Collectie JSS
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 38 keer
- Ontvangen: 80 keer
Re: Collectie JSS
Prachtige verzameling.
Ik ben toch wel benieuwd naar de PPSh-41. In welk jaar is deze gefabriceerd?
Ik ben toch wel benieuwd naar de PPSh-41. In welk jaar is deze gefabriceerd?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- asjemenou
Is het je ook bekend in welke fabriek de PPSh-41 is geproduceerd?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Tiger1
- Lid
Aan de omcirkelde 3 te zien boven het eerste gat lijkt mij dat de ppsh-41 bij Zavod imeni Stalina (ZIS) is geproduceerd.
Mooie collectie heb je JSS
.
Mooie collectie heb je JSS

-
- Lid
- asjemenou
PPSh-41
Het ellipsvormige stempel met daarin de Cyrillische letter "З" is inderdaad de stempel van de Moskouse Stalin Automobiel Fabriek, ЗИС - (авто)Завод Имени Сталина - (auto)Fabriek Vernoemd naar Stalin.
Tijdens de oorlog werden er in deze ZIS fabriek ruim één miljoen PPSH-41 machinepistolen gefabriceerd. Jouw exemplaar is daar dus één van.
Het cijfer 1944 staat voor het jaar van fabricage. Daaronder het serienummer ГБ4590 (lees ik dit goed?). Staan er nog stempels op de houten kolf?
Tijdens de oorlog werden er in deze ZIS fabriek ruim één miljoen PPSH-41 machinepistolen gefabriceerd. Jouw exemplaar is daar dus één van.
Het cijfer 1944 staat voor het jaar van fabricage. Daaronder het serienummer ГБ4590 (lees ik dit goed?). Staan er nog stempels op de houten kolf?
Mooie foto, leuk om bij de achtergrond van de PPSh te hebben. Op de kolf staat aan 1 kant het serienummer, aan de andere kant een driehoek met daarin 'BP 124' (boven elkaar). Dat laatste is blijkbaar een Yugo refurbishment markering.
- asjemenou
Zou je ook foto's van de stempels welke op de kolf staan kunnen plaatsen?
De PPSh-41 is tot in de jaren zestig nog in gebruik geweest bij het Sovjet leger en de andere satellietstaten.
Als je de archiefbeelden bekijkt van de bouw van de Berlijnse muur in 1961 dan zie je daarop dat Oostduitse grenssoldaten/volksmilities bewapend zijn met o.a. PPSh-41's.
Veel PPSh-41's zijn na de oorlog gereviseerd (gerefurbished). Ze werden doorverkocht aan bevriende landen of verdwenen in de opslag als oorlogsreserve.
De PPSh-41's die momenteel te koop worden aangeboden zijn veelal gereviseerde exemplaren uit oorlogsreserves. IK heb vernomen dat deze op de Europese markt terecht zijn gekomen via een tussenpersoon in Oostenrijk.
De PPSh-41 is tot in de jaren zestig nog in gebruik geweest bij het Sovjet leger en de andere satellietstaten.
Als je de archiefbeelden bekijkt van de bouw van de Berlijnse muur in 1961 dan zie je daarop dat Oostduitse grenssoldaten/volksmilities bewapend zijn met o.a. PPSh-41's.
Veel PPSh-41's zijn na de oorlog gereviseerd (gerefurbished). Ze werden doorverkocht aan bevriende landen of verdwenen in de opslag als oorlogsreserve.
De PPSh-41's die momenteel te koop worden aangeboden zijn veelal gereviseerde exemplaren uit oorlogsreserves. IK heb vernomen dat deze op de Europese markt terecht zijn gekomen via een tussenpersoon in Oostenrijk.
- asjemenou
Deze stempel kan ik nergens in terug vinden. Mogelijk een stempel van een wapenhersteller?
Volgens google staat het voor Vojna Radionica 124 en zou een Joegoslavische 'military workshop' zijn. De markeringen komen ook op de Mosin Nagant en K98k voor naar het schijnt.
- asjemenou
De stempel is inderdaad Servisch (Joegoslavisch) en staat voor Војна Радионица 124 - Militaire Werkplaats 124. Deze werkplaats herstelde na de oorlog vuurwapens voor het Joegoslavische leger.
De stempel kun je inderdaad ook aantreffen op Sovjet Mosin Nagant M44 karabijnen en op Duitse Mauser Karabiner 98K's.
Tezamen met de PPSh-41 werden deze vuurwapens gebruikt door o.a. Joegoslavische bergtroepen vanwege hun geringe lengte.
De stempel kun je inderdaad ook aantreffen op Sovjet Mosin Nagant M44 karabijnen en op Duitse Mauser Karabiner 98K's.
Tezamen met de PPSh-41 werden deze vuurwapens gebruikt door o.a. Joegoslavische bergtroepen vanwege hun geringe lengte.
Wat nieuwe items;
Steyr 1943 Long Branch 1942 (op verlof) Red group AN6513 QAC harness WH display, met Zweeds jasje als basis
Steyr 1943 Long Branch 1942 (op verlof) Red group AN6513 QAC harness WH display, met Zweeds jasje als basis