deel van collectie Duits

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
MaxHansen72
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2010, 14:14

deel van collectie Duits

Bericht door MaxHansen72 »

Ik ben een gloednieuwe forum gebruiker, benieuwd om contacten te leggen en ervaringen te delen.

Sinds jaar en dag bezig met het bezoeken van musea, slagvelden en begraafplaatsen. Veel (verre) familieleden/naamgenoten zijn gesneuveld in beide oorlogen. Het bezoeken van hun laatste rustplaatsen is een doel dat ik me vooropgesteld heb. Echter niet gemakkelijk aangezien ze liggen van Menen tot Stalingrad.

Via via ben ik op de hoogte gebracht van dit forum. Ik wil eens laten zien wat ik in de loop der jaren heb bijeen gesprokkeld door giften van familie, vrienden maar ook door zelf te ruilen/kopen. Daarom een beeld van wat spullen die ik thuis in een (gloednieuwe) vitrine heb staan. Ik heb nog veel meer maar dat zit nog in dozen enzo.

Mijn voorkeur gaat uit naar Duitse medailles/Spangen. Zie daarvoor foto's in bijlage.

Ik sta open voor vragen/opmerkingen, ruilen, kopen of verkopen.
Bijlagen
Nog wat Duits WOII.
Nog wat Duits WOII.
Nog wat Duitse medailles, kenners weten wel wat hier ligt vermoed ik.
Nog wat Duitse medailles, kenners weten wel wat hier ligt vermoed ik.
Duitse Spangen.
Duitse Spangen.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: deel van collectie Duits

Bericht door jurgen »

Alvast welkom hier.
Je voorouders hebben dus in het Duitse leger gevochten?
Als je daar boeiende annekdotes of verhalen over hebt hoor ik deze ook erg graag, altijd interessant om te horen.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: deel van collectie Duits

Bericht door Kugelblitz »

Ook welkom!
Goed om er een verzamelaar van Duitse militaria bij te hebben! :)
Je hebt mooie items, met enkele zeldzame stukken ertussen en allen in topstaat. Zo zie ik het graag...

Ben benieuwd naar meer en close-ups!

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
MaxHansen72
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2010, 14:14

Re: deel van collectie Duits

Bericht door MaxHansen72 »

Inderdaad, mijn opa en rest aan mijn vader zijn kant zijn afkomstig uit Noord-Duitsland. Soldaten die in de familie zaten waren voorzover ik kan beoordelen allen gewone mannen die hun plicht tegenover het Vaderland deden, zowel in WOI als in WOII.
Ik woon echter al sinds een jaar of 15 in West-Vlaanderen (Ieper!). Anekdotes/verhalen zijn superinteressant maar hoor je enkel van direct betrokkenen, de soldaat zelf ofwel broers, zussen, vrouwen, soms een kind. De meesten hiervan zijn helaas gestorven. En op mijn schaarse familiebezoeken wil ik ook niet de onderzoeker uithangen. Ik ken uiteraard wel enkele anekdotes. ééntje kort: één van mijn verre familieleden is gevangen genomen geweest in Stalingrad (er zijn minimaal 5 naamgenoten/verre familieleden gestorven). Hij was bij de infanterie en een soort van hulp van de commandant. Deze was ook gevangen genomen. De commandant had gevraagd aan zijn ondergeschikte om op een aantal zaken van hem te letten. De ondergeschikte deed dat maar is kort erna gestorven. Een aantal zaken is dan via het Rode kruis na 2 jaar alsnog bij mijn familie terechtgekomen waaronder de schouderstukken van de commandant. Deze zijn nu in mijn bezit.
Zo zijn er nog wel een aantal verhalen te vertellen. Sommige zijn echter uit 3e of 4e hand, wat is dan de betrouwbaarheid van de info nog vraag ik mij soms af? Maar goed, beter dan niets natuurlijk.
Gebruikersavatar
MaxHansen72
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2010, 14:14

