jonas' collectie

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

ik ben nu al eventjes actief op dit forum, dus het wordt tijd dat ik ook even mijn collectie laat zien. :)
de eerste foto heeft op het eerste zicht niets met militaria (wo2) te maken, maar daarmee ben ik begonnen, dus deze kleine verzameling aan dolkjes en zwaarden laat ik toch ook even zien. Ik denk dat de meest mensen het wel kennen, als kleine jongen gefascineerd zijn door zwaarden, en dan aan maar zeuren voor een echte dolk bij de mama. en dan krijg je der een en begin je een kleine verzameling.
Maar een kleine twee jaar geleden kreeg ik van mijn opa een lee enfield van 1916 en vanaf dan ben ik "echt" beginnen verzamelen. ik was al wel langer geïnteresseerd in de twee wereldoorlogen, maar dat geweer heeft de aanzet gegeven om te beginnen verzamelen in wo2 militaria. In het begin heb ik soms wat te snel dingen gekocht, maar ik denk dat dat iets dat elke beginende verzamelaar meemaakt. ik heb dus nog steeds wat repro spullen in mijn collectie staan, maar dat zal in de loop der jaren hopelijk allemaal vervangen worden door originele dingen.
Dus hier mijn collectie. als iemand ergens wat detailfoto's van zou willen, vraag gerust.

Hier mijn kleine messen collectie van toen ik 8 of 9 was :D
IMG_3945.jpg
een algemeen overzicht van mijn collectie
IMG_3927.jpg
IMG_3936.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: jonas' collectie

Bericht door Joep »

Zeer mooi verhaal. :D
Lijkt sterk op hoe ik ben begonnen.
Zolang als ik mij kan herinneren ben ik geïnteresseerd in de 2e wereldoorlog.
Laatste tijd ook zeer voor de 1e wereldoorlog.
Toen ik van mijn opa zijn modelbouwverzameling 2e wereldoorlog kreeg, ben ik gelijk gaan verzamelen.
Sindsdien een paar modelbouwvoertuigen er nog bijgekocht, maar vooral ook uitrusting en spullen die
echt uit de oorlog zelf komen. :mrgreen:

Zoals ik zie heb jij een mooie verzameling.
Is die bazooka die tussen je messen hangt echt ? :?: :?:
Verder nogmaals een complimentje voor je verzameling :P
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: jonas' collectie

Bericht door Joep »

Ik zou graag wat detailfoto's willen van de vitrine in de onderste foto:)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: jonas' collectie

Bericht door Jan Klaassen »

Aangezien DDR meer mijn gebied is wil ik je complimenteren met je bijzonder mooie poster (laatste foto)! _/-\o_
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

@ joep, hier zijn wat betere foto's :)

m15 adrian helm met mooi binnenwerk en wat belgische munten uit de twee wereldoorlogen.
IMG_3938.jpg
Een originele broodzak, twee 1943 gedateerde k98 patroontassen, een 1936 gedateerde WH riem en een m31 drinkbus (1939) met beker (1936)
IMG_3939.jpg
een duitse m34 politie helm, wehrpass en arbeidersboekje.
IMG_3942.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

hier nog wat foto's

de mantel (greatcoat) is een Belgische van 1942. De pop is zoals wel duidelijk is een Amerikaan. dit was een van mijn eerst aanwinsten, toen ik nog niet zo belezen was, en niet echt wist wat ik gekocht had. Het uniform, de schoenen en de holster zijn repro, de riem, mussette bag, drinkbus met houder, m1936 suspenders en het schop zakje zijn allemaal origineel.
IMG_3958.jpg
Mijn k98 volledig nummergelijk, van 1941.
Lee enfield mk3 van 1916 ook volledig nummergelijk
Ppsh-41 van 1945 ook volledig nummergelijk.
IMG_3960.jpg
van links naar rechts: Belgische bajonet van 1882 (alle info over deze bajonet is welkom, want ik weet hier niets over), Belgische m 1916 bajonet, Britse lee enfield bajonet, en nog eentje, Duitse Butcher bajonet en een Duitse k98
IMG_3961.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

en het is nog niet gedaan met foto's plaatsen :D

nog een foto van de ppsh 41, en een pps 43 (een lelijk model van 1952) en een britse helm, door de amerikanene gebruikt tijdens de eerste wereldoorlog, van de "6th american infantry division"
IMG_3947.jpg
een mackinaw jas. Het is een goed gedragen model, helaas zonder leesbaar etiket. een 1944 gedateerde schop, met hoes. Een m1 ammo belt....
IMG_3949.jpg
nog wat arbeidersboekjes, een herschilderde bodemvondst m42 helm en een HJ dolk (echt een prachtstuk :shock: )
IMG_3931.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: jonas' collectie

Bericht door Joep »

Wow :shock:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: jonas' collectie

Bericht door Millcoll »

Hallo,
Eerst; een mooie collectie ,maar Je zegt dat het een Belgische overjas (of mantel zoals je het wilt noemen) is.
Ik denk dat dit een Engelse is die na oorlogs doorgebruikt is ,zoals ik op de foto kan zien staan er na-oorlogse Belgische knopen op.
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Ik heb deze mantel van een veteraan gekregen dus... Ik moet nog eens met deze man gaan praten, om wat meer over de geschiedenis van deze jas te weten te komen :)
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: jonas' collectie

Bericht door Danielcollector »

Grootse complimenten Jonas! Ziet er geweldig uit, met name die PPSH-41 en de pPSH-43 , netjes ;D
is die LAW wel legaal? ;)
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

@ danielcollector, ik veronderstel van wel. Toen ik een jaar of 10 was heeft een vriend van mij er zo eentje voor mij gekocht (€15) in een stock americain. Dus ik veronderstel niet dat ze illegaal spul aan het verkopen waren, aangezien iedereen er zo eentje kon kopen. :)
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: jonas' collectie

Bericht door Comrade »

Mooie verzameling hoor!
Zeker die Ppsh-41 (en pps43) en die HJ-dolk.
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Arie verzamelaar
Lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 jul 2012, 20:05

Re: jonas' collectie

Bericht door Arie verzamelaar »

prachtige collectie :shocked:
Als u nog US kleding of iets anders van de US heeft wat verkocht kan worden voor een niet te dure prijs !Stuur even een pb AUB
alvast bedankt!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: jonas' collectie

Bericht door yente »

Mooie collectie, zeker het belgische!
Maar zoals mathiasaerts zegt, deze jas kan niet gemaakt zijn toen belgië bezet was. Dus het zal inderdaad een engelse jas zijn die later is doorgebruikt. Of het kan ook zijn dat deze engels is en door een belg gedragen in engeland, wat het dan interessant maakt. Graag wat meer foto's.
Staat er een pijltje op het etiket?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie