schoonmaken gasmaskers

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door Uncle Goose »

Fabrikanten zoals Dräger (die al meer dan 100 jaar met rubber bezig is) raden aan om de maskers enkel te reinigen met water en indien echt nodig met ph neutrale zeep. Rubbers en solventen gaan echt niet samen, maskers reinigen met benzine of andere gelijkaardige solventen is echt niet goed. Bij te zware verontreiniging worden maskers doorgaans gewoon vernietigd, dat zegt al genoeg. En vergeet niet dat de rubbers van vandaag niet te vergelijken zijn met die van quasi 40 jaar gelegen (of nog ouder). Tegenwoordig zijn rubbers veel duurzamer en stabieler tegen omgevingsinvloeden (zoals UV of solventen). Vergeet producten zoals bandenkuis, autobanden hebben een andere samenstelling en bevatten veel meer koolstof dan bijvoorbeeld de rubbers voor gasmaskers. Ook zo van die opblink producten zijn slecht omdat deze meestal enkel bedoeld zijn voor latex, dat is een rubbersoort die ten heden dage niet veel meer gebruikt wordt voor gasmaskers vanwege de zeer hoge gevoeligheid voor UV straling. Als je de vervuiling er niet afkrijgt met gewoon water en zeep dan beschouw je dit best als historische vervuiling en blijf je er voor de rest beter af.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Erik, ik trek jou kennis niet in twijfel, maar schoonmaken van dergelijk materiaal is vaak kortetermijn, zoals onderhoud voor militaire dienst, maar niet voor maskers van 70 jaar oud, voor de lange termijn heb ik er mijn twijfels over. Uncle goose verwoordt het het best denk ik.
Snap ik Patrick. Ik had het dan ook over de gasmaskers die ik al eerder noemde. Blijft dat neutrale zachte zeep geen kwaad kan.
Gecorrordeerd metaal is een tweede, dat is precisiewerk dat goed te krijgen áls je het al goed krijgt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door Kevinbes »

Siliconen spray op de rubbers helpt ook

Kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door patrickh »

Kevin, zou bovenstaande topic nog een goed doorlezen :wink:
Plaats reactie