De dochter van een (reserve) kapitein arts schonk mij enkele jaren geleden het geklede tenue (jas en broek ) van haar vader. Het is gemaakt door de firma S. Rudelsheim & zoon in Kampen, waarschijnlijk eind jaren 30. Eén van de epauletten ontbreekt maar verder ziet het pak er nog strak uit. Een jaar later zag ik een m1912 wandelsabel te koop met niet alleen de (standaard)inscriptie 'Yzerhouwer' maar ook de inscriptie 'S. Rudelsheim & zoon, Kampen". Ik heb de sabel natuurlijk direct gekocht en een andere verzamelaar blij gemaakt met de m1912 die ik al had. De originele sabel die bij het pak hoort, is nog in bezit van de kleinzoon van de drager van het uniform.
De firma Rudelsheim was gevestigd aan de Oudestraat 114 in Kampen. De toenmalige eigenaar van de firma, Hartog Simon Rudelsheim, is op 27 november 1942 vergast in Auschwitz, op een leeftijd van 53 jaar.
Nederlands gekleed tenue jaren 30
- Aart
- Lid
Nederlands gekleed tenue jaren 30
Laatst gewijzigd door Aart op 07 jan 2012, 21:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.
Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
- Aart
- Lid
Re: Nederlands gekleed tenue jaren 30
En hier de jas
Zeer net tenue en sabel.
Mooie set zo.
Mooie set zo.
Mvg/Best regards, Sipke
- Bert-Jan
- Lid
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 14 keer
- Amstelwijck
- Beste Avatar 2017
- Ontvangen: 1 keer
Zeer fraai geheel Aart !
Eindelijk weer eens wat Nederlands materiaal.
Ligt het in je bedoeling om het tenue met toebehoren ooit op een pop of buste tentoon te stellen ?
groet,
Wim
Eindelijk weer eens wat Nederlands materiaal.

Ligt het in je bedoeling om het tenue met toebehoren ooit op een pop of buste tentoon te stellen ?
groet,
Wim
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
- Aart
- Lid
Hallo Amstelwijck,
Ik zou er wel een pop van kunnen maken, ik heb volgens mij ook de goede kepi erbij (zie foto's) maar ik heb eigenlijk geen ruimte voor poppen.
Ik zal er nog eens over nadenken.
Ik zou er wel een pop van kunnen maken, ik heb volgens mij ook de goede kepi erbij (zie foto's) maar ik heb eigenlijk geen ruimte voor poppen.
- Amstelwijck
- Beste Avatar 2017
- Ontvangen: 1 keer
Ruimtegebrek is een herkenbaar probleem. Ik heb nu zelf 5 bustes staan, maar meer kan ik er voorlopig ook niet kwijt.Aart schreef:Hallo Amstelwijck,
Aan de andere kant is het natuurlijk zonde om zo'n mooi tenue in de kast te laten hangen.
De kepie gaat inderdaad goed samen met de rest van het tenue. 2 gouden biezen voor een subalterne officier t/m de rang van kapitein c.q. ritmeester.
Jammer dat ie iets uit model is, maar eenmaal op een hoofd kan dat nog aardig meevallen.
Mocht je uiteindelijk toch het besluit nemen om een pop of buste te gaan aankleden, hoop ik dat je er wat foto's van wilt plaatsen.
groet,
Wim
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.