Uit de verzameling van Guy

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

De hoofddeksels die ze toen droegen

1. de bonnet de police of in het Nederlands de politiemuts
2. Het typische hoofddeksel voor de rijdende artillerie : de talpack
DSC_0439_01.JPG
DSC_0440_01.JPG
DSC_0441_01.JPG
DSC_0483_01.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Heb via pb een vraag gekregen over de betekenis van het embleem "O" op de linkermouw van de vest van de artillerie.
Waarvoor dank natuurlijk.

Zulke vragen mogen ook natuurlijk altijd gesteld worden op het forum binnen het kader van deze posten.

Het embleem op de mouw is volgens mij het embleem van "Obusier".

Ik heb de verklaring van dit embleem nog niet teruggevonden in de reglementen of de JMO's (Journal Militaire Officiel) van voor 1914 (Dit vooral door gebrek aan tijd en ook omdat ik deze niet allemaal in mijn bezit heb. Bijgevolg voor de raadplegingen moet ik naar Evere of naar Brussel).

Maar ik kan dit embleem wel terug vinden in de reglementen van 1915 en daar werd de "O" ook omschreven als "Obusier". Verder zonder enige vorm van uitleg.

Nu ben ik er nog niet helemaal achter wat ze juist bedoelen met Obusier.

1. is dat iemand die de howitzer/schiettuig bediende ?
2. is dar iemand die zich speciaal moest bezig houden met de munitie voor het geschut ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Nieuw in de collectie dank zij een vriend verzamelaar dit verschillende uniformen (vooral kaki) van deze officier heeft kunnen bemachtigen.

Ik heb het voorrecht gekregen om 1 vest uit het geheel over te nemen omdat deze vest te oud was voor hem en niet in zijn verzameling paste.
Waarvoor ik hem nogmaals wil bedanken.

Het betreft hier een vest (model 1871) van een Onder Luitenant van het regiment grenadiers.

De naam van de officier is Kahn M. Deze man werd geboren op 6 januari 1891 en werd majoor benoemd in het jaar 1934.
Verder info ontbreekt. Maar na het besturen van zijn dossier zal ik daar mee info over hebben.

Waar ik vooral blij mee ben is dat deze vest zo goed als nieuw is en praktisch nooit gebruikt is en zeer goed bewaard is gebleven. :)
_DSC0292_01.JPG
_DSC0293_01.JPG
_DSC0294_01.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door stukaf »

Top!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door yente »

Pracht uniform!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Kugelblitz »

Ziet er goed uit, mooie aanwinst! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt heren voor de positieve feedback.

En inderdaad deze vest is in een top vorm.
Nergens geen spoor van sleet, nergens geen enkel spoor op de binnenkant van zweet, en uiteraard nergens geen mottengaatje of zelfs geen spoor van.
(ik moet ook zeggen dat zij anderen tenues de kaki's die ik gezien hebben ook in een uitstekende staat waren, enkel zijn bonnet van hoger officier bij de grenadiers vertoonde 2 kleine mottengaatjes)

Men zou enkel kunnen zeggen dat de gouddraad een beetje is zwart geworden, maar dat nomen ze dan de patina die erop ligt :)

Heb ook ondertussen reeds vernomen dat hij onder luitenant is geworden op 4 februari 1915 (dus in volle oorlogstijd)
Dan enkele maanden later het Kaki in het belgische leger werd ingevoerd.

Dus volgens mijn idee heeft hij deze vest enkel aangehad om te passen bij de kleermaker en voor de rest heeft deze goed opgeborgen gezeten in een kast.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Nog eentje dat effen verluchting krijgt.

Het betreft hier het dagelijkse tenue van Luitenant Generaal Robert Düren (dateert uit de jaren 50)

Hij was een artillerie officier.

Militaire Loopbaan van luitenant Generaal Robert – René Düren.

