Neen Mathias ik heb niet de persoonlijke eretekens van deze generaal.
Maar als de tijd rijp is zal ik wel deze medailles terug samenstellen met originele uit die tijd.
Heb nog een deel in voorraad

Die kurken adrian's zie je inderdaad nog wel eens voorbij komen, alsook die van aluminium. Het verschil tussen model 15 en 20 is het volgende:uniformverzamelaar schreef:Bedankt heren voor de complimenten.
@ Mr Mojo Risin
Het is een beetje de bedoeling om de Belgische uniformologie een beetje bekender te maken bij het grote publiek.
Of dit lukt hangt natuurlijk van de bezoekers af en dat er interesse is !!
Want er is zeer weinig kennis over deze zaken, ook zijn er niet echt veel werken die je kan raadplegen.
Daarbij komt nog dat de Belgische officier en zelfs onder officier niet altijd de regels die gemaakt werden en waar in principe de privé aankopen van de officieren en onder officieren moesten aan voldoen, dat deze gevolgd werden.
En dan krijg je van die uitspraken "dat kan niet want dit staat niet voorgeschreven in de reglementen of de JMO' s" (verklaring volgt onderaan)
Als je dat dan kan weerleggen met originele stukken op naam en met datum wordt je zelfs nog met een vies oog bekeken.
Maar dat maakt juist het mooie en interessante aan het verzamelen.
@ Nico
Echt zeer zeldzaam zijn nu ook weer niet hoor.
Het grote probleem is er eentje te vinden die in goede staat is.
Want de meeste hebben in de parade de regen en wind doorstaan en daarom komt er bij de meeste voor dat het leder zo wat gaan werken is en er verfrommeld uit ziet. Ook als je niet al te voorzichtig bent en je laat er per ongeluk eentje vallen is de lak van de kam.
Nog een kleine opmerking. Uw Adriaan helm (zou hem zeker niet weg doen als ik van U was) is dit een model 1915 of het model 1931. Er wordt ook nog gesproken over een model 1920 (wat een kleine variant op het Model 15 is), maar tot op heden heb ik van die datum of dat model in de Journal Officiel Militaire nog geen spoor gevonden.
Journal Officiel Militaire (JMO) waren dikke boeken met allerlei regels en voorschriften, gebeurtenissen, lonen van de militairen en al wat je maar kan indenken) die jaarlijks gepubliceerd werden door de Belgische Militaire Overheid. (Al de oudere exemplaren natuurlijk in de Franse taal !!)
Ben benieuwd of hier iets over te vinden valt, want qua variatie is het verschil tussen een m15 en m20 wel te zien als je weet waar je op moet letten. Mijn waardering voor deze helmen is sterk gegroeid sinds mijn bezoek aan de dodengang afgelopen zomer. Misschien dat ik ooit nog eens een officiersmodel aan de verzameling toe voeg.Nog een kleine opmerking. Uw Adriaan helm (zou hem zeker niet weg doen als ik van U was) is dit een model 1915 of het model 1931. Er wordt ook nog gesproken over een model 1920 (wat een kleine variant op het Model 15 is), maar tot op heden heb ik van die datum of dat model in de Journal Officiel Militaire nog geen spoor gevonden.