leer bewerken..hoe ?
-
- Lid
- Contacteer:
leer bewerken..hoe ?
Soms kan leer d.m.v. (beperkte) uitdroging kleine scheurtjes (geschilfers) veroorzaken. Denk aan lederen riemen t.b.v. veldfles, riem etc.etc.
Mijn vraag is als volgt; bestaat er een middel om dit leer te bewerken. Is bijvoorbeeld invetten verstandig ? Zodat er door het aanraken, buigen enz. niet nog meer beschadiging wordt veroorzaakt ?
Alvast bedankt !
Greetings,
Jacco
Mijn vraag is als volgt; bestaat er een middel om dit leer te bewerken. Is bijvoorbeeld invetten verstandig ? Zodat er door het aanraken, buigen enz. niet nog meer beschadiging wordt veroorzaakt ?
Alvast bedankt !
Greetings,
Jacco
- Peter M
- Lid
Een probleem met hedendaagse 'saddle soaps' is dat ze meestal nogal grof zijn, wat volgens mij krasjes kan veroorzaken. Een ander probleem is dat ze het leer donkerder kunnen maken als je ze invet.
Je moet het voor jezelf afwegen wat je het belangrijkste vind: gescheurd en kapot, maar onaangeroerd leer of donkerder en vrij soepel, maar behandeld leer.
Ik heb enkele van mij stukken die op scheuren stonden behandeld en ik ben er vrij tevreden over.
Je moet het voor jezelf afwegen wat je het belangrijkste vind: gescheurd en kapot, maar onaangeroerd leer of donkerder en vrij soepel, maar behandeld leer.
Ik heb enkele van mij stukken die op scheuren stonden behandeld en ik ben er vrij tevreden over.
- Simon
- Lid
- Tim
- Lid
- Contacteer:
- marc
- Lid
- Contacteer:
Olijfolie is voor alles goed, zelfs tegen zonnebrand.Thijs schreef:Ik weet niet of dit waar is maar ik heb het gehoord
Je zou het zogezegd in olie (olijfolie) kunnen legen.
Ik weet niet of dit klopt.

Maar te lang in de olie "leggen" is ook niet goed, als het leder verzadigd geraakt wordt het wel héél vet en dan zou het de kledij waar het tegenhangt kunnen bevuilen. En denk om de zuurtegraad van het vet/de olie, deze kan het leder snel(ler) doen aftakelen.
In het leger (hier in belgie toch) gebruikten/gebruiken ze zgn. ossenpootolie om leder soepen te houden. Ik veronderstel dat de "betere" drogist en misschien ook wel die schoenmaker weet wat dat is. Het leder wordt er inderdaad wel donkerder van. Maar zoals peter zegt: kwestie van de keuze gescheurd of donkerder en soepel.
De meubelmakers gebruikten vroeger voor hun lintzagen (althans de lederen riemen die de wielen aandreven) zgn. riemvet, wat uiteraard ook dezelfde bedoeling had als de olie. Maar of dat nog in de handel te krijgen is...
Trouwens, babyolie zou ook kunnen - geen grap hé mannekes

Deze is heel fijn van structuur en heeft zeker de juiste zuurtegraad - anders zouden de klein mannen er wel wat rood uitzien

Antiquairs gebruiken dit om bvb stukken in schildpad terug een glans te geven.
tot zover de chemische les

I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
- jeroen1944
- Lid
- Mr_Flibble
- Lid
- Contacteer: