M2 Granaat

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

M2 Granaat

Bericht door Michiel M. »

Hey
Ik kwam laatst deze granaat tegen op Ebay, de bodem is eruit. Levert dit problemen op bij de douane? Ikzelf denk van niet, maar weten jullie hier iets van?

Afbeelding

Michiel
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Re: M2 Granaat

Bericht door Dodo »

101st Michiel schreef:Hey
Ik kwam laatst deze granaat tegen op Ebay, de bodem is eruit. Levert dit problemen op bij de douane? Ikzelf denk van niet, maar weten jullie hier iets van?

Afbeelding

Michiel
In Nederland? Als de douane erachter komt heb je een erg groot probleem. Reken dan op een fikse boete. Dacht minimaal 200 €,-..

Je kan het proberen, maar als de Douane het pakketje openmaakt (kleine kans) dan krijg je straf.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Een dergelijk item valt in NL onder de wapenwet, tenzij het een opengewerkt exemplaar betreft ( door de helft gefreesd dus... ) Als je gepakt wordt heb je een serieus probleem. Granaten via pakketdienst is per definitie een slecht idee, daar alle pakketten gescand kunnen worden. Ga desnoods even naar België en koop er daar één, aan de grens wordt door het schengenaccord doorgaans niet gecontroleerd. Maar het is op eigen risico, het blijft een item wat in NL verboden is!
Ik heb er in België genoeg gezien voor weinig geld, maar het blijft illegaal! :wink:
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Ok bedankt jongens, dan denk ik dat ik het toch maar niet doe, jammer genoeg. Maar als ik een boete krijg, ben ik 10x zo duur uit dus ja, beurzen zat :P

Bedankt!

Michiel
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Tank Eating Tiger
Lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 okt 2004, 21:03

Bericht door Tank Eating Tiger »

Buiten dat je een hoge boete krijgt is het de volgende acht jaar niet mogelijk een wapenverlof aan te vragen. Minder prettig voor een re-enactor of sportschutter. Dit geldt trouwenns voor elk onderdeel van een wapen wat ze evt zouden kunnen vinden in huis. 't is maar dat je 't weet...

Jelle
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

ik citeer Peter:
Er zijn in Antwerpen zgn dumpstores waar je dit soort spullen gewoon kan kopen, Net iets buiten het centrum van antwerpen naast een kroegje met Guinnessschild tegenover een hotel ( enkele jaren geleden daar geweest met mijn vriendin, ik weet de straatnaam niet meer helaas.... ) daar lagen er genoeg. Ook in het centrum van Bastogne en in het museumwinkeltje van Musée Poteau 1944 lagen er enkele. Ze zij daar in België redelijk makkelijk te krijgen. Onder ons gezegd en gezwegen, ik heb zelf vanuit Bastogne een Mills handgranaat meegenomen. Het ging makkelijk de grens over omdat er toch niet gecontroleerd wordt. Er zitten wel risico's aan daar er soms steekproefgewijs controles uitevoerd worden. Heb ik echter nooit meegemaakt! Ze kosten gemiddeld ( afhankelijk van de staat waarin ze verkeren ) tussen de 20 en 60 Euro.
Ook op militariabeurzen in België zijn ze te krijgen, overigens, omdat ze daar niet onder de wapenwet vallen ( Mits onklaar natuurlijk... ). In België is de wapenwet veel soepeler als in Nederland.... Wat dat betreft is België het beloofde land!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

De bovenstaande granaat is trouwens een slechte replica met een na-oorlogse (Belgische)Practice ontsteker....

Geen 5 Euro waard....

Johan
29th Let's Go!!!!!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Gewoon zwaar illegaal, met zon ding kan je nog steeds een bank overvallen en daarom staat er ook duidelijk in de wet wapens en munitie: Verboden :P zeker voor een 14 jarige zonder vergunning... Gelukkig woon je niet bij mij in de buurd, hou niet zo van gevaarlijke jongetjes :P
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ach over wapens en munitie word altijd zo overdreven gedaan. Dit ding is net zo gevaarlijk als een steen en je weet dat wij er geen bank mee zullen overvallen maar dat het puur en alleen voor collectie is. Woonde ik maar in Belgie, dat is zeker het beloofde land wat mij betreft. Daar zien ze ten minste in dat dit soort dingen weinig gevaar opleveren.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

SiNiStEr schreef:Ach over wapens en munitie word altijd zo overdreven gedaan. Dit ding is net zo gevaarlijk als een steen en je weet dat wij er geen bank mee zullen overvallen maar dat het puur en alleen voor collectie is. Woonde ik maar in Belgie, dat is zeker het beloofde land wat mij betreft. Daar zien ze ten minste in dat dit soort dingen weinig gevaar opleveren.
Hoe weet de bankmijnheer nu of t een werkende granaat is of een kapotte? En daarom is het dus verboden..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Hoe weet de bankheer in belgie of het een werkende granaat is of een kapotte? En dus wel toegestaan in Belgie.......
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

In België worden alle bankbediende daar op getraind :)

Neen waarom weet ik niet.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Gelieve hier niet over de wapenwet te discussieren, daar zijn al genoeg topics over. Het gaat hier over of deze granaat problemen op kan leveren bij de douane.

Het antwoord daar op is trouwens ja.
Of jullie het er nou mee eens zijn of niet doet er niet toe, deze granaat is verboden in Nederland.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

robin.h schreef:Hoe weet de bankheer in belgie of het een werkende granaat is of een kapotte? En dus wel toegestaan in Belgie.......
dat zijn belgen é :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Dodo schreef:
SiNiStEr schreef:Ach over wapens en munitie word altijd zo overdreven gedaan. Dit ding is net zo gevaarlijk als een steen en je weet dat wij er geen bank mee zullen overvallen maar dat het puur en alleen voor collectie is. Woonde ik maar in Belgie, dat is zeker het beloofde land wat mij betreft. Daar zien ze ten minste in dat dit soort dingen weinig gevaar opleveren.
Hoe weet de bankmijnheer nu of t een werkende granaat is of een kapotte? En daarom is het dus verboden..
Je hoeft mij echt de Nederlandse wapenwet uit te leggen hoor, ik weet prima hoe die in mekaar zit. Maar daarom blijf ik het nog wel grootse onzin vinden.
Maargoed om weer ontopic te komen zou het inderdaad problemen kunnen opleveren bij de doane hoe klein de kans daarop ook is. En je bent inderdaad verstandiger om te wachten tot je een wapenvergunning hebt, als je ten minste niet zoals mij bent en je ook daadwerkelijk op dat moment wilt en kunt wachten. :P :wink:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie