jonas' collectie

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Bedankt allemaal.
Ik doe mijn best om de collectie zo mooi mogelijk in beeld te brengen, dat geeft ook een meerwaarde aan de collectie vind ik.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: jonas' collectie

Bericht door Rikkert »

Jonasj schreef:Bedankt allemaal.
Ik doe mijn best om de collectie zo mooi mogelijk in beeld te brengen, dat geeft ook een meerwaarde aan de collectie vind ik.
Dat is waar. Als ik soms museums zie dan erger ik me kapot! Allemaal verschillende paspoppen en dan nog geen goeie kwaliteit poppen.
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Dat is de reden waarom ik het voorlopig bij bustes hou. Deze zijn eenvoudig, maar toch zeer netjes. Ik ben persoonlijk niet zo voor paspoppen omdat de meeste zo een kil en fake uiterlijk hebben. Behalve dan diegene dat goed beschilderd zijn, maar om nu al 400 euro voor een paspop te geven... dat nog net niet. :wink:
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Opgeheven account 5919

Re: jonas' collectie

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Erg mooie collectie, Jonasj, Zoals eerder al aangegeven, verschillende musea zouden nog wat van je uitlicht technieken kunnen leren. Zo wordt er in beeld echt een verhaal verteld, in plaats van kijk hier liggen wat spullen uit Wo2 :)
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Bedankt Strelok.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Hallo allemaal,
er zijn de laatste tijd weer een aantal zaken bijgekomen in de collectie.
Hier is een foto van al de nieuwigheden.
- Een mooi gebruikt paar winterlaarzen.
- Een feldpost lot.
- Een volksgasmasker.
- Een mooi soldbuch met extra documenten.
IMG_6253.jpg
Het Soldbuch behoorde toe aan een soldaat die niet echt geschikt was voor het leger.
Het boekje werd geopend in oktober 1942. Tijdens de opleiding is de soldaat in kwestie een aantal weken opgenomen in het ziekenhuis voor mentale problemen. Nadien vocht hij in het 2.Res.Gren.Btl.205, dat actief was in Frankrijk.
In juni 1943 is hij opnieuw opgenomen in het ziekenhuis, opnieuw vanwege mentale problemen. Er is besloten dat behandeling geen effect had, dus is hij ontslagen uit het leger. De ontslagdocumenten zitten ook bij het soldbuch.

Om hem mooi te kunnen displayen heb ik, opnieuw, een deel van mijn kleerkast moeten slopen om plaats te maken, met het volgende resultaat. :)
IMG_6242.jpg
IMG_6245.jpg
Laatst gewijzigd door Jonasj op 19 jun 2014, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Dan is er ook nog een feldpost lot bijgekomen, van de heer Hermann Beck, Hauptmann Hermann Beck. Het lot bevat 45 brieven van hem naar huis gestuurd en omgekeerd, het merendeel van hem naar thuis. Feldpost nummer: 37804
De vorige eigenaar heeft volgende info gevonden over de heer Hermann Beck en de afdelingen waar hij heeft ingezeten.

(1.10.1940-27.2.1941) Stab II u. 4.-5. Batterie Artillerie-Regiment 337,
(1.3.1942-7.9.1942) Stab II u. 4.-6. Batterie Artillerie-Regiment 337,
(23.4.1944-24.11.1944) 3.10.1944 Stab III/337 u. 7.-9. Batterie Artillerie-Regiment 299,
(23.4.1944-24.11.1944) 31.10.1944 Stab III u. 7.-9. Batterie Artillerie-Regiment 299.
IMG_6246.jpg
Veldbrieven zijn ook ideaal display materiaal om lege plekken in een kader op te vullen. Dat heb ik dan ook gedaan. :)
IMG_6249.jpg
Dan de winterlaarzen, dit was het enige dat ik nog echt nodig had om mijn winterdisplay af te werken. De laarzen zijn in gebruikte, maar goede staat.
IMG_6251.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Zo staan ze onder mijn infanterist.
IMG_6250.jpg
En dit is dan de totale set, klaar om op een pop te zetten.
M43 broek, M36 mantel, Bontmuts, uitrusting, laarzen,... Enkel de uniformvest ontbreekt nog, maar daar is momenteel het geld niet voor :wink:
IMG_6256.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
brastra
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 aug 2010, 09:08
Gegeven: 1 keer

Re: jonas' collectie

Bericht door brastra »

Hallo Jonas,

Je hebt een mooie verzameling bij elkaar !
Leuk divers en ook nog eens goed samen gevoegd.

