Je speciaalste item

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Mn bonnenkaart voor kleding, schoenen, textiel van mn vader uit 1941!
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Brits P37 jasje gekergen van mijn opa en die had het gejat van een Britse officier. De naam staat er nog in :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Hell-Fire
Lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 19 aug 2004, 11:35
Locatie: Almere, Nederland

Bericht door Hell-Fire »

Een duits document dat ik van me opa heb gehad, titel: "Weitere Dokumente zur Kriegsausweitungspolitik der Westmachte", volgens NIOD een centraal verslag van de NSDAP. Hij is nog goed gestempeld met "fur die Deutsche Wehrmacht".
Me opa heeft toen der tijd een aanbod gehad van het Marine Museum om het document te kopen, maar dat wou me opa niet :D en nu heb ik het.

Hierbij kreeg ik ook een EK2 uit WOI, dus die heeft ook aardig wat waarde voor me.
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44

Tommy-Talk.com
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Zeg nooit nooit natuurlijk :wink: maar in principe gaat mijn M40 Luftwaffe camo stahlhelm niet weg daar ik deze gekregen heb van een goede vriend en er veel historie aan zit daar hij in april 1945 in Leeuwarden van "straat" is "geraapt" .
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Zoals beloofd. Het uniform van de Nederlandse tolk.

Afbeelding

Het embleem is een creme kleurige rechthoek met daarop een blauwe driehoek met de letters US erin.

Om het uniform compleet te maken zoek ik nog een stropdas en schoenen. Dus als iemand nog iets heeft liggen :)

Jan
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

al m'n familie stukken, m'n duiste pop met alles eraan, al m'n gebirgsjäger materiaal, zeker m'n bergmütze! en nog wat stuff :)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Jan schreef:Afbeelding
Dit is het typische uniform voor burgers die voor de Amerikaanse strijdkrachten werkten.
Het is een standaard Offciersjas waarvan de miltaire knopen vervangen zijn door gewone plastic buttons. Eigenlijk zou ook de riemgesp plastic moeten zijn ipv goudkleurig. De enige kentekens die hierop werden gedragen zijn de US op een beige schild wat staat voor 'NonCombatant'. Soms vind je ook deze kentekens in miniatuur terug op de kraag.
Wanneer de drager een ex-militair is, mag hij wel z'n medaillelintjes hierop dragen....
Je ziet deze uniformen op foto's van het proces van Nurnberg waar ex-militairen als getuigen werden opgeroepen. Ook op het proces tegen Joachim Peiper in Dachau in 1946 zie je deze jasjes. In het boek van Gerd Ceuppens staan enkele foto's...

Zeer mooi en speciaal....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

johan willaert schreef:
Dit is het typische uniform voor burgers die voor de Amerikaanse strijdkrachten werkten.
Het is een standaard Offciersjas waarvan de miltaire knopen vervangen zijn door gewone plastic buttons. Eigenlijk zou ook de riemgesp plastic moeten zijn ipv goudkleurig. De enige kentekens die hierop werden gedragen zijn de US op een beige schild wat staat voor 'NonCombatant'. Soms vind je ook deze kentekens in miniatuur terug op de kraag.
Wanneer de drager een ex-militair is, mag hij wel z'n medaillelintjes hierop dragen....
Je ziet deze uniformen op foto's van het proces van Nurnberg waar ex-militairen als getuigen werden opgeroepen. Ook op het proces tegen Joachim Peiper in Dachau in 1946 zie je deze jasjes. In het boek van Gerd Ceuppens staan enkele foto's...

Zeer mooi en speciaal....

Johan
Bedankt Johan voor de informatie. Dat wist ik allemaal niet. Moet er ook nog ergens een datum instaan, want ik heb gezocht, maar niks kunnen vinden. Er zit wel een label in met de tekst: Regulation Army Officers Coat en de Amerikaanse adelaar.

Jan.
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Hier nog een foto uit de oorlog van de tolk. Hier heeft hij een IKE jacket aan.

Afbeelding

Jan
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Alles wat ik van mn familie heb gekregen, o.a 2 spijkerbayonetten...
Trouwens mijn opa zei dat het 1 engelse was en 1 amerikaanse...

Er staat No4 MK II op, bij beide en nog wat cijfertjes, weet iemand of deze inderdaad afkomstig zijn uit het engelse en amerikaanse leger?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dit zijn Engelse spike bajonetten. Maar het kan voorkomen dat er een L en B in elkaar zijn gezet. Dan loopt het onderste rechte streepje van de b langer door. Dat staat voor Long Branch, dat is dan een Canadese productie.
Staat er een hoekige S op in een vierkantje dan is het een Amerikaanse productie. Geloof de fabriek Savage ofzo, geen idee hoe ik dat schrijf.

Zo heb ik thuis een No4 MK II bajonet die de Ameriakaanse productie stempel draagt e een Zuid-Afrikaanse stempel (Een U met daar in de bekende Britse pijl). Dus een spike bajonet die in de Us is geproduceerd voor het Zuid-Afrikaanse leger.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Jan schreef:Moet er ook nog ergens een datum instaan, want ik heb gezocht, maar niks kunnen vinden. Er zit wel een label in met de tekst: Regulation Army Officers Coat en de Amerikaanse adelaar.

Kijk eens in de rechterbenedenzak......
En als het daar niet staat in één van de binnenborstzakken....


JOhan
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Een foto van het proces tegen Peiper in Mei 1946 in het Kamp van Dachau.
De tolk naast Peiper draagt een IKE jacket met dergelijke kentekens. De kentekens staan in het klein op de revers... (US op een driehoek).

Afbeelding


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

johan willaert schreef:
Kijk eens in de rechterbenedenzak......
En als het daar niet staat in één van de binnenborstzakken....


JOhan
Ik heb het label kunnen vinden. Of ja wat er nog van over was, want het is helaas helemaal verwassen. Bedankt Johan

Jan
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Hier een foto van me stafkaart van de slag om Arnhem.
Afbeelding

Hier een foto van mijn Duitse armband van de Begungskommando's.
Afbeelding
Plaats reactie