Het voorkomen van verkleuring

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door sniper snoop »

779 schreef:
sniper snoop schreef:
asjemenou schreef:De UV-folie houdt inderdaad ook warmte tegen. Op zich is het niet zo verwonderlijk dat de folie dit doet want ook warmte draagt bij tot de verkleuring van je verzamelobjecten net als het licht (en warmte) van de lampen. Dat het 's winters iets kouder in mijn verzamelkamer is dat neem ik dan maar op de koop toe. Tenslotte zit ik er niet de gehele dag.
Een deel van de verzameling heb ik uitgestald in een grote etalagekast welke een gehele wand van de kamer beslaat. De deuren zijn van glas voorzien zodat de objecten ook te zien zijn en toch enigszins stofvrij zijn. Om ze helemaal stofvrij te krijgen zou je eigenlijk een lichte overdruk in de kamer moeten creëren maar ja... hoever moet je daar in gaan? Er zijn wetenschappers die zelfs beweren dat de uitademing van de mens op de langere duur al schadelijk kan zijn voor bepaalde materialen. En wat te denken van de lucht (zuurstof) in huis? Moderne huizen zijn allemaal voorzien van ventilatiesystemen. Deze trekken de lucht van buiten aan en wat is daar de samenstelling van? Het zou er dan op neer komen dat je ook het klimaat in je huis zou moeten kunnen regelen.
Ik denk dat ik met de UV-folie voor het raam en een afsluitbare etalagekast al een eind op de goede weg ben. De etalagekast heb ik overigens niet voorzien van lampen.
Niet voorzien van lampen zou ik ook niet doen. Ik zou me vooral richten op zuinige lampen die maar een lage percentage warmte afstoten. Die dan achter plexiglas plaatsen (in een speciale kast) en plexiglas met UV-werende folie bekleden. Natuurlijk hier en daar (in het plafond van de kast) een verluchtingsgat voor afkoeling.
Trek dan ook een steriel ziekenhuis operatie schort en steriele handschoenen aan voordat je via de speciale tussenruimte je verzamelkamer binnengaat. :mrgreen: Ik wil wel eens zien wie zijn collectiehok voor een paar duizend euro verbouwd heeft om te voldoen aan alle eisen die hier genoemd zijn.

779
Niet ovedrijven heh. Duizendne euro's? Mijn kast die ik nu heb uitgetekend komt aan bijna €350 euo MDF platen. Ik reken er nog eens een 50 - 60 euro aan massief hout CLS'en. een 10 euro aan schroeven. Lichten, geen idee (ik ben houtbewerker en geen electrieker). Plexiglas ook geen idee. Dus ik schat de kast komt op 700 euro. Ongeveer. Ok, 700 euro. Dat is best veel. Maar als je echt liefde hebt voor uw collectie, wil je dat gerust betalen zodat je weet....alles staat daar veilig in. Uit het vocht, weg van de motten (plaats hierdoor best wat cederhout in de kast), weg van het stof, beschermt tegen UV stralen, niemand die er aan kan komen (bijvoorbeeld kindjes die niet gehoorzamen en zomaar de kamer in lopen, bijvoorbeeld). Jammer dat ik nu geen plaats heb, maar ik zou zeker iets erover hebben voor de kast. Verzamelen is voor mij het hebben maar ook het behouden en zo goed mogelijk houden.

@ zjopske

Moet je die poppen hebben? Je kan ook gewoon een kruis maken in hout en daarover uw uniformen hangen. Opvullen met oude kussens ofzo, een hoofd erop en kepie/muts/pet/hoed/helm erop. Mss een prijsje van €20 (stof, schroeven, hout, kop (die altijd duur zijn)).
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door christiaan1989 »

Blijft toch altijd een kwestie van ruimte, bij mij staat alles op de slaapkamer en ik ga toch echt niet in het donker leven.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door asjemenou »

