In deze thread zal ik de stukken uit mijn verzameling voorstellen.
Om te beginnen deze Mosin-Nagant M91 die in 1916 in Tsaristisch Rusland gemaakt werd door Tula en die nadien door de Finnen werd gewijzigd en in gebruik genomen.
Finse wijzigingen aan de M91:
- Nieuwe kolf die steviger is dan de originele en beter beschermt is tegen de extreme Finse winters.
- Voor elk geweer werd het grendelhuis perfect ingepast in de kolf (zogenaamde bedding)
- Elk contact tussen het hout en de loop werd tot een minimum gereduceerd (nagenoeg vrijliggende loop)
- Elke versleten loop werd vervangen en in de lopen die nog goed waren werd een nieuwe kroon geboord (de Finnen hadden ervaren dat vele loopkronen versleten waren door foutief gebruik van de stalen poetsstok)
- Verbeterde trekker
- alle onderdelen van de grendel en het magazijn werden gecontroleerd en zonodig bijgewerkt en gepolierd om soepel te lopen
- metalen beugels voor de draagriem in plaats van de lederen riempjes
- op de zijkant van de vizieren werden de afstanden in (100) meters gemarkeerd gezien de originele 'arshini' aangeven

Merk op dat op de bajonet de markeringen nogal ruw werden verwijdert. Dit zou er op kunnen wijzen dat deze door de Finnen werd buitgemaakt, maar zonder Finse markeringen is er geen zekerheid.
Ik had ook een Sovjet M1891/30 (zie foto hieronder) maar deze heb ik snel teruggebracht naar de koper gezien deze door ‘head space’ problemen onveilig was om te gebruiken. Ik heb die net lang genoeg gehad om te kunnen ervaren dat er tussen de (uiterlijk) nagenoeg identieke sovjet M1891/30 en de Finse M91 een wereld van verschil is in kwaliteit en precisie.