Hij werd geboren op 9 januari 1899 te Messancy (dorpje in Belgische Luxemburg vlak tegen de grens met Het Goot Hertogdom Luxemburg)
- Oorlogsvrijwilliger op 3 maart 1915
- Neemt deel aan de veldtocht 14-18 en heeft daardoor recht op 6 frontstrepen.
- -Gedurende de oorlog is hij ook gewond geraakt en daardoor draag hij po zijn rechtermouw 1 kwetsuurstreep
- Hij werd benoemd tot onder luitenant van de artillerie op 3 maart 1919.
- Volgt de leergangen van de Koninklijke Militaire school van 1922 tot 1926. (79 promotie)
- Aangewezen voor de Militaire School / Applicatieschool achtereenvolgens als studie opziener en later als kwartiercommandant van de Applicatie school “A en G)
- Kapitein Commandant met datum van 16 september 1933.
- Neemt deel aan de veldtocht 1940 als Kapitein-Commandant bij het 11ste artillerie in hoedanigheid van Groepscommandant ( 10 mei 1940)
- Krijgsgevangen door de overgave van het Belgische leger op 28 mei 1940 en gerepatrieerd op 5 juni 1945.
- Majoor op 26 maart 1942
- Aangewezen voor de Generale Staf/ Algemene Directie Artillerie, als hoofdofficier adjunct in augustus 1945.
- Benoemd als vast examinator in de Militaire School.
- Bevorderd tot Luitenant-Kolonel op 26 maart 1946.
- Hij was vleugel adjudant van Zijne Koninklijke Hoogheid Prijs Karel van 19 september 1947 tot januari 1948.
- Benoemd tot Directeur-Generaal der artillerie.
- Kolonel benoemd op 26 september 1948.
- Werd daarna Commandant van het 1ste Infanterie Divisie.
- Op 26 juni 1952 Generaal-Majoor benoemd neemt hij het bevel van de artillerie van het 1ste korps.
- Op 24 juni 1953 aangeduid als Commandant van Territoriale Wacht voor Luchtafweer.
- Benoemd tot Luitenant Generaal op 26 maart 1955.

- Generaal Düren was sinds 19 november 1954 bevelhebber van de Binnenlandse Verdedingsstrijdkrachten en Commandant van de 1ste militaire omschrijving

Luitenant Generaal Düren heeft ook verschillende wetenschappelijk boeken geschreven.
Daar hij zowel het Frans, Nederlands het Duits het Engels en zelfs het Luxemburgs sprak was hij een geliefd officier zowel bij de Nederlandstalige als bij de Franstalige militairen.

Zijn onderscheidingen
Groot Officier in de Leopolds orde
Groot officier in de Kroonorde
Officier de Orde Leopold II met zwaarden
Oorlogskruis 14-18 met palmen en Leeuw
Oorlogskruis 40-45 met Leeuw
Burgerlijk Kruis 1ste klas
Vuurkruis
Oorlogsvrijwilliger 14-18
Herinneringsmedaille 14-18
Overwinningsmedaille 14-18 (bevind zich niet op het uniform)
Eeuwfeestmedaille (1830-1930)
Militair Kruis 1ste klas
Krijgsgevangen medaille 1940-1945
Overwinningsmedaille 40-45

Zijn buitenlandse onderscheidingen ;
Commandeur in de Orde van het Zwaard (Zweden) ribbon ook niet op het uniform.
Groot Officier in e Orde van de Witte Olifant (Thailans) ribbon ook niet op het uniform
Ridder Légion d’Honneur (Frankrijk)
Commandeur in de Orde van Oranje Nassau
Hoogst waarschijnlijk is het laatste lintje op het uniform dit van Oorlogsvrijwilliger 14-18 van het Goot Hertogdom Luxemburg. Echter over dit lintje is niets in zijn militair dossier terug te vinden !!)
Mocht er iemand iets anders in zien, mag dit altijd gemeld worden.
_DSC0307_01.JPG
_DSC0309_01.JPG
_DSC0310_01.JPG
_DSC0311_01.JPG
_DSC0312_01.JPG
De generaal zelf
De generaal zelf
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door stukaf »

Afbeelding
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Hierbij nog een nieuwe

Shako officier (luitenant) van de artillerie van de Belgische Burgerwacht.

Deze is te dateren van juist woor WW I
_DSC0016_01.JPG
_DSC0015_01.JPG
_DSC0014_01.JPG
_DSC0013_01.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Kevinbes »

Hoi Guy
Prachtig!!!!

Ik vind het mooi om te zijn dat je van het tenue van Luitenant Generaal Robert Düren een persoonlijke foto hebt:) voegt toch altijd weer iets toe vind ik

Groeten Kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Kevin.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door stukaf »

Mooie shako, Guy!
Ja sorry, ben even afwezig geweest...
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Kris :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
errejo
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2014, 12:45

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door errejo »

Hallo Guy,
Een prachtige collectie. Ongeloofelijk mooie stukken.
Ik heb ook een vraagje voor u.
Een identieke shako zoals in uw post van 25 april 2016, maar dan met rode strepen en biezen i.p.v. de gouden.
En zonder rode vilt achter de ketting. Is dat ook voor de burgerwacht? En voor welke graad was dat?
Hartelijk dank.
Mvg
Erwin
Plaats reactie