: Met deze regel herken je makkelijk de slechtere fakes. Natuurlijk, deze regel is niet perfect, verre van zelfs. Er zijn altijd wel uitzonderingen. Maar het helpt de beginnend verzamelaar wel.

1) Ken de medaille. Basiskennis. Hiervoor hoef je nog geen boek te kopen, http://www.wehrmacht-awards.com/ is al een goed adres om basiskennis op te doen. Medailles zoals de Bloedorde, het Spaanse Kruis in Goud e.d. zijn zeldzaam, en zullen dan ook niet snel origineel op marktplaats te koop zijn. Maar ook kennis over de basismedailles, zoals dat het IJzeren Kruis uit 3 delen bestaat, is belangrijk, fakes zijn dit vaker niet.

2) Ken de kwaliteit. Duitsland staat bekend om zijn kwaliteitswerk. Medailles uit de oorlog waren geen uitzondering. Een medaille met slechte afwerking is toch wel 999 van de 1000 keer een fake.

3) Ken de prijs. Bezoek diverse dealersites, bekijk het aangeboden-topic op dit forum goed, en vergelijk prijzen. Als er normaal voor een IJzeren Kruis 90 euro gevraagd wordt, kun je er vrijwel zeker van zijn dat er iets niet klopt met het EK dat maar 35 euro kost.

Een andere tip: maak gebruik van betrouwbare verkopers. Op het forum kun je met grotere zekerheid van originaliteit kopen dan op bijvoorbeeld marktplaats. Maar ook sites als http://www.militariaplaza.com/ (van forumlid mgschutze) zijn betrouwbaar.

Even denken, wat nog meer? Ik zou je aanraden om met de minst dure medailles te beginnen. KVK 2e klasse, Verwundeten Abz. in zwart, Ehrenkreuz für Frontkämpfer, westwallmedaille, Ostmedaille,... zijn voorbeelden van medailles die niet duurder hoeven te zijn dan 30 euro per stuk, een mooi begin voor iedereen.

Groeten,

Fritz O-)
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
michiel oyen
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2010, 23:18

Re: beginner

Bericht door michiel oyen »

Hallo

ten eerste bedankt voor de reacties
dus ik weet nu waar ik me moet beginnen heb al een boek gevonden op het internet van de eerdre links dus ik ga binnenkort is zoeken en kijken en kopen

Groet michiel
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: beginner

Bericht door jurgen »

Ik zou, voordat je specifieke dure boeken gaat kopen, eens is wat collectietopics doorzoeken (bv. op wehrmacht awards forum staan er veel).
Verschillende zaken daar vallen buiten normale mensen hun budget, maar toch is er zulke verscheidenheid aanwezig dat het niet anders kan of je vind er materiaal dat je interesse heeft, en het hoeft daarom niet allemaal duur te zijn.
Als je dan je interessegebied wat hebt afgebakend kun je daar boeken over aanschaffen.

Met medailles beginnen hoeft helemaal niet, ik ben bv. persoonlijk niet zo geïnteresseerd in medailles, en degenen die ik heb zijn dan ook op 1 hand te tellen (Belgische daargelaten...), en dan zwijgen we nog over het feit dat het gros van de medailles ook al redelijk wat geld kost.
Plaats reactie