Kugelblitz's displayfoto's

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Kugelblitz's displayfoto's

Bericht door Kugelblitz »

Heren,

Voor het fotografisch vastleggen van mijn collectie heeft één opstelling duidelijk de voorkeur, namelijk de zogenaamde 'display'. Dit houdt in dat een aantal losse items dusdanig worden gecomposeerd dat het een geheel vormt, met als doel een impressie te geven van een bepaald onderwerp of thema.
Mijn voorliefde voor deze opstelling gaat zelfs zo ver, dat ik ernaar verzamel. Persoonlijk houd ik niet van poppen en bustes of grote diorama's (welke uiteraard erg mooi kunnen zijn), maar ben ik van mening dat de kwaliteit en schoonheid van items het beste op kleine schaal tot uiting komt: 'Less is more!'
Deze displays bestaan dan hoofdzakelijk ook uit wat kleinere items, variërend van insigne's en onderscheidingen tot een enkel uitrustingsstuk of hoofddeksel. Zaak is een zo compleet mogelijk beeld te geven van hetgeen wordt afgebeeld. Compositie, belichting en cameratechniek zijn dus de voornaamste factoren die bepalen of een displayfoto slaagt of niet! 'Spelen' met de camera en Photoshop is dan ook een grote hobby van me...

Zo nu en dan zal ik in dit topic wat foto's uploaden en voorzien van een toelichting, reacties en/of commentaar zijn uiteraard welkom! Wederom slechts één verzoek: Gelieve geen eigen foto's in mijn topic te plaatsen!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Kugelblitz
Moderator
Moderator

Re: Kugelblitz's displayfoto's

Afbeelding

1) Display van een Luftwaffe Unteroffizier der Fliegertruppe, bestaande uit gele 'moleskine' Kragenspiegel met vroegoorlogse aluminium 'wings' en de blauwe wollen Schulterklappen, welke zijn voorzien van de gele Flieger 'piping' en de zilveren Luftwaffe omzoming.
De Luftwaffe borstadelaar is van het zogenaamde 2. Modell en is machinaal gestikt met grijze rayon op blauwe wol. Tenslotte nog het vrij schaarse stoffen Luftwaffe Segelfliegerabzeichen Stufe C, met de drie 'wings' eveneens machinaal gestikt met witte rayon op blauwe wol.

Afbeelding

2) Display van een Oberingenieur der Luftwaffe (gelijk aan de rang van Oberleutnant), bestaande uit roze 'moleskine' Kragenspiegel , welke met de hand voorzien zijn van een driebladige propeller en eikenloof, uitgevoerd in zilveren 'bulliondraad' en zilveren 'piping' rondom. De Schulterklappen zijn eveneens uitgevoerd in felroze stof, voorzien van aluminiumdraad en goudkleurige 'pips'. Bijzonder aan deze schouderstukken is het feit dat het hier gaat om exemplaren voor het witte zomeruniform, welke men gemakkelijk kon insteken.
De Luftwaffe borstadelaar is van het zogenaamde 2. Modell en is machinaal gestikt met grijze rayon op blauwe wol. Tenslotte een mooie Wehrmacht Dienst-Brille in bijbehorend blikken doosje, welke haast onvindbaar zijn met de originele glazen erin.

Kugelblitz
Moderator
Moderator

Afbeelding

3) Display van een Luftnachrichtenhelferin der Luftwaffe, bestaande uit een Schiffchen voor vrouwen voorzien van Mützenadler (géén Kokarde!) en schitterende met de hand aangebrachte goldbraune Paspelierung. Dit exemplaar verkeert in buitengewoon goede staat en heeft een echte vrouwenmaat, namelijk 53,5! Daarnaast is hij in 1942 door de 'ALMI Uniformen & Mützen' fabriek in het bezette Luxemburg gefabriceerd...
Verder nog een Luftwaffe borstadelaar van het zogenaamde 2. Modell, welke ook door vrouwen werden gedragen. De 'chevron' geeft de rang van Helferin aan en het ronde embleem laat zien dat het hier gaat om een geprüfte Funkerin! Tenslotte nog een zeer mooie Nadel, welke een Luftwaffe adelaar toont van het zogenaamde 1. Modell in goudgele feuervergoldete kleur. Deze spelden werden op de zwarte stropdas van het vrouwenuniform gedragen, maar waren niet per sé verplicht.

Duitse Helferinnen items zijn zéér schaars en haast onmogelijk te krijgen, enkel DRK items vind je zo nu en dan. Bovenstaande items zijn allen afkomstig van dezelfde persoon, enkel het geprüfte Funkerin embleem is later toegevoegd. Een mooie aanvulling op mijn Luftwaffe collectie, waar ik al zeer lang naar op zoek was...

Kugelblitz
Moderator
Moderator

Nog maar eens een update op het gebied van Luftwaffe, dit maal echter niet het bekende blauw...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De set bestaat uit een zeer schaarse driehoekige borstadelaar voor op het Luftwaffe Tropenhemd, gestikt in zilvergrijs garen op een beige ondergrond. Daarnaast de vrijwel even zeldzame tropische schouderstukken voor een Unteroffizier der Fliegertruppe. Eveneens uitgevoerd in beigekleurige stof, met de bekende gele Paspelierung en prachtige chocoladebruine Litzen. Beide items verkeren in slechts zeer licht gedragen staat...
Dan nog een Medaille für den italienisch-deutschen Feldzug in Afrika, met origineel lint en veiligheidsspeld. In dit geval de bronzen variant, er bestaat ook een zilverkleurige versie, maar er zit geen verschil in gradatie. Aan de ene zijde zijn twee soldaten afgebeeld, de een met een Italiaanse helm, de ander met een Duitse (symbool staand voor het Italiaans-Duitse bondgenootschap), welke gezamenlijk de vijand (Engeland, in de vorm van een krokodil) doden. De Italiaanse en Duitse vlag zijn tevens in het lintje verwerkt.
Tenslotte de bijpassende schaarse Bandspange, met eveneens een lintje voor de Ostmedaille en het Eiserne Kreuz 2. Klasse en als laatste nog een Verwundeten-Abzeichen in Schwarz.

De set is nog niet geheel compleet, ik zoek namelijk nog een mooi EK2 en een Afrika-Ärmelband. De Ostmedaille heb ik reeds, maar staat niet op de foto...

Plaats reactie