Om even terug te gaan naar de originele vraag van de TS:
Zoals al door velen voor mij verteld, zijn medailles het beste om mee te beginnen bij het verzamelen. Er zijn echter ook hier enorm veel fakes van in omloop. Ook hier kan ik de tip van mijn mede-forumleden onderbouwen, literatuur is essentieel.
Even wat tips die ik nog niet heb zien langskomen:
Regel van 3: Met deze regel herken je makkelijk de slechtere fakes. Natuurlijk, deze regel is niet perfect, verre van zelfs. Er zijn altijd wel uitzonderingen. Maar het helpt de beginnend verzamelaar wel.
1) Ken de medaille. Basiskennis. Hiervoor hoef je nog geen boek te kopen,
http://www.wehrmacht-awards.com/ is al een goed adres om basiskennis op te doen. Medailles zoals de Bloedorde, het Spaanse Kruis in Goud e.d. zijn zeldzaam, en zullen dan ook niet snel origineel op marktplaats te koop zijn. Maar ook kennis over de basismedailles, zoals dat het IJzeren Kruis uit 3 delen bestaat, is belangrijk, fakes zijn dit vaker niet.
2) Ken de kwaliteit. Duitsland staat bekend om zijn kwaliteitswerk. Medailles uit de oorlog waren geen uitzondering. Een medaille met slechte afwerking is toch wel 999 van de 1000 keer een fake.
3) Ken de prijs. Bezoek diverse dealersites, bekijk het aangeboden-topic op dit forum goed, en vergelijk prijzen. Als er normaal voor een IJzeren Kruis 90 euro gevraagd wordt, kun je er vrijwel zeker van zijn dat er iets niet klopt met het EK dat maar 35 euro kost.
Een andere tip: maak gebruik van betrouwbare verkopers. Op het forum kun je met grotere zekerheid van originaliteit kopen dan op bijvoorbeeld marktplaats. Maar ook sites als
http://www.militariaplaza.com/ (van forumlid mgschutze) zijn betrouwbaar.
Even denken, wat nog meer? Ik zou je aanraden om met de minst dure medailles te beginnen. KVK 2e klasse, Verwundeten Abz. in zwart, Ehrenkreuz für Frontkämpfer, westwallmedaille, Ostmedaille,... zijn voorbeelden van medailles die niet duurder hoeven te zijn dan 30 euro per stuk, een mooi begin voor iedereen.
Groeten,
Fritz