leerbehandeling
-
- Lid
- Contacteer:
leerbehandeling
Vraag is vaker opgekomen maar daar komt ie dan nog een keer....
Ik ben een duitse Y-riem aan het behandelen. Deze is zeer uitgedroogd. Ben nu aan het smeren met ledercreme van het merk Rapide. Is dit het juiste middel? Ik las op een ander forum iets over ledercremes in het algemeen. Dat het alleen een vetleg op de buitenlaag van het leer zou zetten en dat het leer binnenin dus droog blijft. Hierdoor lijkt het soepel maar kan e.e.a. toch breken als er druk op komt te staan. Hebben jullie dezelfde ervaring en adviseren jullie derhalve een extra (ander) middel te gebruiken. Of zal het allemaal wel meevallen ?
Immers een beetje vervelend als achteraf mijn mooie Y-riem uit 1943 sneuvelt als er gewicht op komt te staan..........
Thx.
Ik ben een duitse Y-riem aan het behandelen. Deze is zeer uitgedroogd. Ben nu aan het smeren met ledercreme van het merk Rapide. Is dit het juiste middel? Ik las op een ander forum iets over ledercremes in het algemeen. Dat het alleen een vetleg op de buitenlaag van het leer zou zetten en dat het leer binnenin dus droog blijft. Hierdoor lijkt het soepel maar kan e.e.a. toch breken als er druk op komt te staan. Hebben jullie dezelfde ervaring en adviseren jullie derhalve een extra (ander) middel te gebruiken. Of zal het allemaal wel meevallen ?
Immers een beetje vervelend als achteraf mijn mooie Y-riem uit 1943 sneuvelt als er gewicht op komt te staan..........
Thx.
- jeroen1944
- Lid
-
- Lid
-
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
Weet ik niet, maar lijkt me niet zo goed om het leer zo lang in een vloeistof te laten liggen.Jacco1 schreef:Wat ik ook ooit ergens heb gelezen (dacht ebay) is iemand die het leer een week lang in olie of iets dergelijks heeft laten liggen (volledig ondergedompeld). Hebben jullie daar wel is van gehoord ? Je zou inderdaad zeggen dat zoiets moet werken.........of toch niet
Groeten R.
Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
- Michael_Wittmann
- Lid
- Lest we forget
- Lid
- Contacteer:
Hallo,
Ik behandel leer meestal met ruwe olie, (uit de auto)
Eerst zorg je dat het leer compleet droog is, zodat de olie kan binnenbringen in het leer. Daarna smeer je de riem elke dag in met de olie.Na ong. 2 weken zou dit moeten voldoende zijn.Naarmate de staat van het leer kan dit ook iets langer zijn.
Mijn riemen zijn meestal bodemvondsten, dus zou dit voor riemen de niet uit de bodem komen zeker voldoende moeten zijn.
Persoonlijk vind ik ledercréme niet zo goed, want het legt alleen een laag op de buitenzijde van het leer.
Vaseline is idd. ook een alternatief
Grtz,
Jelle
Ik behandel leer meestal met ruwe olie, (uit de auto)
Eerst zorg je dat het leer compleet droog is, zodat de olie kan binnenbringen in het leer. Daarna smeer je de riem elke dag in met de olie.Na ong. 2 weken zou dit moeten voldoende zijn.Naarmate de staat van het leer kan dit ook iets langer zijn.
Mijn riemen zijn meestal bodemvondsten, dus zou dit voor riemen de niet uit de bodem komen zeker voldoende moeten zijn.
Persoonlijk vind ik ledercréme niet zo goed, want het legt alleen een laag op de buitenzijde van het leer.
Vaseline is idd. ook een alternatief

Grtz,
Jelle
visit http://www.diggers.be
-
- Lid
Jip, kennis doet dat ook en werkt maar om het dan op een uniform te doenJacco1 schreef:Wat ik ook ooit ergens heb gelezen (dacht ebay) is iemand die het leer een week lang in olie of iets dergelijks heeft laten liggen (volledig ondergedompeld). Hebben jullie daar wel is van gehoord ? Je zou inderdaad zeggen dat zoiets moet werken.........of toch niet

-
- Lid
- Contacteer:
- Lest we forget
- Lid
- Contacteer:
Hey,
Idd. Jacco, vaseline dringt ook door tot in de kern van het leer.Een nadeel is wel dat het leer dan zeer vettig blijft, terwijl je dit met olie nie hebt.
Grtz,
Jelle
Idd. Jacco, vaseline dringt ook door tot in de kern van het leer.Een nadeel is wel dat het leer dan zeer vettig blijft, terwijl je dit met olie nie hebt.
Grtz,
Jelle
visit http://www.diggers.be
-
- Lid
- Contacteer:
Ik moet nog even wennen aan het idee om olie te gebruiken....Alsof je de riem hiermee zou verpesten (zo'n gevoel). Gewone motorolie dus en met een kwastje o.i.d. dergelijks insmeren. Wellicht dat ik dat toch maar ga proberen.Lest we forget schreef:Hey,
Grtz,
Jelle
Thx.