Kaylen's kleine collectie

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door asjemenou »

Interessante informatie. Mooie website overigens ook. De beste man is dus vlak voor de wapenstilstand van WOI nog overleden en dan nog wel in Duitsland. Was hij krijgsgevangene?

De wijze waarop je aan de vuurkaarten bent gekomen is herkenbaar voor mij. Mijn vader is vrijwilliger bij een stichting die bejaarden in voornamelijk Roemenië, Moldavië en Oekraïne helpt. Ze halen ook regelmatig huizen leeg. De inboedel verkopen ze en van deze opbrengst financieren ze de transporten naar eerder genoemde landen. De nabestaanden van de overledene hebben blijkbaar geen tijd om dit te doen of wonen te ver weg.
Zo komen ze regelmatig beeldmateriaal, fotoboeken en andere persoonlijke zaken tegen. Dit wordt wel altijd aan de nabestaanden gemeld. Het gebeurd vaak dat de nabestaanden geen interesse hebben voor deze zaken. De stichting waarbij mijn vader vrijwilliger is kan niets met deze dingen. Meestal wordt het nog wel voor een bepaalde tijd bewaard. Als er dan na verloop van tijd niemand van de nabestaanden zich meld dan wordt het weggegooid. Vroeg of laat krijg je als familielid zijnde hier toch spijt van. Genealogie is erg populair. Voor iemand die de stamboom natrekt zijn dit soort objecten reuze interessant.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Hij is inderdaad gestorven een week voor 11 november in een Duits kamp, op de achterkant staat ook dat hij krijgsgevangenen is genomen.
DSC_2274.JPG
Inderdaad huizen leegmaken komt redelijk veel voor, ken redelijk veel mensen die het doen en dan ook de inboedel verkopen in hun antiekzaak waar verzamelaars het dan kopen, ik denk zelf dat dit beter is dan dat het door de familie wordt bewaard op zolder of wordt weg gesmeten :)
Mvg Kaylen
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door uniformverzamelaar »

Kaylen.

Bij deze verkopers zitten ook mannen bij die enkel aan geld denken hoor (zo zijn de meeste) en die inboedels zelfs uit elkaar halen om dat ze er dan meer kunnen voor vragen.

Ik ga een voorbeeldje geven (dit gaat niet over een doodsprentje, bajonet of gasmasker)!!!

Enkele maanden geleden is er een inboedel verkocht geweest van een bekend belgische RAF piloot. Zijn naar is Florent Van Rolleghem, 75 missies gevlogen, Squadron leader geweest van het 103 bomber squadron. DSO en DFC houder en nog een 18 tal andere decoraties. (googel deze naam maar eens)

Heel het lot van hem, uniformen van Belgische piloot voor 1940, zijn medailles, zijn uniformen van Lt Gen (waarvan er zeker eentje is van stuk gesneden), zijn papieren (pieren zijn zelfs ook uit elkaar gehaald) en noem maar op.

Deze stukken zijn allemaal uit elkaar gehaald of verdeeld op willekeurige basis omdat de verkoper per groepje meer geld aan kon verdienen dan het als geheel verkopen. (daar waren ook kandidaten voor hoor )
Deze stukken zitten nu verdeeld over verschillende verzamelaars en zullen nooit meer een geheel vormen.
Dit allemaal voor het geld !!!

Ik persoonlijk loop niet zo hoog op met die mensen. Want als het om belangrijke loten gaat krijgen de gewone verzamelaars daar niets van te zien.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Het voorbeeld dat je geeft is verschrikkelijk en ik vind het ook zeer onrespectvol tegenover de vorige eigenaar!
Ik koop altijd een lot in zijn geheel aan en als dat niet gaat laat ik het gewoon liggen. Maar de mensen waar ik van koop doen dit niet, bijvoorbeeld de man waar ik het guldenboek aan heb gekocht, ik had hem al 2 weken geleden zien liggen maar toen zei de man mij dat hij thuis de vuurkaart heeft liggen en dat als ik 10 euro voorschot betaal hij de vuurkaart volgende keer wel meebrengt. Heb het voorschot betaald en 2 weken later het hele lot kunnen overnemen :)
Snap niet dat sommige verzamelaars zich verlagen tot dat niveau en een lot uit elkaar halen ook al beseffen ze het goed genoeg :/
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door uniformverzamelaar »

Kaylen,

Des te beter voor U natuurlijk.

Het gaat niet over een verzamelaar maar over de verkopers.
Het probleem is dat je niet weet of het lot compleet is of niet.

Het lot waarover ik sprak gaat over duizenden euro's en dat weten die mensen ook hoor. Zij volgens ook de forums en verkoopsites.
Bv een DSO is rond de 1700 à 2000 £ een DFC al snel rond de 1200 à 1400 £
Een blauwe Belgische tenue met geborduurde piloten wing van voor 1940 zal ook al snel rond de 1200 à 1400 euro draaien denk ik.(als je ermee toekomt)

Maar als je vertrouwen hebt in die mensen, wie ben ik dan om daar iets over te zeggen.
Maar ondervinding leert mij dat je op dat gebied zeer weinig vrienden hebt en zeer weinig mensen kan vertrouwen als er geld bij te pas komt.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Update!
Belgische m16
Belgische m16
Behoorde toe tot 4de lansiers (H)
Behoorde toe tot 4de lansiers (H)
m16 en m24 onder elkaar
m16 en m24 onder elkaar
Laatst gewijzigd door Opgeheven account 8153 op 26 jun 2017, 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Jan m »

Leuke bajo's! Zijn deze nou duur?
Gebruikersavatar
Bram D
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 jun 2014, 19:46
Gegeven: 1 keer
Contacteer:

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Bram D »

Is het geen Model 24 bajonet (i.p.v. M14)?

Mooie stukken!
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Woeps typefoutje bedankt Bram!
Laatst gewijzigd door Opgeheven account 8153 op 26 jun 2017, 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

Heb voor deze 65 betaald maar prijzen variëren tussen de 50 en 80 euro naargelang de staat
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door uniformverzamelaar »

Mooi stukken.
Is de M 24 genummerd ?

Heb er ook wel enkele maar ben er niet zo goed van op de hoogte :roll:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

De m24 is genummerd en de drukknop werkt ook nog
DSC_2285.JPG
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt voor de foto.

Wat ik mij elke keer afvraag als ik een dergelijk model zie.
Zijn deze modellen M24 nu gebruikt geweest door het Belgische leger of zijn deze gemaakt geweest voor export ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Opgeheven account 8153

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door Opgeheven account 8153 »

De M24 was inderdaad gemaakt voor export en een bepaald lot zou worden verscheept naar Ethiopië maar dit werd geannuleerd toen Italië Ethiopië binnenviel. Het zou dus mogelijk zijn dat deze dan toch nog in gebruik zijn genomen bij het Belgische leger in de meidagen.
Ook nog een handige link, site ken je vast wel :wink:
http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/AB ... ameset.htm
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Kaylen's kleine collectie

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Kaylen voor de toelichting.

Ja zeker die site ken ik wel, trouwens een goede site, maar bezoek hem zeer weinig omdat Jean nogal volgens de regels van de ABL naar de zaken (vooral de uniformen dan) ziet en uit ervaring heb ik geleerd dat er veel zaken zijn die niet volgens de regels gemaakt, gedragen en gebruikt werden. Dus daar gaat mijn aandacht vooral naartoe denk bv maar aan vaste of losse epauletten, vaste en losse zakken enz.....
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie