Mijn verzameling

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door Bertus Bunker »

..
Bijlagen
101_9922.JPG
101_9933.JPG
101_9932.JPG
101_9931.JPG
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door patrickh »

Wat is dat?
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door CollectorWo2 »

denk iets om telefoonkabels te leggen
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door Bertus Bunker »

Nachrichtengerätkar - www.der-fernmelder.de
Stette
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2015, 21:36

Re: Mijn verzameling

Bericht door Stette »

Bijzonder...
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door Bertus Bunker »

Niet echt WO II maar toch een leuke aanwinst , een Northrop KD2-R Shelduck doelsleper uit 1955 .
Dit exemplaar was ooit van het Belgische leger en vloog langs de zeereep van Lombardsijde-Bad waar ze hun schietterrein hadden.
Bijlagen
102_0362.JPG
102_0364.JPG
102_0365.JPG
Laatst gewijzigd door Bertus Bunker op 24 mei 2019, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door Kugelblitz »

Waar werd dit vliegtuigje precies voor gebruikt? Niet erg groot, kleine 2m of zo?
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door Bertus Bunker »

Kugelblitz schreef:Waar werd dit vliegtuigje precies voor gebruikt? Niet erg groot, kleine 2m of zo?

De lengte is 4.35 meter en de spanwijdte is 3,50 meter , het werd vanaf 1955 tot in de jaren 80 gebruikt als doelsleper dus het slepen van een soort doek aan een lijn waarbij boordschutter vanaf een voertuig op het doek schoten . In Nederland gebeurde dit op het schietterrein Botgat bij Julianadorp en in Belgie bij Lombardsijde-Bad . Er zit een 95 pk 4 cilinder boxermoter op die een maximale snelheid gaf van 325 km/u .
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door patrickh »

Bertus Bunker schreef:Nachrichtengerätkar - http://www.der-fernmelder.de
Zeer interessant!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door Kugelblitz »

Bertus Bunker schreef:
Kugelblitz schreef:Waar werd dit vliegtuigje precies voor gebruikt? Niet erg groot, kleine 2m of zo?

De lengte is 4.35 meter en de spanwijdte is 3,50 meter , het werd vanaf 1955 tot in de jaren 80 gebruikt als doelsleper dus het slepen van een soort doek aan een lijn waarbij boordschutter vanaf een voertuig op het doek schoten . In Nederland gebeurde dit op het schietterrein Botgat bij Julianadorp en in Belgie bij Lombardsijde-Bad . Er zit een 95 pk 4 cilinder boxermoter op die een maximale snelheid gaf van 325 km/u .
Interessant! Grondvoertuigen oefenden hiermee met het schieten op luchtdoelen? Onbemand vliegtuigje zo te zien, op afstand bestuurbaar?
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door Bertus Bunker »

Kugelblitz schreef:
Bertus Bunker schreef:
Kugelblitz schreef:Waar werd dit vliegtuigje precies voor gebruikt? Niet erg groot, kleine 2m of zo?

De lengte is 4.35 meter en de spanwijdte is 3,50 meter , het werd vanaf 1955 tot in de jaren 80 gebruikt als doelsleper dus het slepen van een soort doek aan een lijn waarbij boordschutter vanaf een voertuig op het doek schoten . In Nederland gebeurde dit op het schietterrein Botgat bij Julianadorp en in Belgie bij Lombardsijde-Bad . Er zit een 95 pk 4 cilinder boxermoter op die een maximale snelheid gaf van 325 km/u .
Interessant! Grondvoertuigen oefenden hiermee met het schieten op luchtdoelen? Onbemand vliegtuigje zo te zien, op afstand bestuurbaar?
Klopt , afstand bestuurbaar tot een hoogte van 7000 meter , maar ook gebruikt voor de marine voor hun luchtafweer op schepen . binnekort komt er ook een RP 76 mijn kant op die heeft een straalmotor en haalt 900km/u.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door asjemenou »

Aparte objecten.
Ik kan mij voorstellen dat je met de Northrop KD2-R Shelduck nog zou mogen vliegen. Er zijn immers genoeg clubs die met radiografische vliegtuigjes vliegen. Weliswaar wat kleinere modellen maar toch.
Hoe zit dat precies met de straalmotor aangedreven RP76? Mag je daar mee vliegen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door Bertus Bunker »

asjemenou schreef:Aparte objecten.
Ik kan mij voorstellen dat je met de Northrop KD2-R Shelduck nog zou mogen vliegen. Er zijn immers genoeg clubs die met radiografische vliegtuigjes vliegen. Weliswaar wat kleinere modellen maar toch.
Hoe zit dat precies met de straalmotor aangedreven RP76? Mag je daar mee vliegen?
In principe mag je alleen met de Shelduck vliegen als je een vliebrevet hebt , voor de RP 76 weet ik dat niet.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door asjemenou »

Heb je voor de Shelduck een vliegbrevet nodig? Baseert men dat op motorvermogen?
Dan ben ik toch wel benieuwd of hoe men deze regel toepast op de hedendaagse drones.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Mijn verzameling

Bericht door Bertus Bunker »

asjemenou schreef:Heb je voor de Shelduck een vliegbrevet nodig? Baseert men dat op motorvermogen?
Dan ben ik toch wel benieuwd of hoe men deze regel toepast op de hedendaagse drones.

Ik dacht dat het inderdaad op motorvermogen is gebaseerd .
Plaats reactie