jonas' collectie

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: jonas' collectie

Bericht door Nico Roelofs »

Leuk P37 jasje! Dit model is een stuk mooier dan de latere P40. Nu nog een keer een mooie P37 broek erbij en dan kan het een leuke pop worden.
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Dat is inderdaad het doel :) maar eerst de uitrusting nog in orde krijgen, dat krijgt van mij voorrang.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

weer eens een update van de collectie.
Dit keer is er ook weer een verandering gebeurd met de display, ik heb eigenhandig mijn ikeakast verkleint. Hierdoor kan ik er ook dingen op plaatsen. Het resultaat mag er zijn.
Op deze kast staat mijn tweede Britse infanterist. Ik heb besloten dat mijn Britse officier nog even kan wachten. Zodoende ben ik bezig aan een nieuwe infanterist, deze heeft een large pack op zijn rug en Lee Enfield patroon tassen. Mijn eerste infanterist heb ik nu bijna helemaal afgewerkt, een week geleden is er een p07 schede toegekomen zo is die infanterist helemaal compleet, op een helm en juiste frog na. Deze heeft nu ook een gasmasker gekregen van 1944, deze is in mint staat. Hij is doorgebruikt door het Zweedse? leger. Want de filter is van 1954, maar voor de rest in mooie en originele staat.

Dan is er ook nog een mooie Duitse M42 bodemvondst bijgekomen. Deze is van boven een beetje doorgeroest, maar displaywaardig. Hij heeft nog een groot deel van zijn binnenwerk en hij is getroffen geweest door een kogel. Je kan mooi zien waar de kogel de helm heeft doorboord, en waar hij er is uitgekomen.

een foto van de nieuwe display
IMG_9071.jpg
de schede
IMG_9081.jpg
de tweede infanterist met large pack en enfield patroon tassen.
IMG_9077.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

zo staan mijn Duitser en Brit er ondertussen bij, ze dragen hun geweer momenteel rond hen.
IMG_9072.jpg
de Duitse helm
IMG_9073.jpg
de kogelinslag, hij is er rechts ingegaan en er links weer uitgekomen.
IMG_9074.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: jonas' collectie

Bericht door jurgen »

Ik vind de Duitser en Brit erg mooi gedisplayed zo. Het zijn op zich simpele set-ups maar ze kunnen me zeker bekoren. Proper gedaan.
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Bedankt Jurgen
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Weer eens een update.
Er zijn een aantal mooie zaken bijgekomen zoals een zeer mooie Duitse M43 broek van 1944 (bedankt Jeroen), een grote stapel signaal tijdschriften (bedankt capslocker), een mooi Duits fotoalbum van twee broers die bij de heer zaten, een stapeltje doodsprentjes, een mooie ppsh riem en tot slot nog wat obussen die ik bij een kennis van mij mocht gaan halen. Ook nog een aantal Soldat boekjes boordevol informatie.

Als eerste wat foto's van mijn Duitse M43 broek, hij heeft wat oorlogse reparaties maar daar is bijna niets van te merken. Nu heb ik alleen nog een mooi paar winterlaarzen nodig en een paspop en mijn infanterist is zo goed als compleet.
IMG_9382.jpg
zolang ik geen paspop heb hangt hij mooi over de brancard.
IMG_9379.jpg
IMG_9384.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Hier het foto album. Een van de twee broers heeft onderanderen een kvk mogen ontvangen, de andere een Ijzeren kruis tweede klasse en een Verwundetenabzeichen in zwart of zilver is moeilijk te zien op de foto's. Een van beide is gestationeerd geweest in het noorden van Noorwegen. Het is een mooi album met veel fotografische info. Er zijn zowel actiefoto's als familiefoto's als vakantiefoto's en oorlogsgruwelen. Een heel divers album dus dat foto's bezit vanaf het jaar 1933 tot her einde van de oorlog.

Hier is een foto van het album.
IMG_9365.jpg
De foto links is van de twee broers in burgerkleding in 1933, de rechter is 9 jaar later genomen, in 1942.
IMG_9396.jpg
En hier een mooie foto van een mg34 in actie.
IMG_9366.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Ik heb het genoegen gehad om, bij de pastoor die mij gedoopt heeft en ondertussen 86 jaar is, een aantal obussen te mogen gaan halen. Zijn vader en drie of vier nonkels hebben allemaal meegevochten tijdens de Eerste Wereldoorlog. En van zijn vader hangen er portretten in het in flanders fields museum, dit even terzijde.
Een vriend van hem was de kelder aan het schoonmaken toen die op deze partij obussen botste. Hij wist niet wat hij er mee moest doen dus heeft de pastoor hen maar gekregen. En nu ik dus.
Het gaat over verschillende kalibers zoals duidelijk te zien is. Bij de kleinste obussen waren zelfs die nog ingewikkeld waren in heel oud papier, waarvoor is me een raadsel, maar het papier is zeer oud dus het kan goed zijn dat deze overeenstemt met de periode waar de obussen van afstammen. Er zit ook een "trench art" stuk bij, een zeer grote obus waar een klok van gemaakt is. Het is niet echt mijn verzamelgebied, maar ik kon dit toch moeilijk weigeren :D
De bajonet ligt er bij om de groottes te kunnen inschatten. de kop is onklaargemaakt voor de mensen die het zich afvroegen.
IMG_9388.jpg
IMG_9390.jpg
Hier een foto van de mooie ppsh riem.
IMG_9392.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Zo komen we bij de signaal tijdschriften. Het zijn er in totaal 17, maar ik kan deze moeilijk allemaal presenteren, dus heb ik een selectie gemaakt.
De ingekaderde is de Duitse versie die er tussen zat, de rest zijn Nederlandse uitgaven.
In de staande kader zitten een aantal doodsprenten, als hier iemand meer info over zou willen moet je het maar vragen.
IMG_9375.jpg
Hier de Soldat boekjes die boordevol info staan over de Duitse uitrusting van 1936 tot het einde van de oorlog. En een mooie uitgave over reproducties.
IMG_9394.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

En tot slot wil ik jullie toch nog laten meegenieten van twee nieuwe displays.
De foto's spreken voor zich...
IMG_9364.jpg
IMG_9391.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: jonas' collectie

Bericht door coco »

Nette collectie!
Met name die polizei (?) buste is erg netjes!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Bedankt, het is inderdaad een polizei uniform.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: jonas' collectie

Bericht door Rikkert »

Net je hele verzameling bekeken, echt een zeer mooie verzameling. :shock:
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: jonas' collectie

Bericht door laurens jan »

Nette collectie!
Plaats reactie