Kaylen's kleine collectie

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Dit is de standaard mosterdgele kleur
Groetjes Kaylen
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door asjemenou »

Ziet er goed uit Kaylen. Zelf heb ik niet zoveel verstand van Belgische militaira, maar op de onlangs gehouden beurs van Ciney was ik getuige van een praatje over een Belgische M15 helm.
Het was een praatje tussen een Belgische verkoper en een potentiële koper van zo'n WOI helm.
Ik heb toen begrepen dat Belgische M15 helmen in hun originele WOI kleur vrij zeldzaam zijn. De meeste M15 helmen die je vind zijn na WOI overgespoten. De mosterdgele kleur schijnt dan een andere tint te hebben.
Klopt het dat de binnenhelm ook Franse stempels behoort te hebben? De WOI Adrians werden alleen in Frankrijk gemaakt en o.a. verkocht aan België.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Dat klopt ja , de adrian helm was een Franse uitvinding als ik het zo mag noemen die overgenomen werd door de Belgen. De helmen werden inderdaad gemaakt in Frankrijk en verkocht aan de Belgen tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Na de oorlog werden deze wel zelf gefabriceerd in België.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door uniformverzamelaar »

Wat betreft de kleur(en) van de belgische helm adran model 1915 zou ik sterk aanraden om het artikel "adrian-helm" in het boek "Het Belgische leger in de Grote Oorlog" pag 420 tot en met 423 te lezen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door asjemenou »

Dit boek heb ik niet in mijn bibliotheek staan. Belgische militaria is niet zozeer mijn specialiteit maar dit maakt het natuurlijk niet minder interessant.
Mag ik aannemen dat de M15 helmen na de oorlog gewoon zijn doorgebruikt in het Belgische leger? Misschien zelfs wel tot in WOII?

Zelf ben ik meer geïnteresseerd in het Russische leger. Ook zij hadden tijdens WOI een contract met Frankrijk voor de levering van zo'n 2 miljoen M15 Adrian helmen. Kostprijs per helm ongeveer 7,35 Franse Frank wat omgerekend 3,50 Russische Roebel was.
De M15 helm bestemd voor het Russische leger was khaki kleurig en voorzien van het Russisch tsaristische embleem.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

De m15 werd inderdaad doorgebruikt door het Belgische leger maar ook door de rijkswacht.
Tijdens de meidagen zag je onder de soldaten een mix van de m15 en de m31.
Ps had het Nederlandse leger deze ook niet aangeschaft voor een bepaalde periode?
Gebruikersavatar
Tiger1
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2012, 14:33

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Tiger1 »

Mooie helm Kaylen . :)
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Bedankt Tiger1
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door asjemenou »

Kaylen schreef:Ps had het Nederlandse leger deze ook niet aangeschaft voor een bepaalde periode?
Dat klopt. Hoewel men in Nederland bezig was met het ontwikkelen van een eigen model helm werden er in 1916 10.000 Adrian M15 helmen uit Frankrijk aangekocht. De productie van de eigen helm, de M16, wilde niet erg vlotten daarom zocht men een tijdelijke oplossing.
Door een tekort aan helmen werden de aangekochte Franse M15 helmen tot 1922 op beperkte schaal door Nederlandse militairen gedragen. Na 1922 verdwenen de Franse M15 helmen in de opslag.
In de jaren '30 zijn veel van deze Franse helmen terecht gekomen bij Vrijwillige Burgerwachten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Weer iets bijgeleerd bedankt asjemenou :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door asjemenou »

Graag gedaan en ik blijf je collectietopic in de gaten houden. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Afgelopen 2 dagen me bezig gehouden met mijn m31, ook deze was overschilderd maar na lang werken ziet hij er ongeveer weer uit zoals toen :)
(op pagina 1 is te zien hoe de helm was voor ik de orginele kleur terugbracht)
DSC_3319.JPG
DSC_3320.JPG
DSC_3321.JPG
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Nieuwe aanwinsten;
Een kepie van de burgerwacht gedragen in 1914 en een M1889 bajonet.
Kepie mist zijn klep en kinriem maar voor de rest in goede staat! :)
DSC_3326.JPG
DSC_3331.JPG
DSC_3330.JPG
DSC_3327.JPG
DSC_3329.JPG
DSC_3333.JPG
Grtjes Kaylen
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Hier een foto van op het net hoe hij eruit zou moeten zien:
8f96a21e12a5c3fac9d26a1a77633bd1efd02999e5510e170176da220bfae350.jpg
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door uniformverzamelaar »

Kaelen,

Denk niet dat de shako (kepie) nog in 1914 werd gedragen.

Ik denk zo te zien aan de hoogt dat dit een model rond de jaren 1850/1860 kan zijn.

De laatste modellen weren veel lager

Hier het voorbeeld van de drie soorten die er geweest zijn.
scan.jpg
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie