Infanterie webbing set

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Skylighter schreef:Ah zo, bedankt Nico.
Zou het niet kunnen zijn, dat de drukknoop om een of andere reden afgebroken was en dat ze hem met een stukje leer in het veld gerepareerd hebben?

Rick
Ik wil het niet uitsluiten maar het lijkt me persoonlijk sterk. Want waarom ga je zo'n simpel riemple repareren? Ik denk dat het niet zo moeilijk was om aan een nieuw hoesje te komen. Plus dat dit riempje ervoor zorgt dat je veldfles er niet uitvliegt. Maar die veldflessen zitten zo strak in het hoesje dat met flink rennen deze er niet zomaar er uit kan vliegen. :P

Maar ik zit te denken aan gewoon een apparte uitvoering.

Maar ik ben erg benieuwd hoe het precies zit met dit hoesje. Want in het boek "Equipment of the WWII Tommy" staat deze niet beschreven. Terwijl er toch ongveeer 7 verschillende typen in staan.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Het was ook maar een ideetje :)

Rick
Gebruikersavatar
P37
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mar 2005, 22:15
Locatie: Sneek

Bericht door P37 »

koen-m schreef:hoor het schepje(intrensing tool) niet links zo zie ik ze teminste wel op foto's
Ik persoonlijk weet niet niet wat er "hoort" qua webbing configuratie.
Ik zie setjes met de schep zowel links (linker heup) als in het midden (bips).
Wat mij wel opvalt is dat bij "gewone" legeronderdelen de schep veelal links wordt gedragen en bij bv para's en commando's (mijn verzamel interrese) nog wel eens in het midden. Dat zou er wat mij betrfeft best wel eens mee te maken kunnen hebben. Wat denkt de rest??

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
P37
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mar 2005, 22:15
Locatie: Sneek

Bericht door P37 »

Maj.Cain schreef:Tip: Als je het verschil tussen de 2 stenpouches wil wegwerken zou ik ze net als de Airbornes tijdens de oorlog deden en dat is je webbing behandelen met blanco!!
Krijgt het een groene camo kleurtje.

Maj.Cain out........................
Daar had ik ook heel even aan gedacht!!!
Ik weet niet precies wat het is met mij, maar toch ik heb iets tegen blanco.
Hebben meer mensen daar "last" van??
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Op mijn lee enfield sling en op nog wat tasjes is het wel aangebracht, maar op mijn para's heb ik blanco vrije webbing geplaatst.
Ben er ook niet helemaal weg van.
Maj.Cain out..........
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

P37 schreef:
Maj.Cain schreef:Tip: Als je het verschil tussen de 2 stenpouches wil wegwerken zou ik ze net als de Airbornes tijdens de oorlog deden en dat is je webbing behandelen met blanco!!
Krijgt het een groene camo kleurtje.

Maj.Cain out........................
Daar had ik ook heel even aan gedacht!!!
Ik weet niet precies wat het is met mij, maar toch ik heb iets tegen blanco.
Hebben meer mensen daar "last" van??
Ja ik heb ook iets tegen blanco. :P Ik vind het gewoon zonde om mooie webbing te gaan besmeren met blanco. Je krijgt die mooie webbing nooit meer terug in de mooie staat waarin hij was. Plus ik vind het ook niet mooi om te zien, webbing met blanco.

Om ook even terug te komen op die entrenching tool. Ik zou zelf ook niet weten wat nou echt de offciele manier is of die links of in het midden gedragen wordt. Want in de boeken wordt hij op beide manieren afgebeeld. Alleen ik denk wel dat hij volgens mij over het algemeen het meest links gedragen. Wat stel je maar eens voor als je gaat zitten. Lijkt me niet bepaald fijn als je gaat zitten boven op die schep.
Gebruikersavatar
marc
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:36
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door marc »

Die veldfleshouders zijn toch van hetzelfde type als de Britten in WWI gebruikt hebben, niet? Of bedrieg ik me nou? Er is mij geen andere dan een lederen sluiting bekend :?
Heb de flessen zelf al wel eens in blauw geëmailleerd gezien trouwens (dus onder het vilt).
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

marc schreef:Die veldfleshouders zijn toch van hetzelfde type als de Britten in WWI gebruikt hebben, niet? Of bedrieg ik me nou? Er is mij geen andere dan een lederen sluiting bekend :?
Heb de flessen zelf al wel eens in blauw geëmailleerd gezien trouwens (dus onder het vilt).
Ja dat is misschien ook wel mogelijk wo1. Ik ken alleen de Engelse webbing niet uit die tijd. Heb ik ook geen documentatie over.