christiaan1989 schreef:Blijft toch altijd een kwestie van ruimte, bij mij staat alles op de slaapkamer en ik ga toch echt niet in het donker leven.
Het zal voor velen van ons (waaronder ook mijzelf) toch moeilijk blijven om de verzameling onder perfecte omstandigheden te kunnen en blijven bewaren. Het is voor een museum al lastig om dit te doen laat staan voor een particulier woonhuis waarin ook geleefd word. Je zou dan ook het klimaat in huis volledig en constant moeten gaan regelen. Juiste vochtigheidsgraad, temperatuur, zuiverheid van de lucht enz. Het zou immers betekenen dat je dan ook nooit meer een raam open zou kunnen zetten om de boel eens lekker door te laten luchten, geen wasrek met vochtige kledingstukken in het trapgat meer zou kunnen ophangen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Voorbeeld; In mijn verzameling heb ik een wollen uniformjas die destijds in de tropen is gedragen. Dat de oorspronkelijke drager flink in de jas heeft gezweet is o.a. goed aan de binnenkant van de kraag te zien. De stof is dus onderhevigd geweest aan zout lichaamszweet en een vochtig klimaat. Wat voor effect heeft dit op de langere termijn op de stof van de jas? Is dit proces te stoppen?
Wat ik met dit voorbeeld wil zeggen is dat alles aan veroudering onderhevigd is. Ik denk dat je als particuliere verzamelaar zijnde al veel gewonnen hebt als je je spullen uit het directe zonlicht weg houd. De UV-werende folie in combinatie met de zonnewering (Luxaflex) voor het raam van mijn verzamelkamer zijn naar mijn mening al goede maatregelen. Ook word er bij mij in huis niet gerookt en haal ik objecten niet onnodig uit elkaar en houdt ze overvloedig vast in mijn handen. Ik ben wel zuinig op mijn spullen maar je mag ze uiteraard best wel eens vasthouden. Tenslotte mag je er ook van genieten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door christiaan1989 »

Dat bedoel ik inderdaad, je mag er ook van genieten. Als ik soms op internet zie hoe sommige verzamelen.... Ieder z'n ding.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
brastra
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 aug 2010, 09:08
Gegeven: 1 keer

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door brastra »

Het is inderdaad zo als je alles op en top wilt houden dat je dan naar klimaat beheersing moet gaan, maar gelukkig staat het hier boven ookal beschreven.
Verzamelen is leuk en leerzaam maar je mag er ook van genieten :yes: en dat je niet mag luchten is een beetje onzin.ik ben maar voor een paar dingen bang dat zijn: MOTTEN en ZWEET/ZUUR van je handen dat zijn de boosdoeners ! Papier kan je het best bewaren in zuurvrije opbergmappen/dozen en je blanke wapens nooit vast houden bij het lemmet en eens in de zoveel tijd schoonmaken en opnieuw invetten met zuurvrije olie. (wapenolie of raapolie)
Onderscheidingen niet poetsen maar als ze in slechte conditie zijn, kan je ze natuurlijk een keertje poetsen ik doet dat meest met sigarenas nou rook ik wel niet, dus ik moet het via een oom krijgen.
Wat ik het voordeel van sigarenas vind is dat het de onderscheiding niet geheel glimmend maakt maar net een beetje dof glimmend ook vuil en aanslag gaan hiermee weg.
Maar misschien hebben de andere collega verzamelaars nog beteren ideeen die hoor ik dan ook graag !
Niet doen is Plastiek/Piepschuim en in sommige gevallen kranten want die geven ook af. :frownno:
En vergeet het leerwerk niet, gewoon een keertje in het vet zetten kan geen kwaad gebruik hiervoor de kleurloze variant.

Groeten, Brastra
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door rutger »

Wanneer ik met mijn spul bezig ben gebruik ik altijd tricot handschoenen. Voorkomen zo eventuele zweet afdrukken.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Schoonmaaktips

Bericht door asjemenou »

Oorspronkelijk had ik dit topic gestart met de vraag; hoe verkleuring van je verzamelobjecten te voorkomen. Inmiddels zijn er allerlei schoonmaak- en conserveringstips bijgekomen. Op zich niet verkeerd natuurlijk. Ik wil hier wel even over voortborduren.

Een middel om motten tegen te gaan in (wollen) uniformen is een stukje cederhout in de kledingkast te hangen. Zo'n stukje cederhout kun je bijvoorbeeld bij een stomerij kopen.

Papieren documenten/kranten bewaar ik in oude kartonnen filmdozen. Omdat film lichtgevoelig is zijn deze dozen lichtdicht gemaakt. Hierdoor zijn ze ook uitermate geschikt om de papieren documenten in op te bergen. De dozen liggen bovenop een kast en dus niet op de vloer.

Blanke wapens/bajonetten maak ik altijd één keer goed schoon. Meestal doe ik dit wanneer ik zo'n bajonet o.i.d. koop. Als het bajonet erg vies of vet is dan maak ik het schoon met petroleum. De houten/kunststoffen schalen van de handgreep kun je er als dat mogelijk is dan afhalen. Deze kun je het beste losschroeven met een schroevendraaier welke niet gehard is. Roest verwijder ik altijd met een koperen NL stuiver. Daarna zet ik vervolgens het bajonet in de wapenolie. Het inoliën behoef je overigens niet vaak te herhalen. Hetzelfde geldt ook voor de (dichtgelaste) geweren.

Onderscheidingen/medailles maak ik bewust wel altijd schoon wanneer ik ze koop. Ik maak ze schoon met groene/zachte zeep en een tandenborstel. Groene/zachte zeep is PH neutraal en tast dus het materiaal niet aan. Dit bewust schoonmaken doe ik omdat de kans altijd aanwezig is dat de onderscheiding in het verleden is schoongemaakt/opgepoetst met koperpoets o.i.d. Door dit oppoetsen kunnen er resten koperpoets op de onderscheiding achterblijven. Koperpoets bevat o.a. ammonia en dit kan erg schadelijk door blijven werken op de onderscheiding.
Zelf heb ik een partij Sovjet onderscheidingen. Ik heb met eigen ogen mogen aanschouwen dat deze onderscheidingen aldaar werden schoongemaakt door ze in een bakje met sodawater te leggen. Soda is een zout en vreet dus ook in op het materiaal.
Om er zeker van te zijn dat er geen resten van dit soort schoonmaakmiddelen op de onderscheidingen achter zijn gebleven maak ik ze daarom schoon.

Wat zweet en zuur aangaan, pak je verzamelobjecten die hier gevoelig voor zijn alleen vast met handschoentjes. Gedragen uniformstukken die zweetplekken hebben daar kan je denk ik weinig aan doen. Het voorbeeld hiervan gaf ik al in mijn vorige reactie aan. Laten reinigen heeft ook niet zoveel zin. Zeker omdat de uniformjas is voorzien van origineel gemonteerde onderscheidingstekens.

Rubberen objecten zoals gasmaskers daar kun je ook weinig aan doen. Houdt ze in ieder geval verre van oliehoudende producten. Deze stoffen tasten het rubber namelijk aan. Uitgeharde gasmaskers zijn dus meestal bloot gesteld geweest aan dit soort stoffen. Sommigen beweren dat je gasmaskers in de talkpoeder kan zetten. Of dit het uitharden ook werkelijk tegengaat durf ik niet te zeggen. Ook kun je een gasmasker beter niet op een vochtige plaats bewaren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door SiNiStEr »

Talkpoeder op rubberen spullen gooien gaat de ontbinding van het rubber inderdaad tegen. Ook zou het helpen tegen de welbekende stressscheurtjes in het rubber doordat het rubber soepeler blijft. Natuurlijk moet je zoals met alles geen al te grote hoeveelheden talkpoeder gebruiken, een kleine hoeveelheid voldoet. Leer te vaak en/of te zwaar invetten heeft ten slotte ook negatieve gevolgen.

En als we het dan toch over leer hebben dan kunnen we het meteen even hebben over invetten daarvan. Leer moet niet tevaak worden ingevet, persoonlijk houd ik een keer in de drie maanden aan en dan lichtjes invetten met een museale lederdressing aangebracht op een oude doek. Ik heb overigens ook wel eens gewone lederolie (in feite een soort van amandelolie) gebruikt, dit werkte ook prima. Vermijd het gebruik van ledervet o.i.d. dit trekt niet goed in en zorgt voor een plakkerige laag op het leer wanneer het opdroogt.
Ten slotte moet leer niet te weinig worden ingevet want dan wordt het droog en scheurt of breekt het maar te vaak of te dik ingevetten is ook schadelijk. Hiermee maak je de vezels in het leer weer te slap waardoor ook scheuring op kan treden. Een goede balans is dus van belang zoals bij veel behoudszaken.

Ten slotte wat betreft de verlichting, probeer objecten zo min mogelijk direct te belichten, indirecte belichting zorgt voor minder verkleuring. TL licht is het ergste wat je objecten aan kan doen, probeer zoveel mogelijk voor LED verlichting of spaarlampen te kiezen met zo min mogelijk LUX. Wat LUX inhoudt moeten jullie zelf maar even op internet opzoeken. ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Het voorkomen van verkleuring

Bericht door Bolt Action »

SiNiStEr schreef:Wat LUX inhoudt moeten jullie zelf maar even op internet opzoeken. ;)
Wikipedia schreef:De lux (symbool lx) is een eenheid van verlichtingssterkte: 1 lux is de lichtsterkte voortgebracht door 1 candela op een oppervlak loodrecht op de lichtstralen op een afstand van 1 meter van de bron.

De lux stemt dus overeen met de verlichtingssterkte die men heeft wanneer iedere vierkante meter van het beschouwde oppervlak een lichtstroom van één lumen ontvangt. Het aantal lux wordt bijgevolg gevonden als het quotiënt van de totaal ontvangen lichtstroom, uitgedrukt in lumen, en de grootte van het verlichte oppervlak uitgedrukt in vierkante meters; derhalve is 1 lux = 1 lumen/m².
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lux_(eenheid)
Plaats reactie