Thema/ foto impressies uit je verzameling - deel 2
- Peter M
- Lid
Prachtig prachtig!!! Geen sporen van het leeuwtje-in-omgekeerde-driehoek op de bovenarm? Volgens de 'voorschriften' 'moest' er ofwel een leeuwtje op de bovenarm gedragen worden ofwel een armband (om een beetje uniformiteit te hebben en zo te voldoen aan de conventie van Genève). Onze spilzieke weerstanders droegen echter zo goed als altijd insigne én armbandwillysproject schreef:Speciaal voor Peter M
http://img194.exs.cx/img194/2476/afbeelding12615uw.jpg
http://img194.exs.cx/img194/9355/afbeelding12626nk.jpg
http://img194.exs.cx/img194/601/afbeelding12635kt.jpg
MvG,
GV
PS: Deze overalls waren in principe uitsluitend voor het Geheim leger, de uniformbvoorschiften voor de Witte Brigade - Fidelio waren iets soepeler
- willysproject
- Lid
De armband bevindt zich nog bij mijn grootmoeder... Op het eerste zich lijkt er geen leeuwtje op gestaan te hebben. De stof is echter tamelijk grof geweven, dus het lijkt me waarschijnlijk dat mogelijke sporen al lang niet meer zichbaar zijn. De overal is vroeger ook al een aantal keer gewassen geworden...antwerpx schreef: Prachtig prachtig!!! Geen sporen van het leeuwtje-in-omgekeerde-driehoek op de bovenarm? Volgens de 'voorschriften' 'moest' er ofwel een leeuwtje op de bovenarm gedragen worden ofwel een armband (om een beetje uniformiteit te hebben en zo te voldoen aan de conventie van Genève). Onze spilzieke weerstanders droegen echter zo goed als altijd insigne én armband
PS: Deze overalls waren in principe uitsluitend voor het Geheim leger, de uniformbvoorschiften voor de Witte Brigade - Fidelio waren iets soepeler
Een 10 jaar geleden heeft mijn grootmoeder deze overal gegeven aan een neef. Deze had de hobby om met een klein bootje te vissen in de West-Vlaamse polders.... Hij mocht deze overal hebben om mee te gaan vissen...
Gelukkig was ze wat te klein en zijn moeder ging ze op haar beurt weggooien en meegeven met de 'vuilkar' Alle chans, kwam ik dat op tijd te weten en heb ze met veel plezier meegenomen naar huis... Zij waren blij, want ze waren er van af
MvG
Gerd
- Peter M
- Lid
Half september 1944 zat er in het Geheim Leger iets minder dan 55000 man, daarmee de grootste gewapende verzetsbeweging van België...officiëel trouwens de enige, maar dat strookt niet met de werkelijkheid van de bevrijding.Guido schreef:zo.. zaten veel mensen bij het geheime leger/witte brigade?
In de Witte Brigade zaten er in diezelfde periode nog geen 3800 man en moest daarmee tenminste 7 andere bewegingen qua grootte laten voorgaan. De veralgemening dat al het Belgisch (of Vlaams) verzet onder de Witte Brigade viel is dus helemaal onterecht.
- Guido
- Lid
- willysproject
- Lid
Peter,antwerpx schreef:Half september 1944 zat er in het Geheim Leger iets minder dan 55000 man, daarmee de grootste gewapende verzetsbeweging van België...officiëel trouwens de enige, maar dat strookt niet met de werkelijkheid van de bevrijding.Guido schreef:zo.. zaten veel mensen bij het geheime leger/witte brigade?
In de Witte Brigade zaten er in diezelfde periode nog geen 3800 man en moest daarmee tenminste 7 andere bewegingen qua grootte laten voorgaan. De veralgemening dat al het Belgisch (of Vlaams) verzet onder de Witte Brigade viel is dus helemaal onterecht.
Volgens mij moet je opletten met de namen van de organisaties... De 'duidelijkheid' over de benamingen van de groeperingen kwam volgens mij pas echt tot stand ver na de oorlog... Met had het Geheim Leger (die eigenlijk de enige officiële was, zoals Peter zegt...) en in de streek van Antwerpen bestond ook een organisatie die zich de 'Witte Brigade' noemde... (Later veranderde deze van naam in 'Fidelio')... Nu,... het vreemde is... alhoewel ik weet dat mijn grootvader in het 'Geheim Leger' zat... mijn grootmoeder daar nog steeds 'de witte brigade' tegen zegt ... (Hoewel zijn organisatie in west-vl niks te maken had met dé Witte Brigade van de streek rond Antwerpen...) Dus eigenlijk heel vreemd dat men toen eigenlijk de officiële namen niet kende of een oncorrecte naam gebruikte om een verzetsorganisatie aan te duiden...
Dus kort samengevat...
Als je aan mij vraagt in welke organisatie mijn grootvader was (streek West Vl), zeg ik: Geheim Leger...
Als je dezelfde vraag stelt aan mijn grootmoeder, iemand van 84 jaar, zegt die: Witte Brigade...
Alhoewel er hier OFFICIEEL geen afdeling van dé "Witte Brigade" uit het Antwerpse was...
MvG,
Gerd
MvG,
Gerd
- Peter M
- Lid
Dat is afhankelijk met wie je praat, een weerstander weet naar mijn ervaring altijd te zeggen in welke beweging hij precies zat. Ik heb er nu toch al wel een aantal ontmoet (van onder andere de NKB, Groep G, OF, Sluikpers) en buiten mijn grootmoeder heb ik nog niemand ontmoet die bij de Witte Brigade zat. Vraag het natuurlijk aan een weerstander zijn familie en hij of zij zat bij de Witte Brigadewillysproject schreef:Peter,antwerpx schreef: Half september 1944 zat er in het Geheim Leger iets minder dan 55000 man, daarmee de grootste gewapende verzetsbeweging van België...officiëel trouwens de enige, maar dat strookt niet met de werkelijkheid van de bevrijding.
Volgens mij moet je opletten met de namen van de organisaties... De 'duidelijkheid' over de benamingen van de groeperingen kwam volgens mij pas echt tot stand ver na de oorlog... Met had het Geheim Leger (die eigenlijk de enige officiële was, zoals Peter zegt...) en in de streek van Antwerpen bestond ook een organisatie die zich de 'Witte Brigade' noemde... (Later veranderde deze van naam in 'Fidelio')... Nu,... het vreemde is... alhoewel ik weet dat mijn grootvader in het 'Geheim Leger' zat... mijn grootmoeder daar nog steeds 'de witte brigade' tegen zegt ... (Hoewel zijn organisatie in west-vl niks te maken had met dé Witte Brigade van de streek rond Antwerpen...) Dus eigenlijk heel vreemd dat men toen eigenlijk de officiële namen niet kende of een oncorrecte naam gebruikte om een verzetsorganisatie aan te duiden...
Onder de oorlog bestonden er al verschillende door Londen erkende verzetsgroeperingen, na de bevrijding is daar een hoop van samengesmolten en op 13 september 1944 waren er 20 officiële als ik mij niet vergis.
Die onduidelijkheid is volgens maar een indruk, gewekt door hen die er niet actief bij betrokken waren.