Niet ovedrijven heh. Duizendne euro's? Mijn kast die ik nu heb uitgetekend komt aan bijna €350 euo MDF platen. Ik reken er nog eens een 50 - 60 euro aan massief hout CLS'en. een 10 euro aan schroeven. Lichten, geen idee (ik ben houtbewerker en geen electrieker). Plexiglas ook geen idee. Dus ik schat de kast komt op 700 euro. Ongeveer. Ok, 700 euro. Dat is best veel. Maar als je echt liefde hebt voor uw collectie, wil je dat gerust betalen zodat je weet....alles staat daar veilig in. Uit het vocht, weg van de motten (plaats hierdoor best wat cederhout in de kast), weg van het stof, beschermt tegen UV stralen, niemand die er aan kan komen (bijvoorbeeld kindjes die niet gehoorzamen en zomaar de kamer in lopen, bijvoorbeeld). Jammer dat ik nu geen plaats heb, maar ik zou zeker iets erover hebben voor de kast. Verzamelen is voor mij het hebben maar ook het behouden en zo goed mogelijk houden.779 schreef:Trek dan ook een steriel ziekenhuis operatie schort en steriele handschoenen aan voordat je via de speciale tussenruimte je verzamelkamer binnengaat.sniper snoop schreef:Niet voorzien van lampen zou ik ook niet doen. Ik zou me vooral richten op zuinige lampen die maar een lage percentage warmte afstoten. Die dan achter plexiglas plaatsen (in een speciale kast) en plexiglas met UV-werende folie bekleden. Natuurlijk hier en daar (in het plafond van de kast) een verluchtingsgat voor afkoeling.asjemenou schreef:De UV-folie houdt inderdaad ook warmte tegen. Op zich is het niet zo verwonderlijk dat de folie dit doet want ook warmte draagt bij tot de verkleuring van je verzamelobjecten net als het licht (en warmte) van de lampen. Dat het 's winters iets kouder in mijn verzamelkamer is dat neem ik dan maar op de koop toe. Tenslotte zit ik er niet de gehele dag.
Een deel van de verzameling heb ik uitgestald in een grote etalagekast welke een gehele wand van de kamer beslaat. De deuren zijn van glas voorzien zodat de objecten ook te zien zijn en toch enigszins stofvrij zijn. Om ze helemaal stofvrij te krijgen zou je eigenlijk een lichte overdruk in de kamer moeten creëren maar ja... hoever moet je daar in gaan? Er zijn wetenschappers die zelfs beweren dat de uitademing van de mens op de langere duur al schadelijk kan zijn voor bepaalde materialen. En wat te denken van de lucht (zuurstof) in huis? Moderne huizen zijn allemaal voorzien van ventilatiesystemen. Deze trekken de lucht van buiten aan en wat is daar de samenstelling van? Het zou er dan op neer komen dat je ook het klimaat in je huis zou moeten kunnen regelen.
Ik denk dat ik met de UV-folie voor het raam en een afsluitbare etalagekast al een eind op de goede weg ben. De etalagekast heb ik overigens niet voorzien van lampen.Ik wil wel eens zien wie zijn collectiehok voor een paar duizend euro verbouwd heeft om te voldoen aan alle eisen die hier genoemd zijn.
779
@ zjopske
Moet je die poppen hebben? Je kan ook gewoon een kruis maken in hout en daarover uw uniformen hangen. Opvullen met oude kussens ofzo, een hoofd erop en kepie/muts/pet/hoed/helm erop. Mss een prijsje van €20 (stof, schroeven, hout, kop (die altijd duur zijn)).