leer bewerken..hoe ?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Jacco1
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 dec 2004, 17:24
Contacteer:

leer bewerken..hoe ?

Bericht door Jacco1 »

Soms kan leer d.m.v. (beperkte) uitdroging kleine scheurtjes (geschilfers) veroorzaken. Denk aan lederen riemen t.b.v. veldfles, riem etc.etc.

Mijn vraag is als volgt; bestaat er een middel om dit leer te bewerken. Is bijvoorbeeld invetten verstandig ? Zodat er door het aanraken, buigen enz. niet nog meer beschadiging wordt veroorzaakt ?

Alvast bedankt !

Greetings,

Jacco
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Kleurloos leervet is daar perfect voor geschikt. vraag anders even na bij een lokale schoenmaker. deze kan je alles er over vertellen als je verteld waar voor het is!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Een probleem met hedendaagse 'saddle soaps' is dat ze meestal nogal grof zijn, wat volgens mij krasjes kan veroorzaken. Een ander probleem is dat ze het leer donkerder kunnen maken als je ze invet.

Je moet het voor jezelf afwegen wat je het belangrijkste vind: gescheurd en kapot, maar onaangeroerd leer of donkerder en vrij soepel, maar behandeld leer.

Ik heb enkele van mij stukken die op scheuren stonden behandeld en ik ben er vrij tevreden over.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

inderdaad, ik heb mijn m6 schede ingevet, klein beetje donkerder geworden maar hij is mooier en beter zo.
anders droogt de leer uit waardoor er scheurtjes inkomen.
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

het wordt donkerder, maar dat is normaal. door de uitdroging wordt het leer lichter, aldus mijn schoenmaker.
Thijs
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 10 jan 2005, 21:18
Locatie: Meise/Belgie

Bericht door Thijs »

Ik weet niet of dit waar is maar ik heb het gehoord
Je zou het zogezegd in olie (olijfolie) kunnen legen.
Ik weet niet of dit klopt.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

gezien je twijfelt zou ik het toch houden op kleurloos leervet! of naar schoenmaker gaan en vragen om advies
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Is het verstandig om de helemaal verharde kinriem van mijn Adrianhelm in te vetten ?
Gebruikersavatar
marc
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:36
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door marc »

Thijs schreef:Ik weet niet of dit waar is maar ik heb het gehoord
Je zou het zogezegd in olie (olijfolie) kunnen legen.
Ik weet niet of dit klopt.
Olijfolie is voor alles goed, zelfs tegen zonnebrand. 8) Geen fabeltje trouwens :)
Maar te lang in de olie "leggen" is ook niet goed, als het leder verzadigd geraakt wordt het wel héél vet en dan zou het de kledij waar het tegenhangt kunnen bevuilen. En denk om de zuurtegraad van het vet/de olie, deze kan het leder snel(ler) doen aftakelen.
In het leger (hier in belgie toch) gebruikten/gebruiken ze zgn. ossenpootolie om leder soepen te houden. Ik veronderstel dat de "betere" drogist en misschien ook wel die schoenmaker weet wat dat is. Het leder wordt er inderdaad wel donkerder van. Maar zoals peter zegt: kwestie van de keuze gescheurd of donkerder en soepel.
De meubelmakers gebruikten vroeger voor hun lintzagen (althans de lederen riemen die de wielen aandreven) zgn. riemvet, wat uiteraard ook dezelfde bedoeling had als de olie. Maar of dat nog in de handel te krijgen is...
Trouwens, babyolie zou ook kunnen - geen grap hé mannekes :P
Deze is heel fijn van structuur en heeft zeker de juiste zuurtegraad - anders zouden de klein mannen er wel wat rood uitzien :P
Antiquairs gebruiken dit om bvb stukken in schildpad terug een glans te geven.
tot zover de chemische les :P :P
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

vaseline wil ook wel helpen, heb het leer al een paar keer met behandeld en werkt best goed, en je kunt er niets mee beschadigen....... Hoewel vele bij vaseline aan wat anders denken.... :P :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Ikzelf gebruik "Rapide" lederconserveringsvet. Ongekleurd leer wordt er wat donkerder van maar het wordt wel lekker soepel. Komt in zowel Kleurloos als Bruin en Zwart, dacht ik.

Het HEMA huismerk werd mij ten strengste afgeraden om een of andere reden
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Enekel berichten verwijderd, dit forum is ook toegankelijk voor kleine kinderen :wink:
Plaats reactie