Verzameling Militaria

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Kugelblitz »

Jeetje, wat moet dat adelaartje fragiel zijn, boven op die houten vlag. Hoogstens een paar millimiter...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

@Kugel: inderdaad niet erg groot en zeer zeer fragiel!!!

Over klein grut gesproken, hier zijn wat kleine VWA-tjes:
Verwund1.jpg
Verwund2.jpg
verwund3.jpg
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Verzameling Militaria

Bericht door wvd »

Ik zie dat de middelste zilveren (naast de twee grote zwarten) een wiedmann/deschler design mini is deze zijn niet makkelijk te vinden
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

@Wim: SCHERPE OGEN!!! Zal binnenkort nog wat meer VWA posten.

Voor vandaag een DJ/HJ pasje met "hulle". Pasjes worden langzaam schaarser, de beschermmapjes eromheen in goede staat al helemaal. Overigens heb ik nog een aantal pasjes van deze zelfde jongen, maar die komen een andere keer nog wel eens voorbij.
DJ-HJ1.jpg
DJ-HJ2.jpg
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Vandaag iets meer tijd om handen om foto's te maken:

SA Ehrenbuch en SA Fuhrungsheft nr 1 (zijn er maar twee van uitgegeven uit naam van de Stabschef der SA!), het Ehrenbuch is een hele dikke luxueus uitgevoerde pil en gaat over de kampfzeit van de SA, niet zo makkelijk te vinden.

Verder voor de kleur nog een bruin partij setje kraagspiegels van een NSDAP Bereitschaftsleiter erop gelegd:
SSAA1.jpg
Foto is overigens bewerkt, want ik kreeg geen fatsoenlijke witte achtergrond tijdens het nemen van de foto, excuseer het amateurisme :bonk:


Close up van de kraagspiegels op een zeer vroeg NSDAP ledenboekje, het is het type met de oude adelaar nog op de voorkaft:
NSDAP-SA.jpg
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verzameling Militaria

Bericht door jeroen wo2 »

Prachtig SA Ehrenbuch ! Jij bent echt iemand die de setjes bij elkaar verzameld zo te zien!
Never Back Down
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Memory »

Hallo Gaston,

Wat moet ik mij precies voorstellen bij het SA Fuhrungsheft nr 1? en er is maar 1 ander exemplaar op de wereld?
lijkt me zeer bijzonder om zoiets te bezitten, niet alleen omdat het zeldzaam is, maar ook de gedachtengang erachter..

Nu ga ik helaas vervelend doen met nog een vraag, betreft het ledenboekje, weet jij wanneer deze versie is vervangen? en mocht je je oude leden boek dan nog doorgebruiken? ik heb namelijk wel eens van deze oudere versie boekjes gezien met stempels van '42

Mvg,

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Verzameling Militaria

Bericht door CollectorWo2 »

Prachtig die vwa spelden.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

@Jeroen: begint het al op te vallen? :lol:

@Alex: Het SA Fuhrungsheft is kwa uiterlijk en opzet een beetje hetzelfde als de SS leitheften, maar dan van de SA. Er zijn in totaal slechts 2 nummers van uitgegeven (in hele kleine oplagen), geen idee hoeveel er in collecties zitten, maar er zijn er zeker meer van.

ALex2: Er zijn geen vervelende vragen. Stel gerust alle die je hebt, voor zover ik ze kan beantwoorden zal ik dat proberen ;-) Er zijn meerdere typen ledenboekjes (en lidmaatschapskaarten) van de NSDAP geweest. De nummering hierbij(van de leden/boekjes) is vanuit het heden bekeken niet altijd even duidelijk. Als ik me niet vergis is er bijvoorbeeld in 1927 ook nog een totaal nieuwe indeling van de ledennummers geweest (wat weer correspondeerd met de ledennummers op de Gouden partij Spelden, die dus in geval van vroege leden (wederom: als ik me niet vergis) kunnen afwijken van hun vroege ledennummers van VOOR 1927. In de periode TOT 1927 zijn er vanaf de begintijd geteld allerhande verschillende boekjes en ledenkaarten in omloop geweest. Sommige boekjes zelfs zonder kaft, andere met een rood gekeurde dik kartonachtige voorkant. In de periode TOT 1933 kwam toen het boekje in gebruik met de oude adelaar er nog op, vanaf 1933 het latere model.

Met betrekking tot het doorgebruiken van de boekjes: Dit klopt! In mijn pre-1933 boekje zit onder andere een mini oorkonde voor een bronzen NSDAP medaille uit 1942, als ook bijvoorbeeld alle NSDAP partij contributiezegeltjes tot en met 1944 ingeplakt. Mijn theorie is dat als iemand eenmaal lid was EN bleef, hij het eenmaal gekregen partijboekje gewoon door kon blijven gebruiken. Verwarrend zijn de boekjes van (vroege) leden die op enig moment in de periode VOOR 1933 uit de partij traden (wellicht door maatschappelijke druk of om hun baan niet verliezen door hun partijlidmaatschap), na herintreding kon hun nieuwe lidmaatschapsdatum worden bijgeschreven in hun oude boekje (daar was zelfs een aparte regel voor op de betreffende pagina!), maar er kon dus heel goed een gat van een aantal jaar tussen zitten. Ook konden nieuw ingetreden leden een nieuw boekje krijgen als ze hun oude kwijt waren geloof ik, dus niet altijd werd het oude boekje weer in gebruik genomen.

Later deze week zal ik de mijne even op de foto gooien om het verschil tussen de pre-33 en post 33 boekjes te illustreren. Varianten van voor 1927 zoek ik nog steeds, maar heb ik tot heden helaas nog niet gevonden.

Voor vandaag blijven we nog even bij de SA, hier zijn enige oude plaatjes, het buitenlicht is niet veel soeps om nieuwe fotos te nemen en ik voel me ook niet al te denderend om moeilijk te gaan doen:
SAbronzeset1.jpg
SAbronzeset3.jpg
SAbronzeset6.jpg
Laatst gewijzigd door Jabnus op 23 jun 2012, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

...
SAbronzeset7.jpg
SAbronzeset8.jpg
SA-SA-SA.jpg
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Memory »

Hartelijke dank Gaston,

Met deze informatie word een aantal stukken mij ook weer duidelijker!
zit daar trouwens op de 2e foto van je laatste post nu een stempel recht onder het hakenkruis?

Mvg,

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Comrade »

Geweldig die DJ/HJ spullen.
En die VWA mini's trouwens ook.

Mvg,
Comrade
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

@Alex: De armband bedoel je? Ja er staat een stempel op, uit mn hoofd eentje vand e stahlhelmbund, al weet ik het niet meer 100% zeker en kan in de war zijn met een andere.

@Comrade: dank je, het zijn wat kleinigheidjes he ;-)

Voor vandaag een ander setje: SA Reserve:
SA-reserve-1.jpg
Sa-reserve-2.jpg
SA-reserve-3.jpg
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Kwam ook nog wat DLRG tegen:
DLRG1.jpg
DLRG2.jpg
De schouderstukken van de Hj jongen zijn mooi leesbaar: Bann 235 I -> Duisburg-Süd Ruhr-Niederrhein West, wat weer mooi overeenkomt met de stempel op de kaart 8)
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Memory »

Hoi Gaston,

Dit zijn echt heel erg mooie stukken naar mijn bescheiden mening, een genot om te aanschouwen!

Mvg,

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Plaats reactie