Grote sterbebild stalingrad soldaat

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
stalingrad43
Lid

Grote sterbebild stalingrad soldaat

Bericht door stalingrad43 »

Hierbij een foto van een handgetekende sterbebild van stalingrad soldaat

Op de volksbund site heb ik meer informatie over hem gevonden

Wilhelm Messerschmidt kanonier geboren te Michelbach

Datum overlijden of vermissing 03.11.1942

Dood of vermisten plaats Feldlaz.b.Stalingrad

Nu is mijn vraag ook wel of er iemand bekend is met dit soort handgemaakte deathnotice's

Apart is hij misschien omdat het een stalingrad Soldaat is ?

Zijn dit soort items apart of veel te krijgen want ik heb ze nog niet eerder gezien

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door stalingrad43 op 14 apr 2012, 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.
jurgen
Lid

Re: Grote deathnotice stalingrad soldaat

Bericht door jurgen »

Ten eerste wil ik nog eens even het gebruik van Engelstalige benamingen voor Duitse zaken aankaarten. Volledig absurd als je het mij vraagt. Ofwel gebruik je doodsprentje/bidprent oftewel Sterbebild/Totenzettel.
Tot daar mijn preek. :wink:

Om op je vraag te antwoorden: Zo'n zelfgemaakt Sterbebild heb ik nog niet echt tegengekomen, zeker niet in kleur. Heb je het al eens uit de kader gehaald om het mogelijk van dichterbij te kunnen bekijken?
Stalingrad Bilder zijn gewilder (om begrijpelijke redenen) maar komen op zich vrij vaak voor. Gemiddeld gezien levert zo'n prent 7-15 euro op, afhankelijk van de (grootte en kwaliteit) van de foto, rang, datum van overlijden en andere details (in dit geval kan de achternaam ook wel interessant zijn). Ik heb het hier echter wel over normale bidprenten, bij dit exemplaar durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.

Michelstadt, gelegen in het Zuiden van Hessen, is trouwens geen streek waar de traditie van rouwprentjes gebruikelijk was. Ik vermoed dan ook dat de familie van deze soldaat uit een andere streek kwam waar deze traditie wel bestond, en men daarom zelf een aandenken ineengeknutseld heeft.
stalingrad43
Lid

Re: Grote sterbebild stalingrad soldaat

Je hebt gelijk heb het veranderd .
De kleine bidprenten zijn legio te verkrijgen maar dit is toch een wat aparter exemplaar die mij ook onbekend was en hij mag dan zoals jij zegt ineengeknutseld zijn ,dat maakt hem voor mij aparter ! :wink:
stalingrad43
Lid

Als ik ook mag preken :wink: het is niet Michelstadt maar michelbach zit een behoorlijk verschil tussen dus moet je jou conclusie misschien aanpassen?

gelegen in het Zuiden van Hessen, is trouwens geen streek waar de traditie van rouwprentjes gebruikelijk was

Inieder geval bedankt voor jou reactie :)
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Dat is inderdaad een verschil. Volgens de Duitse wikipedia zijn er in ieder geval 8 gemeenten die Michelbach heten en een veelvoud aan deelgemeenten en gehuchten met die naam. Met zekerheid zeggen welke het is, is dus vrijwel onmogelijk wanneer er gen andere gegevens zijn die meer duidelijkheid verschaffen (op een bidprent is dit vaak de drukkerij, maar dat is hierbij niet van toepassing). Wat ik eerder zei kan dus kloppen, maar aangezien je zegt dat het vrij groot (wat zijn de afmetingen trouwens?) is, kan het evengoed zijn dat het gewoon ergens in huis aan de muur hing, als nagedachtenis aan hun gesneuvelde zoon/broer. Al bij al een 'leuk' ding

Verzamel je overigens specifiek Stalingradbidprenten.
stalingrad43
Lid

Nee specifiek spaar ik ze niet , wel de wat apartere stalingrad items en met name wehrpassen
Heb diverse wehrpassen met bijbehorend soldbuch van stalingradkampfers
Maaar alles steeds moeilijker te verkrijgen en steeds prijziger en dan moet je nog afvragen is hij niet opgewaardeerd om het interessanter te maken

De afmeting van dit sterbebild is 30 bij 40 cm
Plaats reactie