Re: deel van collectie Duits

Bericht door MaxHansen72 »

Beste Kugel,
dank voor je compliment. Waar zou je graag een close-up van zien? Laat me maar weten wat je interessant vindt, dan zal ik er een close-up van maken als ik kan.
Groeten,
Max
Gebruikersavatar
MaxHansen72
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2010, 14:14

Re: deel van collectie Duits

Bericht door MaxHansen72 »

Kugel,
nog iets vergeten, de stukken zijn inderdaad in vrij goede staat allen. De wat mindere stukken passen namelijk niet in mijn kleine vitrinekastje maar liggen in een archiefkast op mijn werk.
groet,
Max
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: deel van collectie Duits

Bericht door jurgen »

5 verre familieleden gesneuveld in Stalingrad alleen al? Amai, dat kan al serieus tellen.

Heb je nog grotere stukken ook in je verzameling, of hou je het enkel bij schouderstukken en medailles?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: deel van collectie Duits

Bericht door Jan Klaassen »

Zeer mooie verzameling al. Persoonlijke items zijn altijd mooie items. Om de verhalen erachter te weten is vast nog veel mooier.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: deel van collectie Duits

Bericht door zjopske »

Mooi ingericht!

Ook de mindere stukken zijn mooi om te zien, dan hebben ze wat meegemaakt :P

Komt het erg vaak voor dat de sprange in omgekeerde draagvolgorde werd gedragen (zoals recht boven & onder op de 3de foto)?
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
MaxHansen72
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2010, 14:14

Re: deel van collectie Duits

Bericht door MaxHansen72 »

Hoi Jurgen,
van eentje wist ik dat hij gesneuveld was via familie. De andere ben ik te weten gekomen via de Deutsche Volksbund. Is vrij eenvoudig om op naam te zoeken en dan heb je al wat info om mee verder te gaan.

Meest dat ik heb is klein spul. Wel nog een FJ helm (niet 100% zeker of origineel, deze heb ik zelf gekocht ooit). Ook nog een 100% originele Offiziersmütze Infanterie.

Verder heb ik nog enorm veel boeken: veel divisiekronieken, regimentsgeschichtes en dergelijke (veel Waffen-XX).
Gebruikersavatar
MaxHansen72
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2010, 14:14

Re: deel van collectie Duits

Bericht door MaxHansen72 »

Jan Klaassen schreef:Zeer mooie verzameling al. Persoonlijke items zijn altijd mooie items. Om de verhalen erachter te weten is vast nog veel mooier.

Bedankt beste heer Klaassen,
is idd het geval.
Met vr gr,
Max
Gebruikersavatar
MaxHansen72
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2010, 14:14

Re: deel van collectie Duits

Bericht door MaxHansen72 »

zjopske schreef:Mooi ingericht!

Ook de mindere stukken zijn mooi om te zien, dan hebben ze wat meegemaakt :P

Komt het erg vaak voor dat de sprange in omgekeerde draagvolgorde werd gedragen (zoals recht boven & onder op de 3de foto)?
Ik denk dat je doelt op de spange met de Albrechtsorden en dat hier het EKII rechts zit ipv links?? Dit komt idd niet al te veel voor, reden: mij onbekend.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: deel van collectie Duits

Bericht door rood »

Mooi gevuld kastje! :D
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: deel van collectie Duits

Bericht door michiel01 »

Zeer nette collectie met een aantal nette spanges en onderscheidingen! Ik ben wel benieuwd naar wat er nog meer in dozen zit, zeker als het van dezelfde kwaliteit is!!

Is je vitrinekast eentje van de IK3A? Hoe heb je dat met de opgehangen spanges gedaan? Gespannen ijzerdraad?
Gebruikersavatar
MaxHansen72
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2010, 14:14

Re: deel van collectie Duits

Bericht door MaxHansen72 »

rood schreef:Mooi gevuld kastje! :D
Dank je!
Plaats reactie