Ten eerste wil ik nog eens even het gebruik van Engelstalige benamingen voor Duitse zaken aankaarten. Volledig absurd als je het mij vraagt. Ofwel gebruik je doodsprentje/bidprent oftewel Sterbebild/Totenzettel.
Tot daar mijn preek.
Om op je vraag te antwoorden: Zo'n zelfgemaakt Sterbebild heb ik nog niet echt tegengekomen, zeker niet in kleur. Heb je het al eens uit de kader gehaald om het mogelijk van dichterbij te kunnen bekijken?
Stalingrad Bilder zijn gewilder (om begrijpelijke redenen) maar komen op zich vrij vaak voor. Gemiddeld gezien levert zo'n prent 7-15 euro op, afhankelijk van de (grootte en kwaliteit) van de foto, rang, datum van overlijden en andere details (in dit geval kan de achternaam ook wel interessant zijn). Ik heb het hier echter wel over normale bidprenten, bij dit exemplaar durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.
Michelstadt, gelegen in het Zuiden van Hessen, is trouwens geen streek waar de traditie van rouwprentjes gebruikelijk was. Ik vermoed dan ook dat de familie van deze soldaat uit een andere streek kwam waar deze traditie wel bestond, en men daarom zelf een aandenken ineengeknutseld heeft.