Hoe werkt het mechanisme van zo'n trommelmagazijn nu precies?
Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van deze foto:
Eerst moet je het deksel (1) verwijderen door aan de achterzijde (niet zichtbare kant van magazijn) de centrale as/knop (2) in te duwen. Je kan dan de grendel (3) wegdraaien en het deksel (1) verwijderen. In het centrale gedeelte (4) zit een veer die je kan opspannen door het (4) tegenwijzerzin te draaien. Als je deze opspant, hoor en voel je (tot maximum 8 ) 'klikken' waar de veer wordt vastgezet. Met de veer helemaal opgespannen kan je 71 patronen tussen de geleiders stapelen (wel opletten dat ze niet omvallen). Je plaatst dan het deksel terug op het magazijn en duwt opnieuw de knop (2) op de achterzijde in. Hierdoor wordt de veer losgelaten en duwt deze met de arm (5) naar de laadopening.
In verscheidene verslagen over dit wapen lees je vaak dat het trommelmagazijn nogal storingsgevoelig was. Vandaar dat er ook een banaanvormig plat magazijn voor dit wapen is gemaakt.
Het mechanisme van het trommelmagazijn is eigenlijk een copie van het magazijn voor de Finse Suomi die wel een reputatie van betrouwbaarheid had. Ik vermoed dat de keuze voor de 'banaan'-lader eerder van economische aard was. Misschien heeft ook het gewicht van het trommelmagazijn een rol gespeeld, een geladen trommel (71 patronen / 1.82 kg) weegt meer dan 2 'banaan'-laders (2x35 patronen / 2x 0,70 kg).
Men schrijft ook vaak dat niet elk trommelmagazijn paste op elk machinepistool en dat ze daarom ook het serienummer van het machinepistool kregen. Dit probleem zou zijn opgelost met de platte laders. Mijn ervaring is juist omgekeerd ... mijn 3 trommelmagazijnen passen prima, maar slechts 1 van mijn 3 'banaan'-magazijnen is bruikbaar. Ik denk wel dat ik met een beetje vijlen de 2 andere ook bruikbaar kan maken.
Nog even meegeven dat van mijn ca. 20 wapens de PPSH41 veruit het eenvoudigste is in reiniging en onderhoud. En ondanks het feit dat het gereduceert is tot semi-automatisch blijft het een 'publiekstrekker' op de schietstand
.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?