Verzameling Militaria
- Jabnus
- Lid
Re: Grafstenen en grafornamenten
@Patrick, dank je. Wat kleinigheidjes 
@Koe: kennen wij elkaar? (andere nick of zo?)

@Koe: kennen wij elkaar? (andere nick of zo?)
- Jabnus
- Lid
We gaan verder:

De steen is iets hoger dan een meter en iets breder dan een halve meter. Gewicht: ruim 60 kilo!
Ernaast staat een Stahlhelmbunduniform uit de jaren 20. Wegens ruimtegebrek kan ik het niet neerzetten zoals ik zou willen. De bedoeling is dit in de toekomst als diorama wat ruimer te tonen, met een zak potgrond als graf voor de steen en dan het uniform op een pop ernaast, voorstellende een veteraan die in de jaren 20 bij het graf van een kameraad staat te treuren. Eerst echter ruimte zien te vinden.....!
groeten,
Gaston

De steen is iets hoger dan een meter en iets breder dan een halve meter. Gewicht: ruim 60 kilo!
Ernaast staat een Stahlhelmbunduniform uit de jaren 20. Wegens ruimtegebrek kan ik het niet neerzetten zoals ik zou willen. De bedoeling is dit in de toekomst als diorama wat ruimer te tonen, met een zak potgrond als graf voor de steen en dan het uniform op een pop ernaast, voorstellende een veteraan die in de jaren 20 bij het graf van een kameraad staat te treuren. Eerst echter ruimte zien te vinden.....!
groeten,
Gaston
- Jolijn
- Lid
- koe op zolder
- Lid
Nog nietJabnus schreef: @Koe: kennen wij elkaar? (andere nick of zo?)

Erg zeldzaam Nederlands en Vlaams spul, daar houd ik erg van!
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jabnus
- Lid
@Jolijn: dank je
@Koe: Kom je wel eens op de beurs in Huizen?
En wat staat er dan nog van mij op Lowlands? Heb daar volgens mij jaren geleden maar een paar posts gemaakt en net niks getoond?
Nog maar eentje:

Mocht de foto maar half getoond worden klik dan hier voor vertoning op volledige resolutie: KLIK MIJ
@Koe: Kom je wel eens op de beurs in Huizen?
En wat staat er dan nog van mij op Lowlands? Heb daar volgens mij jaren geleden maar een paar posts gemaakt en net niks getoond?
Nog maar eentje:

Mocht de foto maar half getoond worden klik dan hier voor vertoning op volledige resolutie: KLIK MIJ
- Jabnus
- Lid
Re: Verzameling Militaria
Een andere richting, van de grafschilden naar de Frauenschaft/Frauenwerk schilden, hier is display 1:
Eerst de welbekende speldjes, derde type, groot en klein:
Nou ja groot, het kan altijd groter
Hier is een "Frauenwerk Heim" muurschild:
(let op de afmeting vergeleken met de normale speldjes ernaast!)
Deze schilden werden gemaakt van dun hout en zijn ontzettend breekbaar. Na de oorlog werden ze meestal kapot geslagen en er zijn slechts heeeel weinig van deze schilden die de oorlog hebben overleefd! Het was ook nooit de bedoeling dat ze de tands des tijds zouden moeten weerstaan en na 70 jaar is het een ontzettend breekbaar ding geworden. Op een paar afgebladerde stukjes verf na is het schild echter nog in uitstekende staat!
mvg,
Gaston
Eerst de welbekende speldjes, derde type, groot en klein:
Nou ja groot, het kan altijd groter

Hier is een "Frauenwerk Heim" muurschild:
(let op de afmeting vergeleken met de normale speldjes ernaast!)
Deze schilden werden gemaakt van dun hout en zijn ontzettend breekbaar. Na de oorlog werden ze meestal kapot geslagen en er zijn slechts heeeel weinig van deze schilden die de oorlog hebben overleefd! Het was ook nooit de bedoeling dat ze de tands des tijds zouden moeten weerstaan en na 70 jaar is het een ontzettend breekbaar ding geworden. Op een paar afgebladerde stukjes verf na is het schild echter nog in uitstekende staat!
mvg,
Gaston
- Kugelblitz
- Moderator
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 10 keer
Mooi die houten borden, moet je maar net tegenkomen... Emailleschilden zie je zo nu en dan nog wel, maar dit is toch wel speciaal! Erg mooi!
Groet, Kugel!

Groet, Kugel!

Laten we het vooral gezellig houden! 

-
- Lid
Prachtige grafsteen! Zoiets ben ik nog nooit tegengekomen.
Hoe is deze in je bezit gekomen?
Hoe is deze in je bezit gekomen?
- battleww2
- Lid
- Jabnus
- Lid
@Kugel, klopt. Ik denk dat zo ongeveer voor elke 1000 emailleschilden er EEN houten schild over is.
@Jurgen: dat is een lang verhaal en dacht het al eens ergens hier neer te hebben getypt? De korte versie: het graf is jaren geleden geruimd omdat er geen nabestaanden meer waren het te onderhouden, de steen werd aangeboden aan een museum in Zuid-Duitsland, die wilden hem niet, en via via kwam hij toen terecht bij ondergetekende
De bedoeling is dat deze ooit in een museum komt te staan als onderdeel van een diorama.
@Battleww2: ik verzamel oa Stahlhelmbund items en dit is een na-oorlogs Stahlhelmbund uniform, vroeg jaren 20. Het past in deze opstelling mooi bij de steen -> een gevallen loopgravenkameraad die bezoek krijgt van een overlevende maat die bij zijn graf komt kijken om respect te betonen.
@Jurgen: dat is een lang verhaal en dacht het al eens ergens hier neer te hebben getypt? De korte versie: het graf is jaren geleden geruimd omdat er geen nabestaanden meer waren het te onderhouden, de steen werd aangeboden aan een museum in Zuid-Duitsland, die wilden hem niet, en via via kwam hij toen terecht bij ondergetekende

@Battleww2: ik verzamel oa Stahlhelmbund items en dit is een na-oorlogs Stahlhelmbund uniform, vroeg jaren 20. Het past in deze opstelling mooi bij de steen -> een gevallen loopgravenkameraad die bezoek krijgt van een overlevende maat die bij zijn graf komt kijken om respect te betonen.
- yente
- Lid
Respect voor je verzameling!
Zeker die belgische medailles en dergelijke en dat diorama met grafsteen!
Ik verzamel(zoals je misschien wist) ook belgisch maar ik ben toch een beetje jaloers
Mvg Yente
Zeker die belgische medailles en dergelijke en dat diorama met grafsteen!
Ik verzamel(zoals je misschien wist) ook belgisch maar ik ben toch een beetje jaloers

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
- Jabnus
- Lid
Hoi Jente,
Dank je, jouw verzameling mag er ook wezen hoor.
Ik zal binnenkort nog wat andere Belgische dingen posten.
groeten,
Gaston
Dank je, jouw verzameling mag er ook wezen hoor.
Ik zal binnenkort nog wat andere Belgische dingen posten.
groeten,
Gaston
- yente
- Lid
- Jabnus
- Lid