Kugelblitz's Orden & Abzeichen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Kugelblitz's Orden & Abzeichen

Bericht door Kugelblitz »

Heren,

In dit topic zal ik zo nu en dan enkele van mijn Duitse onderscheidingen plaatsen, met wat achtergrondinformatie en duidelijke foto's. Ook de meer voorkomende onderscheidingen kunnen namelijk érg mooi zijn, mits ze op de juiste wijze worden vastgelegd...

Commentaar en/of vragen zijn uiteraard altijd welkom, ik heb slechts één verzoek: Graag géén eigen foto's in mijn topic uploaden, anders wordt het onoverzichtelijk en rommelig.

Laat ik aftrappen met een van mijn topstukken, een zeer zeldzame uitvoering van het Fliegerschützenabzeichen mit Blitzbündel. Het gaat hier om een aluminium exemplaar van Juncker ROAG, welke nog steeds fantastische scherpe details heeft en bezit ook nog een groot deel van de originele donkergrijze finish op de voor- en achterzijde. Het hoeft niet gezegd te worden dat aluminium onderscheidingen bij de zeldzaamste uitvoeringen behoren, ze zijn nog een stuk schaarser dan Buntmetall.
Zoals te zien zijn de rivetten aan de vleugels en de catch periodiek vervangen, iets wat je zeer vaak ziet bij aluminium onderscheidingen, daar dit materiaal toch vrij zacht en kwestbaar is. Om een goede hechting te garanderen heeft men de rivetten door de krans geslagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Kugelblitz op 02 apr 2011, 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugelblitz's Orden & Abzeichen

Bericht door Kugelblitz »

Bij deze nog een mooi mid-/laatoorlogs Flugzeugführerabzeichen van de fabrikant FLL (Friedrich Linden - Lüdenscheid), gemaakt van Feinzink. Ondanks de latere productie is de kwaliteit zeer goed en zijn de details verbazingwekkend. Op de krans resteert nog wat van de originele goudgele finish. Kenmerkend voor deze fabrikant is overigens de ietwat slordige afwerking van het soldeersel waarmee de pin en catch bevestigd zijn...

Onder piloten was echter de stoffen variant meer in trek (met name de dikke 'gevulde' versie, welke door de vulling een driedimensionaal effect hadden), aangezien de metalen exemplaren nog al eens bleven haken bij het in- en uitstappen van vliegtuigen etc. Deze stoffen versies bestaan er in vele variaties en kleurschakeringen, waarvan in de meerkleurigen persoonlijk het mooist vind. Onderstaand is ter vergelijking ook een stoffen exemplaar te zien, de eerlijkheid gebiedt echter te zeggen dat ik deze helaas niet meer in mijn collectie heb...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugelblitz's Orden & Abzeichen

Bericht door Kugelblitz »

Gezien het weer zich buitengewoon goed leent, nog enkele foto's...

Allereerst een DRL Sport-Abzeichen in Bronze in mooi gedragen staat. De oorspronkelijke finish is op de voorzijde voor een groot deel verdwenen, waardoor de warme goudgele messingkleur goed te zien is. De achterzijde bezit echter nog bijna de gehele bronzen finish. Dit exemplaar wijkt iets af van de gebruikelijke varianten, namelijk door de wat schaarsere fabrikant, Ernst Müller te Pforzheim.

Ondanks het feit dat deze onderscheiding vrij veel voorkomt vind ik dit zeker een van de mooiste. Ik heb er zelfs een tijdje aan gedacht me voornamelijk op deze onderscheiding te gaan richten, maar ach... Bovendien vergeet men vaak wat voor prestaties achter deze stukken metaal schuilgaan. Ook dit DRL Sport-Abzeichen verdiende men niet zomaar, maar moest men over een behoorlijke conditie beschikken!

Naast de metalen exemplaren bestaan er ook stoffen varianten, eveneens in de drie klassen Bronze, Silber und Gold! Deze zijn een stuk schaarser dan de metalen, maar gek genoeg minder duur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ten tweede wederom een DRL Sport-Abzeichen, dit maal in Silber! Ook dit exemplaar is goed gedragen en heeft niet al zijn originele finish meer. Ook hier is duidelijk het messing te zien, waaruit de onderscheiding gefabriceerd is. De achterzijde bevat nog vrijwel alle zilveren finish en bovendien heeft dit exemplaar de gebruikelijke fabrikant, te weten Wernstein Jena.

