Verzameling Finland / Sovjet Unie

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door asjemenou »

ZEN.45 schreef:Tijd voor wat Sovjet ...

Tokarev 7,62x25mm TT33 gemaakt in 1944. Perfecte nieuwstaat en nummergelijk tot en met de lader. Ik ben er vrij zeker van dat er nooit mee geschoten is (tot vandaag :P ).
Ziet er goed uit. Uitgaande van de foto's deel ik je mening dat er waarschijnlijk nooit eerder mee geschoten zal zijn. Heb je ook nog enige informatie of hoe en waar het pistool vandaan komt? Is zo'n Tokarev pistool moeilijk om te vinden?
Hoewel de Tokarev als dienstwapen werd vervangen door de Makarov bleef het in vele landen die onder Sovjet invloed stonden in gebruik.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door frei »

asjemenou schreef:
ZEN.45 schreef:Tijd voor wat Sovjet ...

Tokarev 7,62x25mm TT33 gemaakt in 1944. Perfecte nieuwstaat en nummergelijk tot en met de lader. Ik ben er vrij zeker van dat er nooit mee geschoten is (tot vandaag :P ).
Ziet er goed uit. Uitgaande van de foto's deel ik je mening dat er waarschijnlijk nooit eerder mee geschoten zal zijn. Heb je ook nog enige informatie of hoe en waar het pistool vandaan komt? Is zo'n Tokarev pistool moeilijk om te vinden?
Hoewel de Tokarev als dienstwapen werd vervangen door de Makarov bleef het in vele landen die onder Sovjet invloed stonden in gebruik.
Ziet er goed uit.
De TT33 is een vrij eenvoudig te vinden pistool. Het overgrote deel dat aangeboden wordt stamt uit de 50''e jaren. Een oorlogsproduktie is ook nog wel te vinden. Enig geduld en zoeken en je vindt er een.
De tokarev is een eenvoudig pistool dat weinig onderhoud vergt, het schieten met de tt33 is een hele ervaring. De inslag zie je bijna niet. De mondingsvlam is dermate groot dat het vrij indrukwekkend is. Voor iemand met grote handen is het een ongemakkelijk wapen daar de greep vrij kort is. Voor de rest een prima pistool met een grote kracht !! Een ieder die met een tt33 geschoten heeft zal dit kunnen bevestigen.
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door veritas »

asjemenou schreef:
veritas schreef:
asjemenou schreef:Kun je van jouw exemplaar een paar foto's in dit topic plaatsen?
O, sorry voor de late reactie. Ik las het nu pas... :oops:
Hier zijn de foto's dan. Kunnen jullie hier wat over vertellen? Of het een Fin of een Rus is etc.
Het geweer heb ik een paar jaar geleden gehad van een man die hem boven de open haard had hangen, maar er op uitgekeken was. :yes:
Alvast bedankt!
De Mosin Nagant zou van origine Russisch kunnen zijn maar is Fins doorgebruikt/aangepast. De hexagonale kamer is voorzien van een tsaristische adelaar dus van voor 1918. Het is de stempel van de Russische proef commissie (Probaya Komissiya).
De geweerloop is gemaakt bij het Finse Tikkakoski in de periode 1940-1943. Onder het serienummer staat het jaar van fabricage maar deze is voor mij niet meer te lezen vanwege de las.
Ha Asjemenou, hartelijk bedankt voor deze info. Heel leuk om nu een beetje het verhaal achter m'n geweer te weten te komen!!
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door ZEN.45 »

Het 'leukste' stuk uit mijn soviet/fin-verzameling ... een PPSH41 uit 1944:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door CollectorWo2 »

Geweldig pracht ding!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door asjemenou »

ZEN.45 schreef:Het 'leukste' stuk uit mijn soviet/fin-verzameling ... een PPSH41 uit 1944:
Dat kan ik mij wel voorstellen. Het is dan ook een mooi exemplaar. Ik kom zelf niet verder dan de trommelmagazijntas. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door Comrade »

Supermooi ding hoor!

Asjemenou Is dit wapen dan niet toegestaan in nederland?
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door asjemenou »

Comrade schreef:Supermooi ding hoor!