Die blauwe geëmailleerde flessen zijn zover ik weet Canadees. Heb zelf thuis ook zo'n blauwe staan. Ook veldflessen met het hele lichte kaki vilt om de fles zijn Canadees.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Re: Infanterie webbing set

Bericht door jeroen1944 »

P37 schreef: Helaas zit er een klein verschil tussen de linker en de rechter patroontas.
Maar ja, kleinigheidje houd je toch.
Dat maakt echt niet uit, de meeste droegen toch een samenraapsel van spullen, vooral de front eenheden. Dat alles gedragen werd zoals de standaard voorschriften is toch een broodje aap verhaal. Dit is alleen van toepassing als ze niet aan het front lagen. Kazerne etc..
Gebruikersavatar
P37
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mar 2005, 22:15
Locatie: Sneek

Bericht door P37 »

Ik ben ook nog ff in de boeken gedoken (The British Soldier Vol.1 en British Army Hanbook 1939-45). Ik kan daar ook niks in terug vinden over "mijn" type skeleton frame. Dat ie Wo1 is lijkt mij sterk, gezien de stempel waarop nog net 1941 leesbaar is. Maar goed, niks is onmogelijk.
Wat ik tegen ben gekomen over blauwe en groen veldvlessen is het volgende: Britse soldaten kregen zowel groene als blauwe flessen (Ge-emailleerd staal met vilt erom) uitgedeeld.
Ik kan niks vinden dat blauwe flessen specifiek voor de Canadezen zouden zijn. Britten gebruikten klaarblijkelijk beide kleuren.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Ik heb een aantal bodemvondsten uit Oosterbeek en die zijn ook blauw emaille..
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
marc
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:36
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door marc »

P37 schreef:Ik ben ook nog ff in de boeken gedoken (The British Soldier Vol.1 en British Army Hanbook 1939-45). Ik kan daar ook niks in terug vinden over "mijn" type skeleton frame. Dat ie Wo1 is lijkt mij sterk, gezien de stempel waarop nog net 1941 leesbaar is. Maar goed, niks is onmogelijk.
Wat ik tegen ben gekomen over blauwe en groen veldvlessen is het volgende: Britse soldaten kregen zowel groene als blauwe flessen (Ge-emailleerd staal met vilt erom) uitgedeeld.
Ik kan niks vinden dat blauwe flessen specifiek voor de Canadezen zouden zijn. Britten gebruikten klaarblijkelijk beide kleuren.
Is toch niet onmogelijk dat ze dat model gewoon blijven maken zijn? Daar zijn toch nog voorbeelden van dunkt me.
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

P37 schreef:Ik kan niks vinden dat blauwe flessen specifiek voor de Canadezen zouden zijn. Britten gebruikten klaarblijkelijk beide kleuren.
Ja ik moest net een goede kennis van mij bellen. Heb ik gelijk maar even gevraagd hoe dat zat met die blauwe veldflessen. Hij zei dat de blauwe veldflessen met groen of bruin vilt voor de RAF waren. De blauwe met het grijze vilt voor Canadezen. Maar er was ook Britse infanterie die er mee liep. Zoiets vertelde hij mij ongeveer. :)
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Nico Roelofs schreef:
P37 schreef:Ik kan niks vinden dat blauwe flessen specifiek voor de Canadezen zouden zijn. Britten gebruikten klaarblijkelijk beide kleuren.
Ja ik moest net een goede kennis van mij bellen. Heb ik gelijk maar even gevraagd hoe dat zat met die blauwe veldflessen. Hij zei dat de blauwe veldflessen met groen of bruin vilt voor de RAF waren. De blauwe met het grijze vilt voor Canadezen. Maar er was ook Britse infanterie die er mee liep. Zoiets vertelde hij mij ongeveer. :)
Er is mij verteld, zodra je een blauwe veldfles in handen hebt dat het dan zoiezo WO2 is. Door wie deze gedragen werd is mij onbekend. Ik denk dat iedereen het wel kon dragen.

Om op de frame terug te komen, ikzelf heb er al 3 gezien Allemaal gedateerd voor 1940. Dit is de eerste die ik zie die dan 1941 gedateerd is. Kan het zijn dat het in de jaren 30 geproduceert werd? (Toen kwam er een vrij grote verandering tussen WO1 en WO2 uitrusting stukken. Over het algemeen heeft WO1 uitrusting grote webbing. Grote koppels, Grote veldfles frames etc) Of misschien persoonlijke aankoop van officieren? Na de oorlog doorgedragen en bewerkt? Ik weet het niet.

Wat de entranching tool betrefd... Ik weet het niet zeker, volgens mij kon het beiden. Ik heb altijd het idee dat infanteristen de tool gewoon achter hebben en de para's aan de zij. Waarom weet ik niet. Ik denk omdat ik ooit foto's heb gezien van de infanteristen zo en de para's zo. Vandaar.
Plaats reactie