Verder zijn beide exemplaren vrijwel identiek, zeker wat betreft de vorm van pin (hinge) en catch en diens bevestiging. Uiteraard waren de eisen om deze tweede klasse in zilver te verdienen, een stuk hoger dan bij de bronzen versie.
De gouden versie heb ik helaas nog niet, maar op lange termijn zal die er zeker nog bijkomen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Kugelblitz op 11 apr 2011, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugelblitz's Orden & Abzeichen

Bericht door Kugelblitz »

Vaak wordt vergeten dat de zogenaamde Ärmelschilder ook onderscheidingen zijn, waaronder ook het bekende Krimschild. Het kon worden uitgereikt aan alle personen die in de Wehrmacht hadden deelgenomen aan de bittere strijd om de Krim, in de periode van 21 september 1941 tot 4 juli 1942.

Deze onderscheiding komt vrij veel voor, maar heeft toch een aardig prijskaartje. Bij de meeste varianten zijn de pinnen op de achterzijde afgeboken, die de metalen achterplaat op zijn plaats moeten houden. Ook mist het stukje stof zeer vaak... Er zijn veel verschilldende uitvoeringe, wat zich met name uit in de details op de voorzijde van het schildje.
Dit exemplaar is wat schaarser omdat het hier om een Luftwaffe exemplaar gaat, te zien aan de Luftwaffe blauwe stof. Verhoudingsgewijs hebben er namelijk vrij weinig Luftwaffe troepen deelgenomen aan de gevechten rond de Krim, deze zie je dus niet zo vaak! Daarnaast zijn de details zeer scherp, met name in het lichaam en de kop van de adelaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugelblitz's Orden & Abzeichen

Bericht door Kugelblitz »

Nog een van mijn favorieten, het Luftwaffe Erdkampfabzeichen! Dit exemplaar is een ongemarkeerde mid-/laatoorlogse productie van Gustav Brehmer, vervaardigd uit Feinzink.

De oorspronkelijke zilveren finish is vrijwel helemaal verdwenen, maar hier en daar nog te zien. Details zijn haarscherp en het betreft hier een vrij schaarse variant, aangezien het hier gaat om een latere tweedelige constructie. Bij vroegere exemplaren werd de adelaar los bevestigd op de rest van de onderscheiding, doormiddel van een of meerdere rivetten. Later werd de adelaar gewoon meegegoten. Bij dit exemplaar is de adelaar echter apart bevestigd, maar zonder het gebruik van rivetten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Kugelblitz's Orden & Abzeichen

Bericht door jurgen »

Dat is een knappe aftrap in dit subforum!
Vooral het krimschild vind ik knap, maar ik heb dan ook niet zoveel met Luftwaffe.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugelblitz's Orden & Abzeichen

Bericht door Kugelblitz »

Een van de meest voorkomende Duitse onderscheidingen, het Kriegsverdienstkreuz 2. Klasse mit Schwertern. Dit exemplaar verkeert in zeer mooie staat en heeft erg scherpe details. Tevens is de ring gemarkeerd met '53', wat staat voor de wat minder voorkomende Glaser & Söhne te Dresden...

Deze onderscheiding is in mijn ogen wat ondergewaardeerd, aangezien het ontwerp erg mooi en sterk is. Daarnaast is het een vrij grote onderscheiding, dus 'waar voor je geld'. Ik moet echter bekennen dat ik niet zo'n liefhebber ben van onderscheidingen met lintjes, aangezien deze niet zo mooi displayen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Daar is hij dan, de Nahkampfspange in Bronze! Deze onderscheiding heeft een zeer krachtige uitstraling, wat misschien vooral komt door de gruwelijke criteria waarnaar hij uitgereikt werd. Persoonlijk vind ik dit misschien wel de aangrijpendste Duitse onderscheiding, omdat er geen twijfel over bestaat dat hier veel (zo niet tientallen) mensen voor hebben moeten sterven...

