earlymb schreef:In een 2ehands boekenwinkel heb ik een boek zien liggen over de Luger ("The Luger Story"). PB me even het serienummer en ik zal morgen even kijken (als ze dat boek nog hebben tenminste) of ik iets kan vinden.
The Luger Story is geschreven door John Walter, het bevat diverse achterhaalde gegevens en onwaarheden. (US $21) John Walter is daarentegen een uitstekend en bekend Amerikaans schrijver van diverse uitstekende wapenboeken. Dit geeft aan dat (vooral de Weimar Luger) een bijzonder wapen
(in een roerige periode) is, dat moeilijk te documenteren is.
@Johan
Een
(mogelijk) betere keuze zijn de boeken van Jan Still die ook de Weimar Luger in een apart boek technisch en historisch beschreven heeft. Jan Still is een gepensioneerd mijnbouwkundig ingenieur die een gepassioneerd verzamelaar en schrijver van Luger pistolen in de ruimste zin van het woord is. Bijzonder is ook de website (forum) van Jan Still
http://luger.gunboards.com/ waar veel uitstekende en actuele informatie op te vinden is. De boeken van Jan Still zijn niet goedkoop en veelal bij verschijning al uitverkocht. Neem maar eens een kijkje op het forum waar ook boekbesprekingen op staan.
Een boek dat eenvoudiger verkrijgbaar is (ook als 2e hands via ebay) is het boek van Fred Datig, The Luger Pistol (pistole Parabellum) met als ondertitel; the history and development from 1893 - 1945. Dit is een rijk geïllustreerd boek in pocket formaat dat in verschillende edities (5) op de markt gezet is. De laatste editie bevat gesprekken tussen de auteur en de nazaten van Georg Luger en zijn toenmalige advocaat, bijzonder interessante historische informatie.
Daarnaast zijn er diverse andere boeken verkrijgbaar die 'tussen neus en lippen door' het luger pistool beschrijven (bijv. stockel band 6-Motorbuch verlag). De beste keuze is het Weimar Luger boek van Jan Still vanwege de sublieme research en nummer lijsten, persoonlijk vindt ik het Datig boek voor algehele historie en informatie meer geschikt als lees- en leerboek voor de beginner.
Succes met het restaureren, in de getoonde conditie (foto) is hij (m.i.) helaas niet zo veel waard. De kolfplaatjes overigens goed bewaren, die zijn genummerd aan de binnenzijde, daarnaast mis ik het magazijn