Collectie overzicht

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Collectie overzicht

Bericht door wvd »

Gaston heeft gelijk. Heb even de foto van de website bekeken die is duidelijker dan deze display foto (lees ik ben te lui om ff te kijken) en is idd afgesleten.

Eerlijk gezegd nooit zo close naar gekeken. Zoals je ziet mist er een klasse maar die is inmiddels gekocht :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Collectie overzicht

Bericht door Jabnus »

lol, nu snap ik pas waarom je die gouden zo graag wilde :P
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Collectie overzicht

Bericht door wvd »

En dan natuurlijk ook de moederkruis spange. Deze foto is inmiddels al weer oud is er weer een bijgekomen.
moederkruis spange displaykopie.jpg
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Collectie overzicht

Bericht door wvd »

Ik zal verdergaan met wat losse spullen waar ik geen display foto's van heb gemaakt. Aangezien ik het ek1 al gepost heb hier dan het ek2 met maker 25
ek2 maker 25kopie.jpg
ek2 maker 25 (1)kopie.jpg
ek2 maker 25 (2)kopie.jpg
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Collectie overzicht

Bericht door Comrade »

Mooie medailles hoor.
Waarom vinden veel mensen die moederskruizen zo geweldig.
Ze zien er best mooi uit hoor, maar niet het mooiste dat ik ooit heb gezien.

Mvg,
Comrade
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Collectie overzicht

Bericht door Jabnus »

P'don?



Jochie! Ga jij eens heel snel je mond spoelen na zulke vuilspuiterij!!!

:P :P :P :P :P

En nu serieus: iedereen heeft zijn eigen tik met wat hij of zij leuk vind, en dat is maar goed ook. Als je van onderscheidingen met emaille houdt dan is dit een heel mooie onderscheiding, met vele varianten om te verzamelen. Natuurlijk, iedereen heeft het liefste een vitrine vol met originele Russische St. Anna Orden en Pour Le Merite's op naam van voor 1918, maar aangezien we niet familie van Bill Gates zijn moeten wij normale stervelingen het doen met wat minder. Het Moederkruis is tevens een oer-Teutoonse onderscheiding, gebaseerd op het zelfde ontwerp als bijvoorbeeld het ijzeren kruis. Nu zijn er heel veel mensen ontzettend geil op ijzeren kruizen, maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is dan is een ijzeren kruis eigenlijk maar een simpel ding, uitgegeven met de bosjes tegelijk voor daden verricht in de strijd, je zou bijna zeggen een soort domme kracht onderscheiding. Het moederkruis daarentegen is een onderscheiding waarbij je het goede, het veilige, gevoelige en het heilige bijna kunt terugvinden. Het symboliseert de band van de man met zijn moeder, het meest intense dat elke man vanaf zijn geboorte ooit zal kennen in zijn leven. Het idee erachter had daar natuurlijk niks mee van doen (lees: vrouwen betrekken bij de Gleichschaltung en verder zoveel mogelijk kinderen laten krijgen om het Duitse leger te spekken), maar het is van de andere kant zoveel meer. Al het verwerpelijke van de oorlog zit er hier juist niet bij ingesloten, terwijl het toch een über Duitse WOII onderscheiding is. Net als het EK is het een onderscheiding die ontzettend vaak is uitgereikt, maar toch op een dusdanige manier dat je er op bijna natuurlijke wijze respect voor moet hebben. Het is ook een beetje als je oma, een lief oud vrouwtje dat haar hele leven hard heeft gewerkt en liefdevol voor haar kinderen en kleinkinderen heeft gezorgd, veel liever kun je het niet voorstellen, dat is toch iets waar je niet anders dan met respect naar kunt kijken? Iemand die eigenlijk veel meer dan wie dan ook een onderscheiding verdient? Juist die erkenning, zeker ook in een tijd voor 1945 waarin vrouwen nog steeds werden gezien als niet gelijk aan de man, was een grote stap voorwaarts. Ineens waren vrouwen ook van belang en konden ook met gepastte trots een onderscheiding dragen. Ze telden in EEN klap mee! Niet voor niets waren miljoenen vrouwen zo trots op hun kruis. Er zijn waarschijnlijk ook maar weinig duitse onderscheidingen geweest waarbij op zulke grote schaal aandacht werd geschonken aan - en respect werd betoond aan - vrouwen die een heel leven geploeterd hadden. Onder verzamelaars is er verder altijd een beetje een tweedeling tussen politiek/civiele en militaire onderscheidingenverzamelaars geweest. Persoonlijk vind ik de politieke onderscheidingen veel interessanter, en bij al die onderscheidingen neemt het moederkruis nog eens een hele aparte plaats in. Verdiep je er eens in, de geschiedenis en symboliek erachter is overweldigend en heel interessant!

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de geniale combinatie van ontwerp, kleurencombinaties van goud en/of zilver met blauw doorzichtig glas emaille, de vele variaties, het papierwerk, de doosjes, de mini's, et cetera...


mvg,
Gaston

ps: sorry Wvd dat ik je topic gebruik om dit te typen, ik weet echter zeker dat je er ook zo over denkt ;-)

pps: Nee hoor, ik heb geen last van een Oedipus complex :lol:
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Collectie overzicht

Bericht door wvd »

Gaston dat is een prima uitleg die je daar neerzet. Ik jat ff de tekst om eens een topic te starten omtrent het MOEDERKRUIS
En dan weet jij wel wat er nu gaat gebeuren :evil:

Tijd voor een moederkruis walhalla :yes:
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Collectie overzicht

Bericht door wvd »

Aangezien ik al eerder een setje van de 4 jaar trouwe dienst heb geplaatst nu dan verder met de 12 jaar trouwe dienst. Het is toch ook wel een van mijn stukjes waar ik enorm trots op ben dat ik het zo compleet heb gevonden.
wehrmacht 12 jaarkopie.jpgg.jpg
wehrmacht 12 jaarkopie.jpg
wehrmacht 12 jaar (1)kopie.jpg
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Collectie overzicht

Bericht door panzer lehr »

Knappe trouwe dienst medaille.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Collectie overzicht

Bericht door CollectorWo2 »

Dat ziet er prachtig uit!
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Collectie overzicht

Bericht door Comrade »

Mooie medaille hoor, volgens mij is hij compleet wel heel zeldzaam.

Even mijn mond gespoeld, klopt het dat je je daarna een beetje ziek voelt? :D
Ik kon natuurlijk wel zo'n reactie van u verwachten, maar ik wist niet dat er zo'n emotioneel verhaal achter deze medaille zat. Ik wist wel dat na een aantal kinderen te krijgen een vrouw in aanmerking kon komen voor deze medailles.
Maar ieder zijn ding, ik vind VWA's en HJ spelden bijvoorbeeld heel mooi.
Bedankt voor het verhaal en wvd ga verder met het posten van nog meer medailles :mrgreen:


Mvg,
Comrade
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Collectie overzicht

Bericht door wvd »

Comrade schreef:
Even mijn mond gespoeld, klopt het dat je je daarna een beetje ziek voelt? :D
Ik kon natuurlijk wel zo'n reactie van u verwachten, maar ik wist niet dat er zo'n emotioneel verhaal achter deze medaille zat. Ik wist wel dat na een aantal kinderen te krijgen een vrouw in aanmerking kon komen voor deze medailles.
Maar ieder zijn ding, ik vind VWA's en HJ spelden bijvoorbeeld heel mooi.
Bedankt voor het verhaal en wvd ga verder met het posten van nog meer medailles :mrgreen:


Mvg,
Comrade
Ja je kan een wat nare smaak eraan overhouden :lol:

Even serieus je hebt gelijk ieder heeft zijn ding met verzamelen en voorkeur.Dat is maar goed ook anders zouden we allemaal jagen op dezelfde item's.
In ieder geval goed datje weer wat geleerd hebt over deze onderscheiding zo zie je maar dat er een veel diepere betekenis achter iets kan zitten.

Ps: Ik zal zeker doorgaan als ben ik komende week erg druk dus zal ik weinig tot niks posten. Maar daarna ga ik vrolijk verder :mrgreen:
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Collectie overzicht

Bericht door wvd »

En dan ook maar deze pracht medaille voor 25 jaar trouwe dienst. Ik mis de 18 jaar nog steeds moet er toch echt eens achteraan nu ik ze zo weer eens bekijk. En ook de 40 jaar alhoewel ik daar niet zoveel mee heb aangezien die gelijk is aan de 25 jaar maar dan met eikenbladeren op het lint bevestigd
wehrmacht 25 jaar (2)kopie.jpg
wehrmacht 25 jaarkopie.jpg
wehrmacht 25 jaar (1)kopie.jpg
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Collectie overzicht

Bericht door Comrade »

Mooi hoor, is dat een Polizei medaille of ook voor Heer en andere troepen?

Mvg,
Comrade
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Collectie overzicht

Bericht door wvd »

Dit is een heer medaille te zien aan de adelaar op het lint. Er zijn ook versies voor luftwaffe maar die hebben een andere adelaar. Polizei medaille is compleet anders :wink:
Plaats reactie