In dit topic zal ik door de tijd heen enkele foto's plaatsen van Belgische militaire uniformen, hoofddeksels en eretekens.
Aangezien ik niet uitsluitend WW I of WW II zaken verzamel zal hier een groot gedeelte van de gedragen Belgishe uniformologie kunnen verschijnen.
Graag had ik eerste een kleine bemerking willen maken over de getoonde foto's.
Aangezien ik niet zo echt met een fototoestel kan omgaan, is het soms mogelijk dat de foto's iets te wensen aan kwaliteit overlaten.

Daarna heb ik op vele van de getoonde foto's een watermerk aangebracht, niet omdat ik dit mooi vind, maar omdat ik in het verleden al ondervonden heb dat mijn foto's zonder mijn toestemming zomaar genomen werden om in een boek te plaatsen dat verkocht werd.
Ik heb er geen bezwaar tegen dat iemand mijn foto's gebruik voor zijn privé archief aan te vullen of om aan te tonen dat sommige zaken wel gedragen werden, want de Belgische militaire voorschriften werden nogal dikwijls met een korrel zout genomen. Maar zeker niet om, laat ons zeggen "commerciële doeleinden"
Dit gezegd zijnde wil ik als eerste een vest, ook wel "Dolman" genoemd, van een Wachtmeester Chef van het 2de regiment Jagers te Paard tonen.
De dolman vervangt de kurtka als groot tenue en stadskledij vanaf 1863 tot aan het begin van de Eerste Wereldoorlog. Hij zal als veldtenue gedragen worden door de soldaat tot 1891 en door de onderofficier en trompetters tot 1903. Vele soldaten en officiers trokken met deze uniformen WW I in.
Beschrijving :
Vooraan heeft de dolman 6 tressen uit wol, onder de derde tres bevindt zich aan beide zijden een vestzak. De uiteinden van elke tres zijn voorzien van een half-bolle knoop. De dolman wordt gesloten door middel van 6 bolle knopen en 8 ijzeren haakjes.
De vest is omboord met een bies die op de rug een M vormt, in de zijden maakt ze een punt. De M vorm achteraan is voorzien van 5 half-bolle knopen.
De kraag is eveneens omboord door deze bies. Tevens bevat hij de wapenkleur. De wapenkleur is ook terug te vinden aan de uiteinden van de mouwen.
De schouders bevatten een versiering met telkens een bolle en een half-bolle knoop.
Achterkant

Foto's terug geplaatst want er waren er een paar verdwenen !!