Collectie ZWIKTUUT

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
zwiktuut
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 okt 2011, 19:17

Re: Collectie ZWIKTUUT

Bericht door zwiktuut »

Ik heb idd iets aangeschaft waar ik zelfs de naam niet van kon! Maar van de beschrijving uitgaande zou dat ook geen vereiste zijn dat ik er veel verstand van diende te hebben.

Ik heb met de verkoper een onderzoeksperiode afgesloten om te kijken wat er nou aan schort. Ik denk ook dat het iets met de lens is.
Ik laat er deze week een vriend naar kijken die heeft er een beetje verstand van.

Het betreft een noris kadett typenummer ben ik nog niet achter. Ik denk nr 1, want ik heb de gebruikershandleiding van nr 2 gevonden en die is identiek, alleen dan met extra spoel.

Echt veel tijd om me (nu) erin te verdiepen heb ik helaas niet. Plan was kijken of de projector functioneerde en dan deze op te bergen, om hem in de toekomst als ik meer tijd heb om er mee aan de gang te gaan. Igg bedankt voor de tips.
Wars are always fought for old men by young boys
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie ZWIKTUUT

Bericht door Erik »

Wat jij hebt is een Noris Kadett Heimprojektor. Er staat precies zo eentje, maar dan met twee spoelen, te koop op marktplaats voor drie tientjes. Misschien heeft verkoper er de gebruiksaanwijzing of bouwtekening van?
http://link.marktplaats.nl/679823862
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
zwiktuut
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 okt 2011, 19:17

Re: Collectie ZWIKTUUT

Bericht door zwiktuut »

Erik schreef:Wat jij hebt is een Noris Kadett Heimprojektor. Er staat precies zo eentje, maar dan met twee spoelen, te koop op marktplaats voor drie tientjes. Misschien heeft verkoper er de gebruiksaanwijzing of bouwtekening van?
http://link.marktplaats.nl/679823862
Bedankt Erik, ik was deze advertentie al tegen gekomen zoekende naar een handleiding. Ik had de verkoper al gemaild maar kon me niet zeggen of deze nog functioneerde...

Ik was al aan het denken om er een 2e spoel erop te installeren, maar ik weet niet of dat verstandig is omdat het dan misschien geen onaangeroerd item meer is.
Ik ga hem toch maar eens vragen of hij er niet even fatsoenlijk naar wil kijken.

Ik ga vanavond eens fatsoenlijk naar mijn eigen projector kijken samen met een kameraad.
Wars are always fought for old men by young boys
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie ZWIKTUUT

Bericht door Joep »

Succes ermee in ieder geval!
Zoiets lijkt me ook wel wat voor mij, misschien leuk idee als ik m'n eigen verzamelkamer heb :lol:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Collectie ZWIKTUUT

Bericht door Erik »

zwiktuut schreef:Ik was al aan het denken om er een 2e spoel erop te installeren, maar ik weet niet of dat verstandig is omdat het dan misschien geen onaangeroerd item meer is.
Misschien moet je dit starre principe los durven laten. Vooral ook omdat de tweede spoel gewoon afneembaar is. Bij dit soort neem de verzamelwaarde (en historische waarde) alleen maar af als het niet functioneert. En... je vernielt er niets mee, met een tweede spoel.
zwiktuut schreef:Ik ga hem toch maar eens vragen of hij er niet even fatsoenlijk naar wil kijken.
Goed plan!
zwiktuut schreef:Ik ga vanavond eens fatsoenlijk naar mijn eigen projector kijken samen met een kameraad.
Wees niet bang de projector eens uit elkaar te halen en te reinigen. Waarschijnlijk zit een lens binnen los of is verstoft. Laat je horen wat ervan gekomen is? Leuk onderwerp namelijk!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
zwiktuut
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 okt 2011, 19:17

Re: Collectie ZWIKTUUT

Bericht door zwiktuut »

Erik schreef:
zwiktuut schreef:Ik was al aan het denken om er een 2e spoel erop te installeren, maar ik weet niet of dat verstandig is omdat het dan misschien geen onaangeroerd item meer is.
Misschien moet je dit starre principe los durven laten. Vooral ook omdat de tweede spoel gewoon afneembaar is. Bij dit soort neem de verzamelwaarde (en historische waarde) alleen maar af als het niet functioneert. En... je vernielt er niets mee, met een tweede spoel.
zwiktuut schreef:Ik ga hem toch maar eens vragen of hij er niet even fatsoenlijk naar wil kijken.
Goed plan!
zwiktuut schreef:Ik ga vanavond eens fatsoenlijk naar mijn eigen projector kijken samen met een kameraad.
Wees niet bang de projector eens uit elkaar te halen en te reinigen. Waarschijnlijk zit een lens binnen los of is verstoft. Laat je horen wat ervan gekomen is? Leuk onderwerp namelijk!
Nou naar een tijdje kloten weet ik waar het probleem lag. De lens was verkeerd afgesteld en na een paar keer draaien verscheen er mooi helder beeld op de muur :) .

Ik heb daarnaast de identieke projector gekocht op marktplaats maar dan met een extra spoel. Voor maar 3 tientjes :D .
Het mooie daarnaast is ook nog eens dat die ook nog volledig functioneerde van de spoelen tot aan de electra! Dus voor het gebruiksgemak is de projector met 2 spoelen toch wel erg fijn.

Zie hier een afbeelding van een projectie op de muur, in het echt is het wel veel scherper!

Afbeelding
Wars are always fought for old men by young boys
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Collectie ZWIKTUUT

Bericht door CollectorWo2 »

Wat zijn de toegangsprijzen om te komen kijken? :mrgreen:
Mooi dat het gelukt is.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie ZWIKTUUT

Bericht door Joep »

Leuk dat'ie 't (scherp) doet!
Misschien leuk ideetje (mits je de ruimte ervoor hebt en de tijd) om een leuk bioscoopzaal diorama te maken uit de jaren 30/40.
Met zo'n oude kassa en kaartjes ding.
Heb ooit zoiets op een rommelmarkt uit de jaren 50 gezien, van trein conducteurs, echt leuk om te zien.

Zie ik trouwens, op dat plaatje een bokser?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
zwiktuut
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 okt 2011, 19:17

Re: Collectie ZWIKTUUT

Bericht door zwiktuut »

thunderbird schreef:Wat zijn de toegangsprijzen om te komen kijken? :mrgreen:
Mooi dat het gelukt is.
Haha weet je dat ik daar serieus over aan het nadenken ben! Toegangsprijzen hoeven voor mij niet maar ik zou bij enig animo wel misschien wat willen organiseren. De foto wat ik toonde was idd een bokser, fragment van meister der faust! Als ik wat meer tijd heb zal ik wat meer screenshots plaatsen van de de andere films. Bedankt voor de reacties!

@ Joep, ruimte heb ik helaas momenteel niet en moet alles bij mijn ouders stallen. Als ik heel eerlijk ben hoeft voor mij een bioscoopzaal niet zo. Ik ben al blij als ik een kamer kan inrichten haha
Wars are always fought for old men by young boys
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Collectie ZWIKTUUT

Bericht door Joep »

Hoi Zwiktuut,

Ja mijn idee was dan ook iets te overdreven haha.
Maar echt gaaf zo'n projector! Zou d'r ook wel eentje willen.
Veel plezier met je films kijken.

Gr
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie