Dat is toch zooo en zooo zonde.....

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Dit heb ik al eens verteld in een ander topic, maar bij mijn grootvader lag dus een heel arsenaal aan wapens (hij was echt een wapengek, net zoals ik :P), maar een aantal jaren na de oorlog gewoon weggegeven aan de legerbasis niet ver van waar hij woonde voor de kinderen hun veiligheid .. :)
buite wapens ook nog stukke uniforom, helme (2 v truggevonde, slechte staat) en ander voorwerpe (boren die behoorden aan door ingenieurs, jerrycans (2 van trug), lepels US medical, ...)

btw binnekort mag ik dar de zolder gaan leegmaken! Hopelijk vind ik iets interessants ^^

owja mss interessante opmerking: mijn grootvader verzamelde ook al vanalles uit de 2de WO maar dan eerder literair (krantenartikels, boeken, ...). Mijn verzameling is dus ook deels gewijd aan hem :)
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Gebruikersavatar
soldat
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jul 2005, 17:50
Locatie: Den Haag

Bericht door soldat »

vriend van m'n vader vondt vlak na de oorlog in een bunker nog een mg42!
toen hij er mee over het strandt liep om naar huis te brengen is het afgepakt door de politie :cry:


Nick
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

M'n stiefvader vertelde me dat ie ooit in de jaren '70 eens een Duitse pickelhaube heeft meegegeven met het groot vuil. Hij wist niet zeker wat het was maar een foto van een pickelhaube herkend ie en toen waren er nog niet echt militaria-verzamelaars als nu en tja als mensen het niet weten. Vond het altijd wel altijd jammer. Zou prachtig stuk geweest zijn!
Hopelijk heeft iemand hem gevonden en is ie niet vernietigd geweest.

Kan kloppen hoor want 2 jaar terug heb is er nog een Stahlhelm M16 van de ophaling gered. De nu ex-vriendin van m'n stiefbroer wist dat ik verzamelde en zag hem liggen bij het groot vuil van haar bejaarde buren. Werd omgedraaid om kastanjes te poffen tijdens de winter op de 'Leuvense stoof'. Dus bracht ze hem maar mee.. Gelukkig! :)

M'n stiefvader z'n vader zou ooit een Luger verstopt hebben tussen de balken van z'n garage zoldering.

En inderdaad, er is héél veel vernietigd geweest, simpelweg omdat m'n bang was dat de Nazi's terug zouden komen en dan die stukken vinden. Je kan je dan wel inbeelden welke represailles er dan zouden gebeurd zijn. Dus zo'n dingen vernietigen was de mensen meer waard dan hun leven! Begrijpelijk niet..?
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

veel is ook verstopt of vernietigd geweest om niet aanzien te worden als meeloper van de vijand
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

In de middag van Dinsdag 17 April 1945, kort na de Bevrijding van het schitterende Noord-Groningse dorp Bedum :) hebben de Canadezen van het 8 Recce Regt. alle wapens enzo van de Duitse krijgsgevangenen (zo'n 90 stuks) hier in het kanaal gegooit... :( een bajonet bleef echter in het gras steken en is kort daarna meegenomen door een jongen. Die man ken ik wel en heeft me die bajonet beloofd maar kan het niet vinden helaas :|
OOk is in de jaren 90 toen er hier nieuwe huizen gebouwd werden op de plaats waar nu een speeltuintje is een Schmeisser MP 40 gevonden door een vriend van me...een echte Bedummer MP 40...heb foto's gezien en is echt een prachtig stuk...MAAR die vriend van me heeft hem een keer op een beurs meegegeven aan een man die dat soort dingen restaureerde. Die wou dat wel even weer voor hem opknappen. (Is ook wel eens misgegaan want de man miste meerdere vingers :wink: ) Politie kwam bij die man op visite en weg MP 40......
Das pas jammer.... :(
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

BjornSpiN schreef:In de middag van Dinsdag 17 April 1945, kort na de Bevrijding van het schitterende Noord-Groningse dorp Bedum :) hebben de Canadezen van het 8 Recce Regt. alle wapens enzo van de Duitse krijgsgevangenen (zo'n 90 stuks) hier in het kanaal gegooit... :( een bajonet bleef echter in het gras steken en is kort daarna meegenomen door een jongen. Die man ken ik wel en heeft me die bajonet beloofd maar kan het niet vinden helaas :|
OOk is in de jaren 90 toen er hier nieuwe huizen gebouwd werden op de plaats waar nu een speeltuintje is een Schmeisser MP 40 gevonden door een vriend van me...een echte Bedummer MP 40...heb foto's gezien en is echt een prachtig stuk...MAAR die vriend van me heeft hem een keer op een beurs meegegeven aan een man die dat soort dingen restaureerde. Die wou dat wel even weer voor hem opknappen. (Is ook wel eens misgegaan want de man miste meerdere vingers :wink: ) Politie kwam bij die man op visite en weg MP 40......
Das pas jammer.... :(
Interessant "verhaal" Bjorn, en ik geloof dat ik die man wel ken :wink: :) .

Ook is er zoals je weet een foto bekend, staat in het boek Groningen 40-45, dat men in april 1945 helmen, gasmaskerblikken en andere uitrusting op een bult gooit bij de stelling Fiemel bij Termunten.
Wat zou daar me gebeurd zijn :| , bekend is dat de Hema en Blokker van helmen pannen en vergieten maakte en de gasmaskerbussen werden geëmailleerd en als melkbus gebruikt :( .
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
soldat
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jul 2005, 17:50
Locatie: Den Haag

Bericht door soldat »

k heb ooit eens een fallschirmjeager helm als vergiet gehad.
later weggegooit,nu spijt van :|
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Mooyman schreef:
Interessant "verhaal" Bjorn, en ik geloof dat ik die man wel ken :wink: :) .

Ook is er zoals je weet een foto bekend, staat in het boek Groningen 40-45, dat men in april 1945 helmen, gasmaskerblikken en andere uitrusting op een bult gooit bij de stelling Fiemel bij Termunten.
Wat zou daar me gebeurd zijn :| , bekend is dat de Hema en Blokker van helmen pannen en vergieten maakte en de gasmaskerbussen werden geëmailleerd en als melkbus gebruikt :( .
Dat vraag ik me ook af ja... :)

Mijn vader vond in het begin van de jaren '80, bij de kapperszaak van een NSB-er, die in de oorlog kapper was en daarna ook, in een oude sloot achter het pand, tijdens werkzaamheden aan de riolering allerlei Duitse munten...m'n vader zei toen van; ,,moet je dit es zien'', een oudere collega die de oorlog had meegemaakt griste het uit z'n handen en zei van; weg met dat Duits spul van die NSB-er en smeet het weg het water in....jammer...waren erg leuke dingetjes geweest... :| :) :roll:
Brialmont
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2005, 17:42
Locatie: Maasmechelen

Bericht door Brialmont »

Een kameraad van me kocht onlangs een metaaldetector en ging langs het kanaal aan de brug in 't veld een beetje lopen zoeken.

Plots slaat het metertje uit en hij steekt onmiddelijk zijn spade in de grond. Een grote klont klei met wat uitsteeksels was het resultaat.
Zonder nadeken gooit hij het ding in het koffer van de auto en gaat naar huis. Eenmaal thuis aangekomen begint hij met een schroevendraaier de klei eraf te bikken waarna het ruwweg de vorm van een Panzerfaust kreeg.

Na lang prullen heeft hij het ding kunnen demonteren waarna hij een vreemde zwarte substantie in het projectiel aantreft.
Vastbesloten het object volledig schoon te maken draait hij een staalborsteltje op z'n boormachine en begint het volledig uit te schuren.

Je kan waarschijnlijk al raden wat er als volgende gebeurt...

Inderdaad... de substantie begint te roken en te vonken en hij slaat op de vlucht. Ondanks deze ervaring besluit hij toch nog verder te doen maar dit maal met een hamer en beitel...

Gelukkig liep het goed af en kreeg hij het ding zonder veel incidenten schoon.

Maar... Hij neemt het mee op café en wordt daar door een veteraan uitgescholden voor lomp kalf waarna deze hem aanmaant het ding in 't kanaal te gooien.
Zo gezegd zo gedaan, en nu zoekt hij enkel nog naar muntjes

(Panzerfaust leid ik af uit zijn beschrijving want het ding zelf heb ik niet te zien gekregen)
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Als je zoiets doet... moet je niet met een metaaldetector zoeken zeg, eerst kennig opbouwen over munitie, wat hij zeer duidelijk niet gedaan heb.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Hell-Fire
Lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 19 aug 2004, 11:35
Locatie: Almere, Nederland

Bericht door Hell-Fire »

Laatst liet ik me verzameling aan me opa zien en toen kwamen we erop wat ik eigenlijk nog nodig had om me para echt helemaal compleet te krijgen. Daar moet ik onder andere nog een F&S dolk bij hebben.
En ik laat een plaatje van de dolk zien, zegt ie in enen: zo eentje heb ik er gehad.
Die gebruikte hij dus op een of andere manier voor het vissen. Maar hij is toen een keer gaan vissen met ze broer en die vond het maar is tijd worden dat hij die oude mes moest weg gooien en nieuwe kopen.
En wat doet ze broer, gooit de F&S dolk het water in :?

Jammer, want anders had ik waarschijnlijk zo een dolk kunnen toevoegen aan me verzameling. Nu moet ik er als nog voor gaan sparen :(
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44

Tommy-Talk.com
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Een collega verzamelaar heeft een FJ helm gekocht van een oude man voor amper 20€, aangezien deze dacht dat het een onnozele motorhelm was :P
spreken over geluk ...
ook heeft hij een prachtige Duitse gecamo'de helm overgekocht van een oud vrouwtje toen hij wat verder aant vissen was, geruild voor 8 forellen :P

edit* binnenkort (22 aug wss) ga ik hem bezoeken om wat spullen over te kopen :)
kzal dan vragen of ik foto's mag maken om hier te posten, maar hij heeft mooi spult staan! een volledige airborne en FJ pop in combat uitrusting :'). Kon men ogen niet geloven :P
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

soldat schreef:k heb ooit eens een fallschirmjeager helm als vergiet gehad.
later weggegooit,nu spijt van :|
:o :o :o zeker jammer ook al was het een vergiet
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Brialmont schreef:Een kameraad van me kocht onlangs een metaaldetector en ging langs het kanaal aan de brug in 't veld een beetje lopen zoeken.

Plots slaat het metertje uit en hij steekt onmiddelijk zijn spade in de grond. Een grote klont klei met wat uitsteeksels was het resultaat.
Zonder nadeken gooit hij het ding in het koffer van de auto en gaat naar huis. Eenmaal thuis aangekomen begint hij met een schroevendraaier de klei eraf te bikken waarna het ruwweg de vorm van een Panzerfaust kreeg.

Na lang prullen heeft hij het ding kunnen demonteren waarna hij een vreemde zwarte substantie in het projectiel aantreft.
Vastbesloten het object volledig schoon te maken draait hij een staalborsteltje op z'n boormachine en begint het volledig uit te schuren.

Je kan waarschijnlijk al raden wat er als volgende gebeurt...

Inderdaad... de substantie begint te roken en te vonken en hij slaat op de vlucht. Ondanks deze ervaring besluit hij toch nog verder te doen maar dit maal met een hamer en beitel...

Gelukkig liep het goed af en kreeg hij het ding zonder veel incidenten schoon.

Maar... Hij neemt het mee op café en wordt daar door een veteraan uitgescholden voor lomp kalf waarna deze hem aanmaant het ding in 't kanaal te gooien.
Zo gezegd zo gedaan, en nu zoekt hij enkel nog naar muntjes

(Panzerfaust leid ik af uit zijn beschrijving want het ding zelf heb ik niet te zien gekregen)
Dergelijke dingen gebeuren maar al te vaak, ken er zelf ook een goed voorbeeld van.
Goede verzamelvriend van me heeft als hobby, het uitgraven van neergestorte vliegtuigen.
Zo heeft hij hier in de buurt eens de wrakstukken van een bommenwerper opgegraven.
Tussen al dat "schroot" dacht hij iets te vinden wat sterk "leek" op een soort van zuurstof fles, en ook dat ding kwam achter op de aanhangkar.
Heeft half Friesland doorkruist met dat ding op de kar, en bij thuiskomst kwam men er achter dat het "iets" anders was :roll: :| .
Collector of uniforms of the enemy
Brialmont
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2005, 17:42
Locatie: Maasmechelen

Bericht door Brialmont »

Ooit gehoord van de verdwaalde duitse Messerschmidt, dat met piloot en 1 officier met de plannen voor "Fall Gelb" op zak neer stortte in Vucht/Maasmechelen?
Hier viel met documenten zwaar,
den eerschten Duitschen aadelaer.
Jong en oud Heuge 't u goed
Vier maanden later kwam de vloed
http://users.skynet.be/fonck/vvucht3.html
http://users.skynet.be/fonck/vvucht2.html



Een aantal balkjes uit dit historisch toch wel interesante vliegtuig werden naar 't schijnt tot onlangs nog gebruikt om de prikkeldraad van een Koeienweide te dragen :)
Plaats reactie