Asjemenou Is dit wapen dan niet toegestaan in nederland?
Sowieso niet zonder een vergunning. Het lijkt mij overigens dat een werkend exemplaar in Nederland moet zijn aangepast zodat hij niet volautomatisch kan vuren. Ook voor een onklaar gemaakt exemplaar heb je in Nederland een verzamelvergunning nodig. Een PPSh-41 die (verroest) uit de grond komt is ook niet zonder vergunning te bezitten.
Misschien ten overvloede vermeld maar in Nederland zijn alleen wettelijk onklaar gemaakte enkelschots grendelgeweren zonder vergunning toegestaan. De PPSh-41 valt dus niet onder deze catagorie.

Hoe werkt het mechanisme van zo'n trommelmagazijn nu precies? De patronen zitten toch niet aan elkaar verbonden? In verscheidene verslagen over dit wapen lees je vaak dat het trommelmagazijn nogal storingsgevoelig was. Vandaar dat er ook een banaanvormig plat magazijn voor dit wapen is gemaakt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door ZEN.45 »

Hoe werkt het mechanisme van zo'n trommelmagazijn nu precies?
Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van deze foto:

Afbeelding

Eerst moet je het deksel (1) verwijderen door aan de achterzijde (niet zichtbare kant van magazijn) de centrale as/knop (2) in te duwen. Je kan dan de grendel (3) wegdraaien en het deksel (1) verwijderen. In het centrale gedeelte (4) zit een veer die je kan opspannen door het (4) tegenwijzerzin te draaien. Als je deze opspant, hoor en voel je (tot maximum 8 ) 'klikken' waar de veer wordt vastgezet. Met de veer helemaal opgespannen kan je 71 patronen tussen de geleiders stapelen (wel opletten dat ze niet omvallen). Je plaatst dan het deksel terug op het magazijn en duwt opnieuw de knop (2) op de achterzijde in. Hierdoor wordt de veer losgelaten en duwt deze met de arm (5) naar de laadopening.
In verscheidene verslagen over dit wapen lees je vaak dat het trommelmagazijn nogal storingsgevoelig was. Vandaar dat er ook een banaanvormig plat magazijn voor dit wapen is gemaakt.
Het mechanisme van het trommelmagazijn is eigenlijk een copie van het magazijn voor de Finse Suomi die wel een reputatie van betrouwbaarheid had. Ik vermoed dat de keuze voor de 'banaan'-lader eerder van economische aard was. Misschien heeft ook het gewicht van het trommelmagazijn een rol gespeeld, een geladen trommel (71 patronen / 1.82 kg) weegt meer dan 2 'banaan'-laders (2x35 patronen / 2x 0,70 kg).
Men schrijft ook vaak dat niet elk trommelmagazijn paste op elk machinepistool en dat ze daarom ook het serienummer van het machinepistool kregen. Dit probleem zou zijn opgelost met de platte laders. Mijn ervaring is juist omgekeerd ... mijn 3 trommelmagazijnen passen prima, maar slechts 1 van mijn 3 'banaan'-magazijnen is bruikbaar. Ik denk wel dat ik met een beetje vijlen de 2 andere ook bruikbaar kan maken.

Nog even meegeven dat van mijn ca. 20 wapens de PPSH41 veruit het eenvoudigste is in reiniging en onderhoud. En ondanks het feit dat het gereduceert is tot semi-automatisch blijft het een 'publiekstrekker' op de schietstand :P .
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de uitleg van het laden en de werking van het PPSh-41 trommelmagazijn. Dat de Sovjets dit trommelmagazijn en ook de PPSh-41 zelf van de Finnen hebben afgekeken dat is wel duidelijk; http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... tioned.jpg en http://en.wikipedia.org/wiki/File:Suomi ... azines.JPG .

Zijn de "banaan" vormige patroonmagazijnen die niet passen op de PPSh-41 geen patroonmagazijnen voor de PPS-43? Deze zijn niet onderling uitwisselbaar. Het verhaal van de serienummers op de magazijnen van de PPSH-41 dat heb ik wel eens vernomen. Ook schijnen er nogal wat (naoorlogse) varianten van dit type patroonmagazijn te bestaan. Ook werd de PPSh-41 in meerdere landen gefabriceerd/gekopieerd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Verzameling Finland / Sovjet Unie

Bericht door Kevinbes »

ZEN.45 zit de bajonet over de loop of in de loop?
groeten Kevin
Always be happy!! :)
Plaats reactie