TOP ! _/-\o_

Groeten, Brastra
Gebruikersavatar
panzerboy
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 mar 2013, 10:48

Re: jonas' collectie

Bericht door panzerboy »

hele mooie aanwinsten jonas :)
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

bedankt voor de positieve reactie :)
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: jonas' collectie

Bericht door Jules95 »

Zeer mooie collectie! Met name je Polizei display vind ik erg interessant! :)
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Een tijd geleden dat ik nog eens iets gepost heb...
Maar er zijn de laatste tijd wel een aantal zaken bij gekomen.
De meeste die mijn topic al eens bekeken hebben weten dat ik veel aandacht besteed aan de display van mijn materiaal. :) Ook deze keer is mijn Duitse display wat veranderd. Ik heb hier een K98 schoonmaak setje bij mogen voegen en een Amerikaans deken voor op mijn tornister (voor de tijdelijke display tot ik een Duitse gevonden heb).
Er is ook een nieuwe aanwinst die ik nog niet helemaal kan laten zien omdat een deel er van op kot ligt... Als je verzamelt en je gaat op kot wil je je verzameling natuurlijk niet volledig achter je laten dus je neemt een aantal zaken mee naar je kot om het op te fleuren :lol:
Zodoende hangen daar zeven oorkondes op waar ik nog geen foto's van heb kunnen trekken. Ik heb na even sparen een documenten lot gekocht van ene heer Peter Montag. Een Duitse infanterist die zeven onderscheidingen heeft gekregen.
- CCC in brons, IAB in zilver, VWA, VWS, KVK2e klasse, Ostmedaille en schutzwall medaille.
Foto's van de wehrpass komen nog, daar is te zien dat hij zeer veel aanvallen heeft mee gemaakt. Voor de rest zitten er nog zeer veel documenten van de ouders bij het lot. Ze woonden in Saarbrucken net over de Fanse grens in Duitsland. Ik veronderstel dat dit na de WOI in Franse handen is gevallen, want van de zoon en de ouders zitten er Franse identiteitsbewijzen bij het lot. Daar zitten wel foto's van in de bijlage.
Ook drie schietboekjes zitten er bij, twee van de K98 en een van de Pak. dan zit er nog een "Entfernungschätzbuch" bij als er mij daar iemand wat meer uitleg over kan geven, graag.
Genoeg getypt... hier zijn wat foto's. :)
IMG_0391 kopie.jpg
IMG_0392 kopie.jpg
IMG_0394 kopie.jpg
Door plaatsgebrek een pop op de grond moeten zetten... op het schab zie je nog een bovo helm, een Olympia boek en een stamboomboekje die nieuw zijn.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Hier wat foto's van de Franse identiteitsbewijsjes. (van achter in de kader) en van voor de schietboekjes. Je zien van achter links ook een treinticket van de familie (niets speciaals maar wel iets leuk om uit te stallen :wink: )
IMG_0397 kopie.jpg
Er is ook een mooie Luftshutz helm bij gekomen.
IMG_0396 kopie.jpg
Deze drie postkaartjes kon ik ook niet laten liggen. Deze zijn gewoon zeer mooi en leuk als display materiaal. :)
IMG_0401 kopie.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

Tot slot wat foto's van wat zeltbahn foto's. Op de foto's is meerdere malen een zeltbahn te zien in gebruik. Zowel als tent als poncho. Dit maakt alles wat meer visueel.
IMG_0404 kopie.jpg
IMG_0402 kopie.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Plaats reactie