Dit is een schitterend exemplaar, dat bijna mint te noemen is, aangezien de bronzen finish voor vrijwel 100% resteert. Ook het geblauwde metalen plaatje is aanwezig, welke zeer vaak ontbreken. Daarnaast is deze zeer mooi gemarkeerd met A.G.M.u.K. (Arbeitsgemeinschaft Metall und Kunststoff) Gablonz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugelblitz's Orden & Abzeichen

Bericht door Kugelblitz »

Ongemarkeerd Eisernes Kreuz 2. Klasse in mooie lichtgedragen staat. De details van dit exemplaar zijn zeer scherp en de oorspronkelijke finish heeft een mooie patina gekregen.
Ook deze onderscheiding is naar mijn mening wat ondergewaardeerd, aangezien men toch heel wat moest doorstaan om hem te krijgen. Helaas geldt het EK2 tegenwoordig als een van de meest voorkomende onderscheidingen, welke ook niet echt prijzig zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De opvolger van het EK2, het Eisernes Kreuz 1. Klasse, ongemarkeerd in het originele etui. Dit exemplaar verkeert in zeer mooie staat en is slechts lichtgedragen. Interessant detail is het feit dat de hoekjes licht 'gebogen' zijn, dit waarschijnlijk om minder snel te blijven haken achter dingen/aan het uniform. De pin heeft de bekende 'block-hinge' en een fluitvormige naald...
Het bijbehorende etui heeft een zwarte kunstlederen buitenzijde en is voorzien van witte zijde en 'velours'. Eveneens ongemarkeerd, met hier en daar wat lichte gebruikssporen, verkeert in perfecte staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugelblitz's Orden & Abzeichen

Bericht door Kugelblitz »

Een andere zeer mooie onderscheiding vind ik de Treue Dienstmedaille, dit exemplaar voor 4 jaar trouwe dienst in de Luftwaffe. De onderscheiding is opgemaakt en aan de achterzijde voorzien van een metalen speld en het donkerblauwe lint is voorzien van een kleine metalen Luftwaffe adelaar.
De medaille zelf is slechts licht gedragen en heeft nog vrijwel al zijn originele zilveren 'frosted' finish. De details zijn werkelijk adembenemend! Compleet met de vrij schaarse Bandspange voor o.a. ook het EK2...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Een ongemarkeerd en vroeg exemplaar van het Verwundeten-Abzeichen in Schwarz, vervaardigd uit messing. De originele zwarte finish is op veel plaatsen licht afgedragen, waardoor de mooie goudgele kleur van het basismateriaal tevoorschijn komt...
Qua design ook een zeer mooie onderscheiding, alhoewel ik de ijzeren exemplaren persoonlijk minder mooi vind. Juist het doorschijnende messing in combinatie met de zwarte finish, geeft de onderscheiding zijn karakter. (Wellicht leuk om te weten, dit was mijn eerste militaria aanschaf ooit. Destijds betaalde je nog maar €10,-!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Een eveneens ongemarkeerd Verwundeten-Abzeichen in Silber, de opvolger van de zwarte klasse. Ook dit exemplaar is een vrij vroege versie, aangezien hij uit Buntmetall vervaardigd is, wat hem een zeer 'degelijk' en behoorlijk zwaar maakt. De oorspronkelijke zilveren finish is hier en daar licht afgesleten, maar zit er voor het grootste deel nog op. De details zijn haarscherp en strak op dit exemplaar, omdat de zilveren finish slechts een flinterdunne laag vormt welke niet ten koste gaat van ontwerp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Kugelblitz's Orden & Abzeichen

Bericht door Bert-Jan »

ziet er echt super uit! even een vraag over de Ärmelschilder ik zag er ooit een van Arnhem maar las later ooit dat die nooit waren uitgegeven.... klopt dat?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugelblitz's Orden & Abzeichen

Bericht door Kugelblitz »

Dank! Het zogenaamde Arnheimschild is inderdaad een kopie uit het einde van de jaren '70...
Toch zijn er heel wat verschillende schilden uitgegeven, zoals het Krim-, Cholm-, Demjansk-, Kubanschild etc. De meesten zijn vrij schaars en behoorlijk prijzig.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Kugelblitz's Orden & Abzeichen

Bericht door Bert-Jan »

Dank je voor je snelle reaktie. Heb ze ook niet vaak gezien. Maar nu verzamel ik ook Ned pre 1940 dus zoek er ook niet echt op.
Plaats reactie