Je nieuwste aankoop - deel 5 (documenten en fotomateriaal)

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Mijn nieuwste aankoop: :)

http://www.militariaweb.com/d/lot.cfm?lotID=3920233

Wat een prijs _/-\o-

Effe uitgerekend.0.20 € per foto .

Om je foto's nu te laten ontwikkelen kost het meer
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

robin.h schreef:Weer eens een fototje gekocht:
http://www.kunst-troedel.de/fotos/juli2004-1407-027.jpg
lol, dus jij hebt me overboden :) Veel plezier ermee ;)
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Ik heb een paar lotjes foto's gekocht, en daar zat toch wel eentje bij van de ss zeker, 32 foto's voor 20 euro

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

de rechter, komt deze foto uit afrika? Of Sicilië, Italië, zuid frankrijk?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Mooie foto! (de apart liggende)
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Mijn nieuwste aankoop :)

http://img62.exs.cx/img62/5946/dikzak.jpg

Een dikkertje hé :lol: .
Btw, draagt die officier een EK1 spange of zo :?

Edit Antwerp X: Foto was te groot, zodoende ook gewijzigd naar link.
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Nee dat is een EK2 met spange.

Adrian.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

In de Eerste Wereldoorlog verdiend (toch?)
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

antwerpx schreef:In de Eerste Wereldoorlog verdiend (toch?)
Hij heeft dus een EK2 uit beide wereldoorlogen.
Anders zou hij geen EK2 spange dragen.
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Dodo schreef:de rechter, komt deze foto uit afrika? Of Sicilië, Italië, zuid frankrijk?
Ik weet het ook niet, aan de bladeren te zien komt het uit één van deze landen, maar aan de tunieken??

@ Antwerpx: die appart liggende is die van de ss, met de ss camotent en zijn ss schuitje, ik had graag gehad dat die helm er helemaal opstond.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

gilles schreef:Mijn nieuwste aankoop :)

http://img62.exs.cx/img62/5946/dikzak.jpg

Een dikkertje hé :lol: .
Btw, draagt die officier een EK1 spange of zo :?

Edit Antwerp X: Foto was te groot, zodoende ook gewijzigd naar link.
leuke foto! schoot in de lag :)

ik heb m door, lach met een g ipv ch :oops:
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Nieuw is deze documentengroep:

Jurgen Monkemeier diende bij het 399e Grenadier Regiment en was ingezet in “raum Leningrad”.

De set documenten van Monkemeier bestaat uit:

- 125 Feldpostbieven en Feldpostkaarten
- 50 losse brieven
- 1 Telegram dat hij zich weer bij zijn eenheid moet melden
- 1 Gedicht “Der letzte Brief, mir traf der Kugel”
- 4 Foto’s
- 1 Doodverklaring van de rechtbank (Amtsgericht Hamburg) d.d. 23 mei 1969
- 4 Brieven afkomstig van de eenheid over zijn vermissing
- 10 getypte A4-tjes met vertalingen (Duits-Duits) van een aantal feldpostbrieven.



Monkemeier diende bij het 399e Grenadier Regiment en was ingezet in Rusland. Er heeft tussen hem, zijn ouders en zijn broer een intensieve briefwisseling plaats gehad, die allemaal bewaard is gebleven. Het merendeel van de brieven stamt uit 1943.

Op 15 januari 1944 is Monkemeier vermist bij het plaatsje “Kokkolewo” enige kilometers ten zuiden van Leningrad. Op 20 februari 1944 krijgen de ouders van Monkemeier bericht van J. Kempermann, Hauptfeldwebel (fpnr. 18580D), dat hun zoon wordt vermist.

15 Brieven zijn gestempeld met ZURÜCK en in rood bijgeschreven “Zuruck an Absender”. Het was bij de familie nog niet bekend dat Monkemeier vermist was. Bij aankomst van de brieven bij de Feldpostsammelstelle, bleek dat hij inderdaad vermist was, en werden de brieven teruggestuurd naar de afzender.

Op 19 maart schrijft Kemperman de situatie waarin de zoon is terechtgekomen. “Am 15.1.1944 begann der Russe im Frontabschnitt Leningrad den Grossangriff. Unsere Truppe stand im Brennpunkt der Kampfe. Nach einem mehrstundigen Trommelfeuer griff er mit einem Massenaufgebot an Infanterie und Panzern an. Der Kompanie gelang es, 8 Stunden den immer wieder ansturmenden Russen abzuwehren. Ihr Sohn, der wenige Tage zuvor noch einem Stutzpunkt angehorte, war mit der Fuhrung einer Gruppe beauftragt. Da unsere Ausfalle nicht unerheblich waren und der Russe immer wieder neue Reserven in den Kampf warf, gelang dem Feinde ein Einbruch und die Stellung konnte nicht mehr gehalten werden. Die Kompanie musste sich zu einer Auffangstellung durchschlagen, w oerneut heftiger Widerstand geleistet wurde. Diese Auffangstellung hat Ihr Sohn nicht mehr erreicht, so dass die Kompanie in Ungewissheit uber des Schicksal Ihres Sohnes Blieb”

Op 17 mei 1944 schetst Kemperman de oorzaak waardoor de 20-jarige zoon is vermist: Ihr Sohn war vor Beginn der Kampfe Angehoriger einer Reservegruppe, die in einem Stutzpunkt zusammengefasst war. Als durch den Ausfall eines Gruppenfuhrers dessen Stelle frei wurde, wurde Ihr Sohn mit der Fuhrung der Gruppe beauftragt. Ihr Sohn befand sic ham 15.1. in der Hauptkampflinie. Es ist nicht moglich, den Namen eines Kameraden anzugeben, der mit Ihrem Sohn zusammen war. Alle Kameraden sind ausgefallen. Ich danke Ihnen fur die ubersandten Zigaretten und Grusse Sie, J. Kemperman”.

Uit de brieven valt op te maken dat het er heet aan toe is gegaan. Alle kameraden zijn samen met Monkemeier gesneuveld.

Op 23 mei 1969 besluit het Amtsgericht Hamburg, op verzoek van de moeder, om Jurgen Monkemeier dood te verklaren.

Na de oorlog zijn een aantal brieven door de vader vertaald (van oud Duits schrift naar het huidige schrift – getypt). Daardoor gaan de brieven nog meer leven omdat kennis kan worden genomen van de inhoud van de brieven. Overigens zijn niet alle brieven (wel de meeste) geschreven in oud Duits maar ook in goed leesbaar schrift.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik ben erg blij met deze groep aangezien ik al een tijd opzoek ben naar een interessant research onderwerp.

Hier kan ik me helemaal in vastbijten.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

- 1 Doodverklaring van de rechtbank (Amtsgericht Hamburg) d.d. 23 mei 1969
erg opmerkelijk dat dit ook verkocht word. Heb je hier een foto van? (zie dit niet als perversiteit, maar als interrese. zoiets ben ik simpelweg nog nooit tegengekomen en ik vind het vrij bizar)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik zal scans maken als ik het binnen krijg,
Gesloten