leerbehandeling

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Jacco1
Lid
Contacteer:

leerbehandeling

Bericht door Jacco1 »

Vraag is vaker opgekomen maar daar komt ie dan nog een keer....

Ik ben een duitse Y-riem aan het behandelen. Deze is zeer uitgedroogd. Ben nu aan het smeren met ledercreme van het merk Rapide. Is dit het juiste middel? Ik las op een ander forum iets over ledercremes in het algemeen. Dat het alleen een vetleg op de buitenlaag van het leer zou zetten en dat het leer binnenin dus droog blijft. Hierdoor lijkt het soepel maar kan e.e.a. toch breken als er druk op komt te staan. Hebben jullie dezelfde ervaring en adviseren jullie derhalve een extra (ander) middel te gebruiken. Of zal het allemaal wel meevallen ?

Immers een beetje vervelend als achteraf mijn mooie Y-riem uit 1943 sneuvelt als er gewicht op komt te staan..........

Thx.
sander vw
Lid

Bericht door sander vw »

normaal blijf je beter van leer, maar ik heb het ook al voorgehad dat het leer veel te stug is en zo kan breken, wat je best doet is kleurloos leervet kopen :wink:
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

Vaseline doet ook wonderen!!Wel een paar keer invetten..
k98s
Lid

Bericht door k98s »

Ja het kan breken, ook na het invetten. Ps, het is wel shit om de achterkant in te vetten als je hem daarna op jasje doet. Je snapt wel...
Timo
Lid

Bericht door Timo »

jeroen1944 schreef:Vaseline doet ook wonderen!!Wel een paar keer invetten..
Idd vaseline
Starting up again
sander vw
Lid

Bericht door sander vw »

k98s schreef:Ja het kan breken, ook na het invetten. Ps, het is wel shit om de achterkant in te vetten als je hem daarna op jasje doet. Je snapt wel...
je moet het wel 5dagen laten inwerken hé, dan heb je daar geen problemen mee :wink:
Jacco1
Lid
Contacteer:

Bericht door Jacco1 »

Wat ik ook ooit ergens heb gelezen (dacht ebay) is iemand die het leer een week lang in olie of iets dergelijks heeft laten liggen (volledig ondergedompeld). Hebben jullie daar wel is van gehoord ? Je zou inderdaad zeggen dat zoiets moet werken.........of toch niet :?:
FELIX
Lid

Bericht door FELIX »

Jacco1 schreef:Wat ik ook ooit ergens heb gelezen (dacht ebay) is iemand die het leer een week lang in olie of iets dergelijks heeft laten liggen (volledig ondergedompeld). Hebben jullie daar wel is van gehoord ? Je zou inderdaad zeggen dat zoiets moet werken.........of toch niet :?:
Weet ik niet, maar lijkt me niet zo goed om het leer zo lang in een vloeistof te laten liggen.
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Blank zuurvrij ledervet is het beste, succes.
Collector of uniforms of the enemy
Michael_Wittmann
Lid

Bericht door Michael_Wittmann »

Ook een optie is geen stijf spul kopen maar soepel:):D:P
Mehr Sein Als Scheinen!
Lest we forget
Lid
Contacteer:

Bericht door Lest we forget »

Hallo,

Ik behandel leer meestal met ruwe olie, (uit de auto)
Eerst zorg je dat het leer compleet droog is, zodat de olie kan binnenbringen in het leer. Daarna smeer je de riem elke dag in met de olie.Na ong. 2 weken zou dit moeten voldoende zijn.Naarmate de staat van het leer kan dit ook iets langer zijn.
Mijn riemen zijn meestal bodemvondsten, dus zou dit voor riemen de niet uit de bodem komen zeker voldoende moeten zijn.
Persoonlijk vind ik ledercréme niet zo goed, want het legt alleen een laag op de buitenzijde van het leer.
Vaseline is idd. ook een alternatief :wink:

Grtz,
Jelle
k98s
Lid

Bericht door k98s »

Jacco1 schreef:Wat ik ook ooit ergens heb gelezen (dacht ebay) is iemand die het leer een week lang in olie of iets dergelijks heeft laten liggen (volledig ondergedompeld). Hebben jullie daar wel is van gehoord ? Je zou inderdaad zeggen dat zoiets moet werken.........of toch niet :?:
Jip, kennis doet dat ook en werkt maar om het dan op een uniform te doen ;)
Jacco1
Lid
Contacteer:

Bericht door Jacco1 »

Lest we forget schreef:Hallo,

Persoonlijk vind ik ledercréme niet zo goed, want het legt alleen een laag op de buitenzijde van het leer.
Vaseline is idd. ook een alternatief :wink:

Grtz,
Jelle
Dus vaseline dringt wel door tot diep in het leer c.q. blijft niet beperkt tot de buitenzijde van het leer ?

Thx.
Lest we forget
Lid
Contacteer:

Bericht door Lest we forget »

Hey,

Idd. Jacco, vaseline dringt ook door tot in de kern van het leer.Een nadeel is wel dat het leer dan zeer vettig blijft, terwijl je dit met olie nie hebt.

Grtz,
Jelle
Jacco1
Lid
Contacteer:

Bericht door Jacco1 »

Lest we forget schreef:Hey,

Idd. Jacco, vaseline dringt ook door tot in de kern van het leer.Een nadeel is wel dat het leer dan zeer vettig blijft, terwijl je dit met olie nie hebt.

Grtz,
Jelle
Ik moet nog even wennen aan het idee om olie te gebruiken....Alsof je de riem hiermee zou verpesten (zo'n gevoel). Gewone motorolie dus en met een kwastje o.i.d. dergelijks insmeren. Wellicht dat ik dat toch maar ga proberen.

Thx.
Plaats reactie