De Haagse Verzetsstrijder set

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

De Haagse Verzetsstrijder set

Bericht door jeroen wo2 »

Een aantal dagen terug ben ik via een antiekwinkel in het bezit gekomen van een interessante set.
Drie dozen vol papieren, documenten en gebruiksvoorwerpen van een Haagse verzetstrijder.
Het is bizar veel en momenteel ben ik van alles aan het ordenen en in hoesjes aan het doen en fotograferen.

Op 9 september 1923 werd Frans Suzan Willem Marie van Bouwdijk Bastiaanse geboren in Den Haag aan de Java-straat 20 in Den Haag.
De vader van Frans heette E.V.J.M. van Bouwdijk Bastiaanse en was 1ste Luitenant der Cavelerie en kwam oorspronkelijk uit Amersfoort (Borgesiuslaan 1).
Frans werkte gedurende de Tweede Wereldoorlog als metaalbewerker in de fabriek ‘Lemafa’aan de Waldorpstraat in Den Haag.
Maar naast zijn werk was Frans een actief verzetsstrijder.
Al voor de oorlog was Frans geboeid door de oorlog in Polen en Noorwegen (te zien aan de bewaarde kranten en krantenknipsels).
Samen met een aantal bekende van Frans beroofde zij Duitse hoofdkantoren van materiaal, stolen Duitse motoren en fietsen, Leverde bon en stamkaarten aan onderduikers, produceerde verzetskranten, maakten rapporten over Duitse eenheden en sterktes en luisterden naar de B.B.C. en maakten zij zelfs foto’s van Duitse stellingen in Nederland als inlichtingen voor het verzet en de geallieerden.
Onderduikers in de regio hadden Telefoontoestellen nodig om met elkaar in verbinding te staan wanneer er razzia’s plaats vonden.
Daarom besloot men om een aantal keer het Hoofdkantoor van de NSDAP en het Hoofdkantoor van de Hitlerjugend binnen te vallen en een buit te maken.
Dit word duidelijk beschreven in de documenten uit die periode in de set.
Het briefpapier en de enveloppen van de NSDAP Den Haag en het Hitler Jugend Embleem West Niederlande behoord vermoedelijk ook tot als buit van een van deze overvallen.
In 1944 sloot Frans zich aan bij het Oranje Nassau Regiment, Brigade A.
Hij zat hier bij het district ’s Gravenhagen, 2e Peleton van de Binnenlandse Strijdkrachten (B.S.), Strijdend gedeelte.
Zijn brigade commandant was J.L.N Hoorweg en zijn peletons commandant was Ir. W.R. van Vliet.
In het set zitten een paar honderd documenten, Tijdschiften, Gebruiksvoorwerpen, Nederlandse Leger voorwerpen van de vader van Frans en zelfs een Duits schuitje met een oranje zijde stukje erop gespeld, vermoedelijk gedaan tijdens de bevrijding.
Er zit zelfs een brief bij van H.G. Winkelman, de Nederlandse opperbevelhebber in de meidagen van 1940, die aan de burgemeester van Rotterdam uitlegt waarom Rotterdam toch gebombardeerd is.
En er zit ook een brief (afschrift) bij van Prins Bernhard aan Frans.
Ook zitten er in het set allerlei Naoorlogs documenten zoals uitnodigingen van het koninklijk huis voor een kopje thee of een dansfeest. (Zelf ook nog een ongeopende uitnodiging)
Duitse tijdschriften zoals Der Adler, Signal, Die Wehrmacht, Deutsche Zeitung in den Niederlande en verschillende Duitse bladen.
Maar ook aardig wat originele Verzetskranten en verslagen van de B.B.C die in de oorlog gemaakt zijn.
Ook Volk en Vaderland ontbreekt niet.
In het set vond ik ook een aantal Duitse documenten (o.a. Wehrpass) van een Duitse soldaat Wili Müller die bij de Fallschirmjäger Panzer Division Hermann Göring diende aan het einde van de oorlog.

Hieronder zijn al een aantal objecten te zien die ik gefotografeerd heb:

http://www.mijnalbum.nl/Album=3URC4XE7#TOSUBLPA

Er zal de komende tijd nog wel wat bij komen ook want ik ben nog lang niet klaar met uitzoeken!

Met vriendelijke groet,

Jeroen.
Never Back Down
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: De Haagse Verzetsstrijder set

Bericht door limburgsejager »

Hallo Jeroen,

Heb even snel tussen je foto's gekeken.
Aardige pak papieren, ziet er goed uit.
Succes met het uitzoeken!
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: De Haagse Verzetsstrijder set

Bericht door jurgen »

Dat is een uitgebreide set zeg. Weet je toevallig waar en wanneer die Willi Müller waar je het op het laatst over hebt, gediend heeft?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: De Haagse Verzetsstrijder set

Bericht door Kugelblitz »

Gave set van en verzetsstrijder uit mijn stad. Javastraat 20 is hier om de hoek. Als je wilt kan ik er weleens een foto van maken voor je.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Robbert1976
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:02
Locatie: Den helder

Re: De Haagse Verzetsstrijder set

Bericht door Robbert1976 »

Gaaf zeg en gewoon in een antiekwinkel gevonden ??? En ook zo compleet dat is nog eens met je neus in de boter vallen zeg of had de antiquer je erop geantandeerd ???
GLUCK AB.....
Plaats reactie