luftwaffe zwaarden en dolken

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Alweer prachtstukken!

Leuk, zo vlak naast de speelhoek van de kinderen :)
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

Zoals je ziet, kunnen de laden op slot. veiligheid voor alles.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Mooi speel goed
op de grond dan eh :P
Starting up again
Gebruikersavatar
Fallschirmjager-militaria
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 15:06
Locatie: The Hague
Contacteer:

Mesjes

Bericht door Fallschirmjager-militaria »

:? ONGELOVELIJK!!!!

Echt verbijsterend, maar super mooi!!
Always lookin' for everything to do with World War Two.
You want to sell! I want to buy, so drop me a line at Info@fallschirmjager-militaria.com
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

dutchknive, wil je misschien even aan je verzameling vragen of ie met me wil trouwen :P

Nie zonder gekheid 't is echt een prachtige verzameling..!
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

De nieuwste aanwinst:

Afbeelding

P.S. Michel, als je een heel goede bruidschat meebrengt, dan wil ik ze wel uithuwelijken.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Je hebt een mooie verzameling......maar ik wil je beleefd even wat vragen..........Wil je wel es ophouden ons jaloers te maken?!!@@@### 8)

mooi spul :wink:
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

dutchknive schreef:nog een paar mooie, 3 polizei bajonetten, compleet met hangers en troddels,

Afbeelding
Mooie collectie zwaarden en dolken heb je !

Even een klein commentaartje (puur ter informatie....geen kritiek of iets) op de drie Polizei Seitengewehre.
Deze werden in principe niet door Officieren gedragen. De Kledingvoorschriften noemen het Seitengewehr ook enkel in combinatie met de Onderofficieren en manschappen.
De bovenste en onderste bajonet heeft een officiers sabel troddel aan de hanger zitten. Dit is dus per regelement niet correct.

Nou zal er vast wel eens door een officier een bajonet zijn gedragen,....in al die jaren vast wel......Maar aangezien die troddels wel heel makkelijk zijn te verwisselen is er mijns inziens van uit te gaan dat ze niet origineel zijn aan de bajonet en dus later,......incorrect.....zijn toegevoegd hieraan.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Ernst-H schreef:
dutchknive schreef:nog een paar mooie, 3 polizei bajonetten, compleet met hangers en troddels,
Mooie collectie zwaarden en dolken heb je !

Even een klein commentaartje (puur ter informatie....geen kritiek of iets) op de drie Polizei Seitengewehre.
Deze werden in principe niet door Officieren gedragen. De Kledingvoorschriften noemen het Seitengewehr ook enkel in combinatie met de Onderofficieren en manschappen.
De bovenste en onderste bajonet heeft een officiers sabel troddel aan de hanger zitten. Dit is dus per regelement niet correct.

Nou zal er vast wel eens door een officier een bajonet zijn gedragen,....in al die jaren vast wel......Maar aangezien die troddels wel heel makkelijk zijn te verwisselen is er mijns inziens van uit te gaan dat ze niet origineel zijn aan de bajonet en dus later,......incorrect.....zijn toegevoegd hieraan.
Hi Ernst,

Ik heb vernomen dat je een expert bent in de duitse polizei? en ik neem aan dat je bedoelt dat in plaats van bajonetten officieren sabels droegen?
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

jacob schreef:Hi Ernst,
Ik heb vernomen dat je een expert bent in de duitse polizei? en ik neem aan dat je bedoelt dat in plaats van bajonetten officieren sabels droegen?
Ik weet er inderdaad wel wat van ja 8)

Het antwoord op jouw vraag is ja.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Ernst-H schreef:
jacob schreef:Hi Ernst,
Ik heb vernomen dat je een expert bent in de duitse polizei? en ik neem aan dat je bedoelt dat in plaats van bajonetten officieren sabels droegen?
Ik weet er inderdaad wel wat van ja 8)

Het antwoord op jouw vraag is ja.
Het is namelijk zo dat uit praktische overwegingen de meeste officieren de sabel verruilden voor de bajonet en dus klopt het vast wel met die troddels.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

We kunnen een aardige discussie opstarten over het wel of niet praktisch zijn van het sabel. Ik ben met je eens dat dit niet echt praktisch was om continu met sabel rond te wandelen. Toch is het zo dat de regelementen (ik heb de originele in mijn bezit) dit niet toestaan.

Maar zoals eerder gezegd zal het vast wel eens zijn voorgekomen dat een enkele officier een Polizei Seitengewehr droeg.

Als dat naar jouw mening gemeengoed was en dus zeer veel voorkwam laat ik mij graag overtuigen met origineel fotomateriaal waarop dit is te zien of regelementen uit die tijd waarin het wordt vermeld.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Onee geen discussie..ik zei ook meeste.. enne fotoos waarop ze poseerden zijn vaker met sabel ja.
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

Ernst H, total niet mee eens, lees het boek Seitengewehr maar eens.
vooral het hoofdstuk over de polizei, en blz 286/287, daar wordt nadrukkelijk gesteld dat ook de officieren de bayonet droegen, verder kun je de sabel portepee herkennen, die is veel groter.
de sabel was meer voor dress, de bayonet was voor dagelijks gebruik, later vervangen door het pistool.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Mijn uitspraken zijn gebaseerd op het originele Bekleidungsvorschrift van de Duitse Polizei.
Maar ik zal het eens uitzoeken

daarnaast ben ik nog steeds geinteresseerd in foto's van Officieren met het Polizei Seitengewehr (dus niet een gewone bajonet)

{EDIT}Ik heb nog eens een aantal extra originele handleidingen erop nageslagen en het blijkt dat het bekleidungsvorschrift niet helemaal compleet lijkt te zijn.
Inderdaad vermelding van Polizei Seitengewehr voor Officieren. Al kan ik mij niet herinneren ooit een foto te hebben gezien van dit gebruik.
I stand corrected.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Plaats reactie