Hoe / waar te beginnen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
RLS
Lid

Hoe / waar te beginnen

Bericht door RLS »

Hallo,

Ik ben al jaren geintresseerd in de tweede wereldoorlog, al veel gelezen, boeken gekocht, bestudeerd, verdiept etc.
Maar nu ben ik van plan, om ook een collectie te gaan beginnen van (liefst orginele) spullen uit de tweede wereldoorlog. Heb hier al her en der over geinformeerd.
Maar wil me ook graag hier daarover informeren. waar kun je voor zoiets bijvoorbeeld het beste voor zoeken? Eigenlijk is alle informatie welkom.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Het beste begin je door wat rond te hangen op verzamelaarsfora, om een beetje bekend te geraken met wat termen en te zien wat er allemaal bestaat. En dan is het belangrijk om referentieboeken te lezen en te herlezen (dat kan natuurlijk ook voor of tijdens het rondhangen :wink: ). Hier zie je bijvoorbeeld al wat boeken voor geallieerde militaria: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=6372
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Wat wil je gaan verzamelen???? Kentekens, uniformen, wapens, enz...
Van welk land?? Eenheid, Campagne???
Wil je veel geld spenderen????
Heb je plaats om alles te zetten???
Wil je alles op mannequin??? of niet???

Eens je dit beslist hebt, begin dan te studeren met de juiste boeken.... Een eerste investering van zo'n 200 Euro boeken bespaart je honderden Euro's aan miskopen....

En verwacht geen wonderen...; Militaria is zeldzaam en duur!!!!!

Johan
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Contacteer:

Is je favoriete eenheid de US 76 Inf Division?? Die staat in je avatar???

Johan
29th Let's Go!!!!!
RLS
Lid

Bericht door RLS »

Boeken hierover was ik idd van plan om eerst aan te schaffen.
Heb op verschillende fora rondgekeken etc. Maar bijvoorbeeld ook eens gekeken op e-bay wat daar allemaal te koop staat.
Maar bijv. een klein eerstehulp pakketje van US army staat te koop voor 7,50. Dat kun je dus eigenlijk bij voorbaat al beter niet kopen? of is het niet orgineel uit die tijd? Want de prijzen zijn daar bijzonder laag.
En de vorige post van Johan zegt idd wat ik had verwacht, dat de prijzen wel zeer hoog zijn.
Laatst gewijzigd door RLS op 29 mei 2005, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
RLS
Lid

Bericht door RLS »

johan willaert schreef:Is je favoriete eenheid de US 76 Inf Division?? Die staat in je avatar???

Johan
ja,klopt.
Ik heb een graf geadopteert op de Amerikaanse begraafplaats in Margraten van Joseph E. Roseberry. Deze heeft gediend in de 76th ID/901 FA. En heb ook verdere onderzoeken gedaan naar deze infanterie. Heb nu bijvoorbeeld contact (per brief) met een oud colonel van de 76e ID.
Vandaar mijn bijzondere intressen in de 76th ID.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Hier ook wat handelaarsites om een zeker idee te krijgen van de prijzen:

http://www.germanmilitaria.com
http://www.ww-2militaria.com
http://www.westland.nl
http://www.therupturedduck.com

Op internet vallen de prijzen soms wel wat duurder uit dan op beurzen/van particulieren.
johan willaert
Lid
Contacteer:

Re: Hoe / waar te beginnen

RLS schreef:Hallo,

Ik ben al jaren geintresseerd in de tweede wereldoorlog, al veel gelezen, boeken gekocht, bestudeerd, verdiept etc.
Maar nu ben ik van plan, om ook een collectie te gaan beginnen van (liefst orginele) spullen uit de tweede wereldoorlog. Heb hier al her en der over geinformeerd.
Maar wil me ook graag hier daarover informeren. waar kun je voor zoiets bijvoorbeeld het beste voor zoeken? Eigenlijk is alle informatie welkom.
Lees ook dit eens: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=3564&highlight=

Johan
29th Let's Go!!!!!
RLS
Lid

Bericht door RLS »

bedankt voor de zeer snelle, en goede informatie alvast :) !
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

als naar die divisie je interesse gaat dan zal ik daar zeker wat mee gaan doen. En volgens mij is us materiaal nog wel redelijk te krijgen, maar goed ik kan het helemaal mis hebben. Zoiets weet Johan beter
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 26 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Tex schreef:als naar die divisie je interesse gaat dan zal ik daar zeker wat mee gaan doen. En volgens mij is us materiaal nog wel redelijk te krijgen, maar goed ik kan het helemaal mis hebben. Zoiets weet Johan beter
US materiaal is vergeleken met Brits en Duits materiaal vrij zeldzaam en duur hier in Europa, en zelfs voor normale voorwerpen zoals verbandpakjes worden soms hoge prijzen gevraagd. Het is echter wel mogelijk een heleboel leuk spul voor niet al te veel te vinden in de VS, door ebay. :wink:

Grtn

David
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Ik ben het niet eens dat U.S. militaria zeldzaam is. Ik kan op elke willlekeurige beurs altijd wel wat vinden wat ik nog niet in de collectie heb en ik verzamel al/pas 20 jaar, of ik de prijs er voor over heb is weer wat anders. De prijzen worden gemaak door de verzamelaar. Iedereen blijft de steeds hogere prijzen maar betalen, ik dus ook. Een verbandblikje van 7,50 vind ik duur. De prijs is jaren lang op 2,50 blijven hangen. De echte explosieve prijs stijging voor U.S. militaria komt door de films Saving private Ryan en Band Of Brothers. Er zijn verschrikelijk veel jonge verzamelaars bij gekomen door die films. Iets wat goedkoop is hoeft geen kopie te zijn en iets wat duur is hoeft niet orgineel te zijn. Dus een prijskaartje is geen uitgangs punt van kopie/orgineel. Ga naar beurzen en praat met verzamelaars en handelaren :wink:
CAN DO
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

US is inderdaad nog tamelijk betaalbaar, hoewel sommige items duur kunnen zijn. Boeken zijn inderdaad een goede leidraad, en door dingen in je handen te hebben doe je ook ervaring op! Ikzelf verzamel sinds kort US en heb me eerst gedocumenteerd! Ook op dit forum heb ik veel geleerd! US is een erg mooi verzamelgebied die voor relatief weinig geld beschikbaar is voor de beginnende verzamelaar. :wink:
Daar is 'ie weer!
johan willaert
Lid
Contacteer:

Peter schreef:........US is een erg mooi verzamelgebied die voor relatief weinig geld beschikbaar is voor de beginnende verzamelaar........ :wink:

Pardon,???? :?

Duur hangt dus duidelijk van je referentiekader af..... 8)

Johan
29th Let's Go!!!!!
Daan S.
Lid

Bericht door Daan S. »

Zo kan je blijven vergelijken ja,
US is duur tegenover 30 jaar geleden maar weer goedkoper tegenover Duits materiaal!

Voor de een wel te betalen voor de ander niet.
Plaats reactie